maria12 skrev 2009-07-08 00:13:05 följande:
hej jag har hort utifran foredraget fran dr sherry tenpenny samt dubbelkollat med min lakare har att om man ar ovaccinerad och far ett riskfyllt sar kan man aka in till sjukhuset och fa insprutat sjalva antikropparna mot tetanus, vilket lar vara mildare an en vaccination, och detta kan goras upp till 7 dar efter skadetillfallet. jag vet inte om man vanligtvis vaccinerar med vanligt vaccin eller bara med antikroppar pa sjukhusen om man skadar sig idagslaget, men det ar ju latt att ta reda pa. Men detta betyder att det behover inte vara direkt panik i forhallande til utveckling av tetanus... Jag funderar sjalv anda pa att vaccinera mot tetanus, men ofta blir man ju insprutat nat igen om man skadar sig, vilket kanns konstigt, borde inte vaccinet vara nog? eller sprutar de bara om de inte kanner till ens vaccinationsstatus? Snalla ta mig INTE pa orden vad galler detta pastaende utan kolla upp det sjalv via foredraget och med era egna lakare....i foredraget beskrivs hela processen utforligt, vilket kan vara bra att ha som grund for fragor till lakare sen...det ar namligen ett tag sen jag sag just detta avsnitt. kam
Svarar på dina frågor:
Man ger ofta en sk "booster-dos" (extra vaccinationsspruta vid skada) för:
1. att människor inte vet när de senast fick sina vaccinationer och om de är fullvaccinerade
2. eller om det förflutit mer än 10 år sedan vaccination nummer 3.
3. eller om det förflutit mer än 30 år efter vaccination nummer 4 .
Skäl nummer 1 & 2 är mycket vanliga, så därför får de flesta en extra spruta.
I vanliga fall vaccinerar man främst med påfyllnadssprutan på sjukhusen idag. Den bygger dock egentligen på att man har ett grundskydd i grunden, då den är just en "påfyllnadsspruta"
Antikropparna som du talar om heter "Immunglobulin mot tetanus", ett exempel på produktnamn är "Tetagam". Det läkemedlet är ett så kallat "licenspreparat" vilket innebär att det inte finns på sjukhusen, utan måste beställas från Stockholm. Det kan alltså vara svårt att få det i direkt anslutning till skadetillfället. Den behandlingen är även dubbel - vid skadetillfället, hos ovaccinerad individ, skall både immunglobulin mot tetanus SAMT vaccin mot tetanus ges.
Kontakta tillverkaren för Tetagam för att få veta om man måste ge vaccinet också (kan ha att göra med att läkemedlen tex förstärker effekterna hos varandra och dylikt.)
Detta är vad Tetagam innehåller:
Tetagam IM contains gammaglobulin derived from pooled human plasma, sourced from non-remunerated healthy donors, with a high titre of antibodies to tetanus toxin.
Each unit of plasma has been individually tested and found non-reactive for hepatitis B surface antigen, antibodies to the hepatitis C virus and antibodies to the human immunodeficiency viruses, HIV-1 and HIV-2, using approved methods.
Tetagam IM is prepared by cold ethanol fractionation to further reduce the risk of viral transmission. (
home.intekom.com/pharm/nbi/tetgam.html)
Det är alltså baserat på människoplasma. Dock från friska individer som inte har fått betalt (...?!) och testat för Hepatit B, Hepatit C, HIV -1 och HIV-2. Tyvärr så sträcker sig väl hepatiterna ända ner till F eller något sånt, men det verkar de inte ha testat. Jag vet inte om detta därmed kan anses vara mildare än vaccinet?
I doseringsanvisningarna för Tetagam finns bara angiven dosering för barn över tio år. Jag vet inte om man kan ge Tetagam till yngre barn överhuvudtaget, eller om det bara inte är särskilt utprovat för det ändamålet?
Det kan också vara bra att veta att allmänläkare på akutmottagningarna idag inte är så uppdaterade på det här med vaccinationer och immuniseringar. Om det är så att någon avstår från att vaccinera sitt barn för att man hellre vill förlita sig på immunglobulinet, se då till att ni vet exakt vad ni vill ha så att ni kan säga det till doktorn! Ni kan alltså själva behöva förklara det här med immunglobuliner och att medicinen är ett licenspreparat och måste beställas. Ta inte för givet att doktorn vet!