• BelindaL

gravid i v.7 med magkatärr?

Idag när jag var på min praktik och hade druckit en kopp kaffe ganska snabbt så tog det inte mer än 10min innan jag fick jätte mycket smärta i övre delen av magen.
    Kändes som någon vred min mage som man vrider ur en blöt trasa, som magkatärr.
    Har haft det innan men inte på flera år.
    Ringde gynakuten och dom sa jag skulle köpa novalucol och prova de eftersom jag inte hade ont i gravidmagen.
    Nu börjar de gå ner mer men man känner sig helt matt i magen.
    Någon annan med samma upplevelse?
    Tacksam på svar för man blir ju orlig det kan vara ett ms :(

• Svar på tråden gravid i v.7 med magkatärr?
  • Lilly Li

Har haft massa magkatarr och och till både denna och förra graviditeten! För mig har det inte inneburit annat än mitt eget obehag... Tror det kan vara ganska vanlig!

• Serafine

Jag har också haft en massa magkatarr både under grav. och i vanliga fall. Under förra grav. blev det riktigt illa. Jag har en metod som funkar för mig. I matväg är det rökt, surt, kaffe, fett och socker som ger besvär. Om jag känner lite halsbränna, tar jag novalucol. Om problemen är mer besvärande tar jag gaviskon, gärna precis innan jag går och lägger mig. Gaviskon är klart mer effektivt, men inte lika gott
    Om det blir riktigt illa, med illamående och magkramper så äter jag en kur omeprazol i två veckor.
    Allt finns receptfritt på apoteket.

• Serafine

Japp, det är ingen fara. Fick både gaviskon och omeprazol ordinerat av läkare när jag var gravid. De verkar bara lokalt i magen, men oj vilken nytta de gör

• Cherrie

Ok vad skönt =) Ompeprazol äter jag ibland för magen men inte vågat ta sen jag fick +.. men då vet jag att dte är ok =)

• Serafine

TS: För att svara lite närmare på din fråga, så har jag både haft magkatarr och mf och det känns väldigt olika, iaf för mig. magkatarren sitter i övre delen av magen, precis som du beskriver.
    lyssna på kroppen och behandla vid första symtom i fortsättningen, så tror jag att du kan slippa fler kramper.

Svar på tråden gravid i v.7 med magkatärr?