• nooova

Tips till kall buffé

Om några veckor vankas det dop och vi tänkte bjuda på en lättare buffé.

Jag har tänkt göra en potatissallad på färskpotatis och en tortellinisallad med pesto, till det har jag tänkt mig lite kallskuret.

Men vad ska man välja för kött? Tänkte först på parmaskinka och lite italienska delikatesser, men är det inte väldigt dyrt? Vi blir ca 40 pers.

Har ni några förslag på vad vi skulle kunna ha på buffén till dessa två sallader?

Snälla, behöver lite inspiration nu :)

• Svar på tråden Tips till kall buffé
  • mion

Rökt fläskfile är ju gott =) kan man ju äta kallt plus lite skinka kassler du kan ju ta lite olika finns ju massor att välja på =)

• hallon2

Fläskfilée blir nog lite billigare och minst lika gott!

Jag har serverat citrusmarinerad fläskfilée som jag helstekt i ugnen och skurit upp kallt.
    Även helstekt fläskfilée som jag har eftermarinerat (ett dygn) med olivolja, balsamicovinäger, soltorkade tomater och basilika.

En gång köpte jag det där pålägget "tunna skivor" när det har varit riktigt billigt. Lagt upp lite snyggt på fat med lite exotiska frukter - funkade riktigt bra det oxå :)

• nooova

Ja! Fläskfilé låter som en bra idé! Även de där "tunna skivor". Tack, nu rullar ideérna, vad lite hjälp på traven kan göra :)

• bumse2

Kall marinerad kyckling

4 kycklingfiléer

Stek kycklingen, salt och peppra.

Lägg den varma kycklingen i marinad.

Marinad
    ½ dl olivolja
    ½ dl balsamvinäger
    ½ dl flytande honung
    1 tsk salt
    1 pressad vitlöksklyfta
    några timjankvistar eller torkad timjan

Låt kycklingen ligga några timmar i marinaden. Skiva sedan filén och lägg lite marinad på.

Det går lika bra med fläskfilé i detta receptet

Dubbelmarinerad oxfilé

800 g oxfilé (putsad)
    1 msk smör + 1 msk olja till stekning

Marinad 1
    2 msk sojasås
    1 msk hoisinsås (asiatiska hyllan)
    1/2 tsk salt
    2 msk olja
    1 tsk socker

Marinad 2
    1 dl vitvinsvinäger
    1/2 dl vatten
    2 dl olivolja
    1 tsk salt
    1 tsk socker
    1/2 tsk grovmalen svartpeppar
    1-2 finhackade vitlöksklyftor
    1 kruka finhackad persilja
    1/2 dl hackad kapris

Gör så här:

Dag 1: Blanda ingredienserna till marinad 1. Lägg filén i dubbla plastpåsar. Häll över marinaden. Knyt påsarna. Låt stå i kylen över natten.

Dag 2: Sätt ugnen på 150°C. Ta ut oxfilén och torka av den. Bryn filén hastigt runt om i en het stekpanna.
    Lägg över på en ugnsplåt. Stick in en stektermometer i mitten av köttet. Ugnsstek tills innertemperaturen är 55°C, ca 30 minuter. Linda in filén i aluminiumfolie. Ställ in i kylen.
    Blanda samman marinad 2.
    Skär filén i cm-tunna skivor. Lägg dem i en skål. Häll över marinaden, täck med plastfolie och låt stå kallt till strax före servering.

Dag 3: Ta fram köttet innan gästerna kommit. Lägg över oxfiléskivorna på ett vackert fat. Skeda över marinaden.

Emma 020123, Linus 080917
  • nooova

Den där kycklingen lät inte hel fel, tack för tipset!

• Ariel o Melodys Mom

Vill du göra det enkelt för dig köper du kalkon och skinka i tunna skivor och lägger på ett stort fat med lite snygga dekorationer.

• Nettan84

På en födelsedag ja var på så bjöd dom på kall honungsmarinerad fläskfilé...fy f*n va gott det var.
    Det hade helt klat varit mitt val om ja skulle ha bjudning.
    Lycka till

• nooova

Jag har bestämt mig för en kall marinerad fläskfilé och sen kanske kyckling, eller för att göra det enkelt som Ariel o Melodys mom skrev med tunna skivor skinka.

Svar på tråden Tips till kall buffé