golftok skrev 2009-05-21 13:51:51 följande:
Mayen, så där är det på våra barns förskolor också. Där tycker personalen att det är viktigare att barnen kommer glada och nöjda till förskolan och har någon sak de tycker om med sig än att de inte ska få ha med sig något. Där ingår barnens saker i pedagogiken dvs att lära sig att låna ut till andra osv. Däremot tar de inte ansvar för om något går sönder eller kommer bort vilket är självklart. Personalen där tycker att det är viktigt att förskolan känns trygg och i det ingår att få ta med sig saker hemifrån som barnen känner igen och tycker om att leka med. Där springer ofta barnen runt med något i handen, en bil, liten häst, väska eller docka och jag har aldrig hört talas om att det varit något problem. Jag har väldigt envisa barn men när de t.ex. velat ta med sig något som låter mycket eller är ömtåligt har de förstått att det inte går utan har valt något annat istället. Dessa saker har räddat många mornar när de varit ledsna att bli lämnade men funnit tröst och glädje i den sak de tagit med hemifrån.
Jag får ibland vända i trappen och dottern GLÖMT att ta med nåt. Hon tar med nåt varje dag. Oftast nåt pyttelitet, en litet djur.
Ibland har hon valt en bok. Jättebra - då har de läst den tillsammans den dan.
Just att alla barnen får lägga in sin sak i skåpet efter bara nån timme gör att det hittills aldrig försvunnit nåt, och inte heller gått sönder. Men det skulle vara väldigt konstigt om en pyttehäst går sönder, eller ett litet mjukdjur.
Ibland vill dottern ta med flera saker, men vi har lyckats få henne att välja 1 sak per dag.