• Hemlighet

Lämna tillbaka receptbelagd medicin?

Kan man göra det?
    Hämtade ut DYR medicin i dag som jag fått på recept.
    Hämta ut två likadana och upptäckte att en räcker nog.
    Kan jag då gå och lämna tillbaka ena och få pengarna tillbaka?

Och hämta ut den om den första inte räcker?

• Svar på tråden Lämna tillbaka receptbelagd medicin?
  • thorn

Hoppas inte det är möjligt att lämna tillbaka medicin. Blir orolig om någon kan ha manipulerat förpackningen jag köper nästa gång

• isisisis
    thorn skrev 2009-05-20 17:53:14 följande:
    Hoppas inte det är möjligt att lämna tillbaka medicin. Blir orolig om någon kan ha manipulerat förpackningen jag köper nästa gång
    Är det inte samma sak med alla varor då tror du?

Någon kan ju ha manipulerat vad som helst?

varför skulle medicin i obruten förpackning vara speciellt?
  • marskattan

Hej Ts!
    Det får man av säkerhetsskäl inte göra.

• Hemlighet
    marskattan skrev 2009-05-20 17:55:48 följande:
    Hej Ts! Det får man av säkerhetsskäl inte göra.
    fan då har jag slängt 300:- i sjön.blir galan på sjukvården här i stan
  • Hemlighet
    isisisis skrev 2009-05-20 18:46:21 följande:
    Annonsera ut den här lite snyggt,om det är fertilitetsmedicin?
    Nä det är medicin mot torsk.
  • isisisis
    Hemlighet skrev 2009-05-20 19:06:49 följande:
    Nä det är medicin mot torsk.
    Oki!
  • jassikan

Livsmedel brukar man inte kunna lämna tillbaka just med anledning av att det finns risk för att varan/produkten har "fått" obehöriga tillsatser.

www4.apoteket.se/privatpersoner/kundservice/Sidor/kundservice.aspx
    (välj "Köpa varor")

Receptfria varor
    Du kan lämna tillbaka en receptfri vara och få pengarna tillbaka. (Undantaget är de receptfria varor som skrivs ut på recept eller livsmedelsanvisning.) Det spelar ingen roll om du går tillbaka till det apotek där köpet gjordes, eller till ett annat apotek. Återköp eller byte ska göras inom 8 dagar. Du ska ha med dig kvittot och förpackningen ska vara obruten. För handelsvaror som köps via apoteket.se gäller öppet köp i 14 dagar från leverans.

Receptbelagda varor
    Apoteket återköper inte receptförskrivna läkemedel eller andra förskrivna varor.

• Hemlighet
    jassikan skrev 2009-05-20 23:30:27 följande:
    Livsmedel brukar man inte kunna lämna tillbaka just med anledning av att det finns risk för att varan/produkten har "fått" obehöriga tillsatser.www4.apoteket.se/privatpersoner/kundservice/S...(välj "Köpa varor")Receptfria varorDu kan lämna tillbaka en receptfri vara och få pengarna tillbaka. (Undantaget är de receptfria varor som skrivs ut på recept eller livsmedelsanvisning.) Det spelar ingen roll om du går tillbaka till det apotek där köpet gjordes, eller till ett annat apotek. Återköp eller byte ska göras inom 8 dagar. Du ska ha med dig kvittot och förpackningen ska vara obruten. För handelsvaror som köps via apoteket.se gäller öppet köp i 14 dagar från leverans.Receptbelagda varorApoteket återköper inte receptförskrivna läkemedel eller andra förskrivna varor.
    Det är lite sjukt att dom inte tar tillbaka receptbelagda mediciner, men jag förstår det samtidigt.
    Men som i detta fall har jag fått alldeles för mycket utskrivet. Hade det handlat om en hundring hade jag inte brytt mig men nu är det över 300:-!
    Och det är inte ens mitt fel.

GRRR blis så arg
  • systersandra

Man får inte lämna tillbaka läkemedel,varken receptfria el receptbelagda.
    Apoteket kan då inte garantera produkten,alltså att någon tex skulle manipulerat med produkten etc.
    Det är en säkerthetsåtgärd.

• Hemlighet
    systersandra skrev 2009-05-21 11:06:05 följande:
    Man får inte lämna tillbaka läkemedel,varken receptfria el receptbelagda.Apoteket kan då inte garantera produkten,alltså att någon tex skulle manipulerat med produkten etc.Det är en säkerthetsåtgärd.
    Jo men när man öpnar en flaska så syns ju det.
    När man öppnar flaksor så bryts ju perforeringen, så då syns ju det att den är öppen.

Och detta var ju inte mitt fel. Men det kostar mig över 300:-
  • LaFontaine
    Hemlighet skrev 2009-05-21 15:17:54 följande:
    Jo men när man öpnar en flaska så syns ju det.När man öppnar flaksor så bryts ju perforeringen, så då syns ju det att den är öppen.Och detta var ju inte mitt fel. Men det kostar mig över 300:-
    När det kommer till medicin är det ju faktiskt extremt viktigt att allt är precis som det ska. Även om inget är manipulerat kan medicinen hanterats fel, varpå den blivit förstörd. Det är ju inget konstigt i att man inte får lämna tillbaka medicin!

Inte ditt fel? Det var ju du själv som hämtade ut medicinen. Läkaren skriver ju ut så mycket som denne tror och anser är nödvändig.
  • God Is A Girl

gjorde samma sak jag med, fast det var mediciner för över 900 kronor, men man får stå sitt kast :) men hur det än är, om du inte använder det så lämna in det igen för förstöring så det inte hamnar ute i naturen :)

• Hemlighet

God Is A Girl skrev 2009-05-21 15:21:40 följande:

gjorde samma sak jag med, fast det var mediciner för över 900 kronor, men man får stå sitt kast :) men hur det än är, om du inte använder det så lämna in det igen för förstöring så det inte hamnar ute i naturen :)
    Jag kommer att spara den flaskan så länge som möjligt till utgångs datumet+ lite till
    Sen om något år kanske jag lämnar tillbaka den*ler*
  • Hemlighet
    LaFontaine skrev 2009-05-21 15:19:47 följande:
    När det kommer till medicin är det ju faktiskt extremt viktigt att allt är precis som det ska. Även om inget är manipulerat kan medicinen hanterats fel, varpå den blivit förstörd. Det är ju inget konstigt i att man inte får lämna tillbaka medicin!Inte ditt fel? Det var ju du själv som hämtade ut medicinen. Läkaren skriver ju ut så mycket som denne tror och anser är nödvändig.
    Jo jag förstår att det är jätteviktigt att allt är som det skall med medicinerna.
    Hur i hel*etet skall jag veta hur mycket man skall ha av en viss medicin??????
    Läkaren visste att jag redan hade fått en flaska utskriven till dottern.
    Så läkaren borde ha vetat att en flaska räcker.
    Jag är inte utbildad så JAG har ingen aning, jag litade på läkaren.

Så jag anser inte att jag gjorde något fel.
  • God Is A Girl

Det gäller ju dessvärre som konsument att hålla koll på vad man köper och inte köper med tyvärr.
    Men jag vet precis hur surt det känns!

• Hemlighet

God Is A Girl skrev 2009-05-21 15:41:56 följande:

Det gäller ju dessvärre som konsument att hålla koll på vad man köper och inte köper med tyvärr. Men jag vet precis hur surt det känns!
    Jo men hur skall jag kunna det.Jag har alltid litat på vad läkarna har ordinerat tills nu.
    Det är ju inte upp till mig att hålla koll på vad och hur mycket medicin jag skall ta?
    Då behövs ju ingen läkare.
  • Fru waran

Jag har 8 st obrutna fragminsprutor här... ca 100 kr per spruta kostar dom innan man är uppe i högkostnadsskyddet. så jag har betalat fullt pris för dom men apoteket kan ju inte köpa dem tillbaka, det fattar jag själv utan att fråga dem på apoteket. Bara att gilla läget, tyvärr.

Svar på tråden Lämna tillbaka receptbelagd medicin?