• Bei Bei

VARFÖR låter föräldrar sina barn ta med leksaker till förskolan?

Min dotter 3,5 år tjatar hål i huvudet på mig om att hon vill ta med leksaker till förskolan. Nej, det är risk för att leksaken försvinner eller går sönder, det finns leksaker på förskolan är mitt eviga svar.
    Men hur lätt är det att ta in när flera andra barn får det?

Snälla föräldrar, tänk om! Gosedjur om barnet ska sova och napp förstår jag, men leksaker? VARFÖR?

• Svar på tråden VARFÖR låter föräldrar sina barn ta med leksaker till förskolan?
  • By Starlight

Är förskollärare. På mitt jobb har vi "visasamling" varje tisdag. Detta är enda gången barnen får ha med leksaker, förutom ett gosedjur vid vila varje dag.
    Efter visasamlingen är det okej att leka en stund med sina leksaker. Sedan ska de va på hyllan igen.

Trots detta slinker det med leksaker andra dagar också. Men vi försöker va hårda med att de hamnar på hyllan då. Privata eksaker försvinner och går sönder och skapar nästan en form av stress. "vart är min leksak..jag måste ha den nu...den ska va med och äta...vem leker med den nu" osv osv..
    Även olika former av kort ser vi som leksaker, och får bara tas med på visasamling-dagen. Då får var och en visa upp och kanske berätta något om sin leksak.
    Superbra.

I väntan på november.
  • Marina

visasamling tycker jag är jättebra {#lang_emotions_laughing}

Mamma till André, Liam och Isadora
  • golftok

Mayen, så där är det på våra barns förskolor också. Där tycker personalen att det är viktigare att barnen kommer glada och nöjda till förskolan och har någon sak de tycker om med sig än att de inte ska få ha med sig något. Där ingår barnens saker i pedagogiken dvs att lära sig att låna ut till andra osv. Däremot tar de inte ansvar för om något går sönder eller kommer bort vilket är självklart. Personalen där tycker att det är viktigt att förskolan känns trygg och i det ingår att få ta med sig saker hemifrån som barnen känner igen och tycker om att leka med. Där springer ofta barnen runt med något i handen, en bil, liten häst, väska eller docka och jag har aldrig hört talas om att det varit något problem. Jag har väldigt envisa barn men när de t.ex. velat ta med sig något som låter mycket eller är ömtåligt har de förstått att det inte går utan har valt något annat istället. Dessa saker har räddat många mornar när de varit ledsna att bli lämnade men funnit tröst och glädje i den sak de tagit med hemifrån.

• Mayen
    golftok skrev 2009-05-21 13:51:51 följande:
    Mayen, så där är det på våra barns förskolor också. Där tycker personalen att det är viktigare att barnen kommer glada och nöjda till förskolan och har någon sak de tycker om med sig än att de inte ska få ha med sig något. Där ingår barnens saker i pedagogiken dvs att lära sig att låna ut till andra osv. Däremot tar de inte ansvar för om något går sönder eller kommer bort vilket är självklart. Personalen där tycker att det är viktigt att förskolan känns trygg och i det ingår att få ta med sig saker hemifrån som barnen känner igen och tycker om att leka med. Där springer ofta barnen runt med något i handen, en bil, liten häst, väska eller docka och jag har aldrig hört talas om att det varit något problem. Jag har väldigt envisa barn men när de t.ex. velat ta med sig något som låter mycket eller är ömtåligt har de förstått att det inte går utan har valt något annat istället. Dessa saker har räddat många mornar när de varit ledsna att bli lämnade men funnit tröst och glädje i den sak de tagit med hemifrån.
    Jag får ibland vända i trappen och dottern GLÖMT att ta med nåt. Hon tar med nåt varje dag. Oftast nåt pyttelitet, en litet djur.
    Ibland har hon valt en bok. Jättebra - då har de läst den tillsammans den dan.
    Just att alla barnen får lägga in sin sak i skåpet efter bara nån timme gör att det hittills aldrig försvunnit nåt, och inte heller gått sönder. Men det skulle vara väldigt konstigt om en pyttehäst går sönder, eller ett litet mjukdjur.

Ibland vill dottern ta med flera saker, men vi har lyckats få henne att välja 1 sak per dag.
  • Mammatilltvåprinsar

Jag tycker att det är upp till var och en om man låter barnen ta med sig saker eller inte. Givetvis får både barn och föräldrar vara beredda på att det man tar med kan försvinna eller gå sönder. Vill man inte att ens barn tar med nåt säger man nej. Kan man inte ta en strid med ett förskolebarn har man problem så det är bara att börja träna inför tonåren:)

• DetVarEnGång

På vår förskola får barnen ha med sig saker hemifrån men vi har bara 10 barn totalt. Dottern börjar på en större förskola i höst och då får hennes leksaker stanna hemma.

• Yollis

det gör jag inte, Tuva har bara med leksak de dagar dagiset har "ta med en leksak" -dagar

♥ Tuva 2006 ♥ BF 14/11 - 09 ♥
  • Yollis
    Yollis skrev 2009-05-21 14:37:45 följande:
    det gör jag inte, Tuva har bara med leksak de dagar dagiset har "ta med en leksak" -dagar
    det är "nolltollerans" typ på vårt dagis... och dessa dagar är kanske 1 gång per termin - MAX!
    ♥ Tuva 2006 ♥ BF 14/11 - 09 ♥
  • Svana

Varför inte? Här är det "ta med en leksak"-dag på fredagar, men vår son får ta med leksaker andra dagar om han vill. Det är ok med dagiset, men inte deras ansvar om något går sönder, självklart. Sedan tycker jag att man ska lära sina barn att det är deras mamma och pappa som bestämmer och att det är helt normalt att man inte alltid får göra allt som alla andra. Här säger vi att vi har våra regler och andra har sina. Så är det bara. Vad ska man annars säga senare, när barnen blir tonåringar och "alla andra får vara ute hela natten" ?

• Emster

På mitt barns förskola får de inte ta med egna saker, och jag tycker det är alldeles utmärkt. I och med att det gäller för alla (undantaget är under inskolning då ett nytrt barn får ha med sig ett gosedjur eller så tills miljön känns trygg) så blir det aldrig tjafs, och jag kan med säkerhet säga till mitt barn att "alla får leka med de sker som finns på förskolan" när det varit en dag då mitt barn kanske inte hunnit måla, lägga pussel ellervad det nu kan vara. Jag vet ju att allt som finns på förskolan är "alla" barnens grejer, inte någons privata.

Sen brukar jag iofs rätt ofta få med mig nallar, dockor och liknande till förläsningarna, eftersom de ska med och "säga hejdå" i dagishallen på morgnarna, men det får man väl stå ut med...

• kavvan

Hej!

Eftersom jag och min exman delar på vårdnaden och umgängestiden med lillan blir det ofta så att hon vill ha med leksaker och annat till dagis (för att sen ta med det till den andra föräldern). Vi är jättenoga med att hennes kläder och grejer är hennes, inte något som tillhör det ena eller det andra hemmet...hon har två hem - men ett liv...de två hemmen är inte två skilda världar. Men på dagis hamnar de i facket, och där stannar de. Inga problem för lillan eller för förskolan...ibland går hon ut i kapprummet och tittar lite på sina saker, men det räcker.

• petsod

Vi har också leksaksdagar vilket funkar bra. Ibland vill dottern har med sig ett gosedjur som hon sedan lägger i sitt fack och det tycker jag är ok.

• Kicki86girl

På förskolan där jag jobbar tog vi ett gemensamt beslut med föräldrarna att förbjuda medtagna leksaker eftersom det blev en så stor status och utfrysningsgrej. Barnen började tävla med varandra om vem som hade finast (dyrast) saker och det bildades gormittigäng där man bara kunde vara med om man hade såna figurer osv, och föräldrarna kände att det blev för mycket till slut. Nu har vi som regel att barnen får leka med leksakerna som finns på förskolan och en dag i månaden får de klä ut sig med medtagna kläder om de vill.

• Jennie med ie
    Bei Bei skrev 2009-05-20 17:22:57 följande:
    Min dotter 3,5 år tjatar hål i huvudet på mig om att hon vill ta med leksaker till förskolan. Nej, det är risk för att leksaken försvinner eller går sönder, det finns leksaker på förskolan är mitt eviga svar. Men hur lätt är det att ta in när flera andra barn får det? Snälla föräldrar, tänk om! Gosedjur om barnet ska sova och napp förstår jag, men leksaker? VARFÖR?
    För att föräldrarna inte orkar ta fajten på morgonen och överlåter problemet till personalen...
  • hannaliza
    Kicki86girl skrev 2009-05-22 08:13:56 följande:
    På förskolan där jag jobbar tog vi ett gemensamt beslut med föräldrarna att förbjuda medtagna leksaker eftersom det blev en så stor status och utfrysningsgrej. Barnen började tävla med varandra om vem som hade finast (dyrast) saker och det bildades gormittigäng där man bara kunde vara med om man hade såna figurer osv, och föräldrarna kände att det blev för mycket till slut. Nu har vi som regel att barnen får leka med leksakerna som finns på förskolan och en dag i månaden får de klä ut sig med medtagna kläder om de vill.
    Precis...

Min pojke är bara 2,5 men har redan blivit expert på vilka leksaker som är coola. Han har aldrig med leksaker själv - men det är några barn som alltid har med sig och de sakerna skapar mycket konflikter.

Senast i förra veckan var det en pojke som gick runt och frågade om (eller snarare påstod att) något barn (bla min son) tagit hans bil... väldigt tråkigt att han ska gå och misstänka att någon stulit för honom... och obehagligt för min son att bli misstänkt. Han tog väldigt illa vid sig.

Som någon annan sa så är det ju ofta inte de mest pedagogiska leksakerna som kommer med heller - och då blir ju kvalitén på leken lidande ibland. Många av de här sakerna finns det ett "rätt" och ett "fel" sätt att leka med och de är ofta väldigt könsstereotypa. Även om alla ska få leka med de saker som är med till dagis lär sig barnen fort vad som är för tjejer och vad som är för killar. Trist tycker jag.
  • pinglis

På den förskola där jag jobbar, får barnen inte ta med egna leksaker.
    Förstår ärligt inte varför dom ska ta med saker hemifrån, för det leder oftast till konflikter när andra barn vill låna, (som inte förstår att det inte är en "dagisleksak" utan ett barns personliga leksak.
    Sen är kanske leksaken borta vid hemgång, eller det allra tråkigaste, att den gått sönder.
    Jag förstår att man som förälder kan ha svårt att säga nej på morgonen, det är inte alltid läge för konflikter då, men OM det ändå kommer med nån sak, så får den ligga på hyllan tills barnet ska gå hem igen.
    Men såklart, får dom visa sin sak för den fröken som tar emot :)

Ja, att vara förälder är inte alltid lätt, och att som jag, vara tonårsmorsa, är änu svårare, än att säga nej till en leksak :)

• Fjuppan
    Bei Bei skrev 2009-05-20 17:22:57 följande:
    Min dotter 3,5 år tjatar hål i huvudet på mig om att hon vill ta med leksaker till förskolan. Nej, det är risk för att leksaken försvinner eller går sönder, det finns leksaker på förskolan är mitt eviga svar. Men hur lätt är det att ta in när flera andra barn får det? Snälla föräldrar, tänk om! Gosedjur om barnet ska sova och napp förstår jag, men leksaker? VARFÖR?
    Därför att man som förälder väljer sina strider? En konflikt på morgonen kanske kan undvikas genom att barnet får ta med sig en grej till förskolan. 
  • Ärla Minou

Jag undviker gärna den konflikten med min 3,5-åring. Hon tar med och visar fröken och sen säger jag och fröken att det nog är bäst att lägga undan den nu så att den inte kommer bort/blir trasig. Så lägger de bort den tillsammans. Hon har fått visa och är nöjd och glad samtidigt som egna prylar inte sprids på dagis. Just nu är det inget problem på dagis med att barn vill ta med saker. Blir det vanligt då inför de "förbud" och "sakletarvisning" bestämda dagar. På vår förskola är de apassningsbara och uppfinningsrika tycker jag. Anpassar verksamheten efter vad som pågår i barngruppen.

• ashera

Men om de får ta med leksaker så ser jag inte problemet. På min sons avdelning får de inte ta med egna saker, så han tar aldrig med några. (Gosedjur till vilan är såklart ok).
    På dotterns, som är en småbarnsavdelning, så får de ta med saker. Hon sover där ibland så hon har alltid med ett gosedjur. En gång när hon var väldigt ledsen på morgonen fick hon ta med sig en docka.
    Nu senast ville hon ha med sig en my little pony. Jag sa till henne att den kunde försvinna för henne om hon tog den med sig, men jag hann inte med någon konflikt så hon fick ta med den. När vi kommer till dagis säger min dotter själv till sin fröken att den kan försvinna. Men då sa hon att det är ingen fara, leksaker brukar inte försvinna där och de får gärna ha dem med sig.
    Dottern kommer en halvtimme innan frukost, och innan frukost läggs sakerna på hyllan. Sedan tror jag att de brukar ligga där hela dagen, iallafall fram till vilan.

• Thaleia

Men är det så farligt om leksakern försvinner eller går sönder då?
    Man får helt enkelt ta ett snack med barnet om vad som kan hända med leksaken och vilka regler som gäller på förskolan kring att ta med leksaken dvs att personalen inte springer runt och letar om den försvinner eller försöker laga den samt att man måste vara beredd att låna ut den till kompisarna, och vill han/hon ändå ta med sin leksak, så ser jag inte problemet.

Sen får man ju som personal även se till hur det fungerar med att barnen tar med sig egna leksaker. Många gånger funkar det hur bra som helst och skulle det inte göra det så får man hitta en lösning.

Svar på tråden VARFÖR låter föräldrar sina barn ta med leksaker till förskolan?