• Noran

Kan din 4 åring sätta fart på gungan själv?

Min son fyllde 4 i april. Han kan inte själv sätta fart på gungan. Integrand på däckgungan när han står upp, men typ inte alls när han sitter ner. Han försöker lite men får inte kläm på det. Vi går inte till lekplatsen ofta, men det händer, och tror även att dagis gör det ibland. Vi har numera en i trädgården med.

Jag upplever att det är väldigt ovanligt att barnen i den åldern inte kan gunga. Stämmer det?

• Svar på tråden Kan din 4 åring sätta fart på gungan själv?
  • Fille Fjonkan

Min dotter kan. Hon fyllde 4 i April. Men hon kan behöva lite startfart om hon inte når att sparka ifrån med fötterna. Hon lärde sig att göra egen fart förra sommaren.

Min son, som är nyss fyllda 6 år, lärde sig också att göra fart själv förra sommaren.

Dottern har alltid varit mer motoriskt framåt jämfört med sonen. Han är lite försiktig och ofta inte lika välkoordinerad.

Jag tror det är vanligt att 4-åringar kan göra fart själv. Men jag tror inte att det är väldigt ovanligt att de inte kan det.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Bonanza

Nej, det kan han inte. Han har börjat fatta lite, men kan fortfarande inte. Men han lär sig väl till sist han också.

• Heffa

Min son blir 5 i november och han kan inte, hans kusin som blir 4 samma månad har kunnat det i säkert ett halvår.

Men han lär väl sig så småningom

• Avelyn

Min 4åring kan inte heller. Hon tycker inte ens om att gunga. Tycker det är otäckt. De få gånger hon går med på att sitta på gungan kan hon ej ta fart själv.

• Exi

våran son är 3 år och får fart på gungan då han sitter ner i en sån där däck gunga...han står aldrig upp och gör fart ( än ).

• marsbebis

Vår son som blev 4 i april har nästan precis lär sig att själv ta fart. Det var i stort sett i samband med hans födelsedag i början på april som jag såg honom ta fart själv för första gången.

• hallon2

5 år och 5 månader var min dotter när hon lärde sig... Då har både jag och förskolan tragglat med henne länge!

Hon fick helt enkelt inte in takten, hon kände den inte - min dotters förskollärare sa att det finns barn som har en "inneboende takt" som är väldigt stark.
    Hon är nämligen extra bra på att sjunga och spela instument (efter melodi och i takt ;) )

Men NU kan hon! *tjohoo* Hon gungar högt och ståeende och känner takten i gungan :)

Det kan ta tid trots att litet barn träglar och övar!

• Molina

Min dotter blir 4år i Juni och har precis lärt sig att göra fart själv.

Svar på tråden Kan din 4 åring sätta fart på gungan själv?