Inlägg från: Rapunzella |Visa alla inlägg
  • Rapunzella

Min dotter blev svårt sjuk efter Vaccinering...

sweetfia skrev 2009-06-23 00:21:23 följande:
    fast även om du är vaccinerad så ska du ju åka till sjukhuset och få en till spruta.. så det spelar egentligen ingen roll om du inte är vaccinerad..
    Fast det är ju om du inte har koll på tidigare vaccinationer alternativt om man inte är fullvaccinerad. Om man är fullvaccinerad så behövs ingen ytterligare spruta.

Stelkramp är en fruktansvärt smärtsam, potentiellt dödlig sjukdom.

Jag tvivlar inte på att TS känner obehag inför det hela baserat på den erfarenhet de hade med sitt barn.

Dock bör inte en, enskild, händelse ligga till grund för andra föräldrars ställningstagande till stelkrampsvaccination.

Stelkrampsbakterien finns bla i jord (som små barn gärna stoppar i munnen och äter) och alla riskerar att få den. I fattiga länder är bakterien fortfarande en vanlig orsak till småbarnsdöd, så att säga att det inte är någon fara för barn under ett år är felaktigt.

Alternativet med smärtsamma muskelkramper, nedsövning och respiratorvård (www.smi.se/sjukdomar/stelkramp/) tror jag ingen förälder är intresserad av.
  • Rapunzella

Detta är ju skrämmande! Så ni tror att ni har koll på stelkrampsbakterien genom att hålla koll på vilket gödsel som har använts? Och hur ska ni kunna kolla det? Skrämmande...

• Rapunzella

Här (www.internetmedicin.se/dyn_main.asp) nämns bla att "de flesta patienter som drabbas har inga synliga sår". Det står även att "även obetydliga sår kan medföra smitta, toxinproduktion och mycket allvarliga symtom hos ovaccinerade. "

Om barn äter jord och har ett sår i munnen så kan de självklart drabbas av bakterien. Som förälder är det omöjligt för dig att veta om ditt barn har ett sår i munnen. Det jag försöker belysa är att bakterien finns i jord - vi kommer ofta i kontakt med jord på olika sätt, dvs det är omöjligt att inte utsätta sig för en risk att smittas.

Jag förstår egentligen inte var i problemet ligger? Anser ni att stelkrampsbakterien inte finns? Anser ni att risken att smittas är överdriven? Anser ni att det är en dold komplott från läkemedelsföretagen för att få sälja vaccin? Visst, vaccin (liksom alla läkemedel) kan ha biverkningar - innebär det att man skall säga nej till alla läkemedel då? Då kommer vi snart att hamna på medeltidens medellivslängd kring 35-40 år - är det så vi vill ha det? Jag förstår liksom inte problemet....?

Om ni baserar ert ställningstagande mot stelkrampsvaccination på felaktiga uppgifter så får det stå för er - jag tycker dock att andra som läser den här tråden har rätt att få veta fakta och inte bara vinklad propaganda. Det är ju inte så att samhället vaccinerar på pin kiv bara för att de kan, utan för att man har bedömt att riskerna är livshotande för ovaccinerade.

• Rapunzella

Så när inläggen blir för svåra att bemöta så är det bättre att ignorera dem? Jag har läst delar av tråden, och mycket av de argument jag ser är:

1: Föräldern är rädd för vaccinets biverkningar.
    Min fråga: Varför är man inte rädd för sjukdomen?

2: Föräldern anser sig vara ifrågasättande och kritiskt granskande och anser att alla som väljer att vaccinera bara är en "passiv flock", dvs en viljelös massa. Detta är ju ett argument som skapats av vaccinationsmotståndarna själva.

Jag har en högskoleutbildning inom hälso & sjukvård och har kritiskt granskat både dessa vaccinationer och fler därtill. Det är också därför jag engagerar mig i denna tråd - jag har sett barn bli riktigt, riktigt sjuka pga föräldrars okunskap och oförstånd.

3: De "bevis" som det pekas på i tråden är ibland lösryckta ur sitt sammanhang, ibland inte bevisade alls (tex modern tror att det har med vaccinet att göra) och ibland rena felaktigheter (som att stelkramp bara finns i särskild jord och att det skulle vara osannolikt att ett barn kan bli smittad av det - för det var väl det som var kontentan av svaret jag fick?)

Jag tror inte att jag skall kunna "omvända" någon av de vaccinationsmotståndare som finns i denna tråd, däremot hoppas jag att de som läser tråden och börjar fundera på att inte vaccinera sina barn, även grundligt utvärderar de påståenden jag kommer med. Samt ställer sig frågan - Vad är alternativet till vaccination - sjukdom?

Slutligen så hoppar jag på Nickes fråga och hoppas att vi kan få ett svar:

Nicke skrev 2009-06-25 04:02:18 följande:
    Jag menar.. om alla slutar vaccinera.Vad kan hända då? Är det bättre att alla slutar vaccinera?Skulle en eventuell dödlighet bli mycket stor tex?Nackdelar mot fördelar.
  • Rapunzella

Jag är intresserad av ämnet, fast jag är positiv till vaccinationer. Får man inte skriva i tråden då? Hela tråden innehåller ju konstanta avsteg från ämnet (vilket det nu exakt är?).

Sedan är det så att jag är genuint och ärligt intresserad av att få svar på mina frågor - varför är de så brännheta? Varför kan/törs ingen svara?

JeBi - jag kan inte svara för andra, men i mitt inlägg hänvisade jag till ditt inlägg i form av citeringen "passiv flock". Huruvida du är motståndare mot vaccinationer eller inte vet du nog bäst själv.

• Rapunzella
    JeBi skrev 2009-06-26 00:27:31 följande:
    Utan att kunna hänvisa till något annat än en kvalificerad gissning så vågar jag drista mig till att säga att det allra största flertalet föräldrar i Sverige inte fattar ett aktivt beslut om sina barns vaccinationer. Du har däremot fattat ett aktivt beslut att låta dina barn följa det svenska vaccinationsprogrammet. Även jag har fattat ett aktivt beslut när jag, i samråd med BVC, har gett mina barn individanpassade vaccinationsprogram. Jag tror även att många som ger sig in i vaccinationsdiskussioner här på FL har funderat en del på frågan. Men som sagt det stora flertalet föräldrar lägger inte ner någon större tankemöda när det kommer till vaccinationer, man bara gör som man blir tillsagd på BVC...
    Jag har full respekt för ett individanpassat vaccinationsprogram, och skulle gärna höra mer om hur du har lagt upp det. Jag gissar att en av anledningarna är att du tycker att barnen är för små när vaccineringarna startar?

När jag har tagit ställning till mina barns vaccinationer så har jag främst tagit reda på hur verksamt vaccinet är, sannolikheten att barnet skall få sjukdomen samt hur behandlingen ser ut för sjukdomen. Baserat på detta har jag sedan vaccinerat mina barn för vissa sjukdomar, och avstått från andra vaccinationer.

Dock undrar jag varför alla dessa diskussioner hela tiden endast hamnar i aspekten att själva vaccinet är farligt och kan ge biverkningar. Som tidigare nämnt så kan alla läkemedel ge biverkningar - det är ju inte unikt för just vacciner? Varför diskuteras inte tex mer om vaccinernas effekt? Jag efterlyser en mycket mer nyanserad diskussion än detta ändlösa tragglande om autism, aluminiumtillsatser och dylikt.
  • Rapunzella
    JeBi skrev 2009-06-26 00:52:00 följande:
    Glömde min kommentar. Jag anser mig inte vara vaccinationsmotståndare då jag vaccinerar mina barn utifrån deras vaccinationsprogram. Min fråga ställdes dock inte för att jag skulle besvara den själv utan för att jag var nyfiken på om du anser att jag är en vaccinationsmotståndare.
    Se ovan - jag hör gärna mer om hur du har individanpassat vacc.programmet.
  • Rapunzella
    JeBi skrev 2009-06-28 21:46:54 följande:
    BVC-tanter uppbär skattefinansierad lön... Ett inkorrekt bemötande är därmed inte ok.
    Skattefinansierad lön innebär INTE att man:
    1. är en robot
    2. andra människor har rätt att KRÄVA att man skall bete sig eller utföra saker på ett specifikt sätt.

Man är inte ÄGD av alla andra bara för att man jobbar inom den offentliga sektorn. Det är ett grymt sätt att se på andra människors arbetsinsats.

Många BVC:er är dessutom privata nu - man skall trivas med sin BVC-tant, oavsett vem som avlönar henne.

Visst behöver tex kikhosta inte bli allvarligt, men det KAN bli det. Det är på grund av den risken som man vaccinerar. Därmed inte sagt att alla kikhostefall bli livshotande sjuka.

Likaså som man kanske inte vaccinerar pga att biverkningar KAN uppstå. Därmed inte sagt att alla vaccinationer ger biverkningar.

Jag har alltid fått frågan om barnet är helt friskt innan vaccination. Har det inte varit det så har man avvaktat med vaccinationen.
    maria12 skrev 2009-06-29 23:53:47 följande:
    Jag vet ju inte sjalv, men som nagon tidigare sa, sa holl ju manga sjukdomar pa att forsvinna av sig sjalv nar man inforde vaccin, kan grava fram lite fakta pa det. Sa jag tror ex polio hade forsvunnit hursomhelst i och med battre avloppshygien mm.
    Enligt dessa två källor är den enskilt största orsaken till att Polio nästan försvunnit just att man har vaccinerat.
    www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/polio/
    www.who.int/mediacentre/factsheets/fs114/en/index.html

Att säga att barnvaccinationer främst sker pga sammhällsekonomiska orsaker skulle jag vilja se en länk på för att verifiera det påståendet. Givetvis så är det även för att människor skall slippa bli sjuka, skadade och i värsta fall dö.

Varför handlar fortfarande tråden till så stor del om vaccinernas vanliga biverkningar? Jag trodde att vi hade kommit förbi det? För jag hoppas verkligen att man har mer på fötterna när man väljer att inte vaccinera sina barn än de vanliga vaccinationsbiverkningarna?

Då bör man inte heller ge sitt barn tex antibiotikan Heracillin om man fått en hudinfektion - det kan ge ruggiga biverkningar:

Vanligast är gastrointestinala biverkningar, som förekommer hos cirka 5% av behandlade patienter.

Beräknade biverkningsfrekvenser rangordnas enligt följande: Vanliga (>1/100, 1/1000, 1/10 000,
  • Rapunzella

Försöker igen:
    Varför handlar fortfarande tråden till så stor del om vaccinernas vanliga biverkningar? Jag trodde att vi hade kommit förbi det? För jag hoppas verkligen att man har mer på fötterna när man väljer att inte vaccinera sina barn än de vanliga vaccinationsbiverkningarna?

Då bör man inte heller ge sitt barn tex antibiotikan Heracillin om man fått en hudinfektion - det kan ge ruggiga biverkningar:

Vanligast är gastrointestinala biverkningar, som förekommer hos cirka 5% av behandlade patienter.

Blodet och lymfsystemet:

Mindre vanliga
    Eosinofili

Sällsynta
    Agranulocytos

Magtarmkanalen:

Vanliga
    Illamående, diarré

Hud och subkutan vävnad:

Vanliga
    Exantem

Mindre vanliga
    Urtikaria

Infektioner och infestationer:

Sällsynta
    Pseudomembranös kolit

Immunsystemet:

Sällsynta
    Anafylaktiska reaktioner

Lever och gallvägar:

Sällsynta
    Leverpåverkan av oftast blandad kolestatisk-hepatocellulär typ
    - - - - -
    Svampöverväxt i munhåla och underliv kan förekomma.

Som jag skrivit tidigare så har alla läkemedel biverkningar. Visst kan de vara obehagliga, men man måste då väga riskerna mot varandra.

Detta är biverkningarna för stelkramp och difterivaccinationen (enl. FASS):

De vanligaste biverkningarna som associerats med admin­istrering av diTeBooster är rodnad och svullnad vid injektionsstället samt feber. Dessa reaktioner sätts vanligtvis igång inom 48 timmar efter vaccinationsdagen.

Vanliga (1/10 - 1/100)

Allmänna: Illamående, feber ≥ 38° C, rodnad/svullnad vid injektionsstället.

Mindre vanliga (1/100 -1/1000)

Allmänna: Rodnad/svullnad ≥ 6 cm vid injektionsstället.

Hud: Eksem och dermatit.

Sällsynta (1/1000 - 1/10000)

Allmänna: Hög feber > 40° C, granulom eller steril abscess på injektionsstället.

Hud: Reaktioner såsom urticaria.

Immunol.: Anafylaktiska reaktioner.

Vilka vaccinationer har jag utvärderat och avstått/avvaktat med?

Jag har utvärderat vaccination för:

Hepatit B - på grund av att det smittar oerhört lätt, krävs extremt lite blod för att bli smittad och på vissa ställen är smittan utbredd. Alla barn med en utomeuropeisk förälder blir automatiskt vaccinerade via BVC.

Beslut: Avvaktar - känns inte relevant att ge barnen den just nu, bla då vi troligen inte rör oss i miljöer där smittan är stor. Hoppas att detta är rätt beslut, blev lite rädd häromdagen då treåringen stack ner handen mellan bussätena och skrek "jag stack mig!". Nu var det tack och lov inte på en kanyl, visade det sig sen...

TBE - Vi vistats hela somrarna i fästingtäta områden och har tre katter som drar in fästingarna i sängarna och huset. Tidigare har man inte rekommenderat vaccinet förrän vid treårsåldern, nu har man sänkt till ett år (tror jag - fritt ur minnet).

Beslut:
    Avvaktar - Känner viss tvekan kring vaccinet - varför har man inte rekommenderat det till barn under tre år tidigare? Biverkningslistan är väldigt lång, och vaccinet har inte administrerats till barn under särskilt lång tid.
    Dessutom säger man att barn har mycket bättre förutsättningar för att klara TBE-smittan och de brukar inte bli så sjuka som vuxna kan bli.
    Jag kan dessutom själv kontrollera barnen noggrant varje kväll för fästingar - ju kortare tid fästingen sitter, ju mindre risk för smittöverföring.

TBC - TBC ökar stort igen, och man kan bli väldigt sjuk. Läkemedlen som används för behandling av TBC kan ge många och riktigt ruggiga biverkningar (bla blindhet) och vissa sorter av TBC börjar svara dåligt på dagens nuvarande mediciner. Behandlingstiden är även väldigt lång.

Beslut:
    Avvaktar - har talat med flera läkare om detta, bla SMI:s egen expert. Man säger att det krävs en mer långvarig exponering av smittan, dock blev en av dem i "dagissmittan i Bromma" smittade efter en förstagångskontakt på ca 15 min med indexpersonen. Små barn för inte TBC-smitta vidare därför att de inte hostar upp så stora mängder bakterier som behövs för att smitta, så smittan sker i så fall från vuxen till barn.
    Det vaccin vi har idag är dock inte särskilt bra, och skyddseffekten är inte särdeles hög. Dessutom är vaccinationen ganska besvärlig, bla kan man få ett vätskande sår vid injektionsstället som tar flera veckor på sig att läka.

Gardasil - Livmodercancervaccin. Egentligen inte aktuellt för oss än på några år, men jag känner mig mycket tveksam till vaccinet som det ser ut idag. Vaccinet är relativt nytt och oprövat, trots detta börjar man redan diskutera massvaccinationer. Dessutom har larmrapporter om oklara dödsfall förekommit, men dessa verkar mest bortförklaras. Jag känner att jag inte vill vaccinera mina barn med ett så pass oprövat vaccin, det känns som att det kan komma att segla upp ett antal okända långtidsbiverkningar av detta så småningom. Ungarna får väl använda kondom!

Så har jag tänkt kring mina barns vaccinationer.

• Rapunzella

livet leker skrev 2009-06-30 08:17:20 följande:

Du skulle behöva gå igenom ett barns vaccinationsskador för att öppna ögonen.
    Varför så otrevlig? Jag försöker öppna en dialog här och förklarar hur jag tänkt ang vaccinationer. Vad menar du med ovanstående citat? Vadå "gå igenom ett barns vaccinationsskador?" I samband med hur jag har tänkt när jag har avstått från vissa vaccinationer, eller vad? Jag förstår inte...?
  • Rapunzella

livet leker skrev 2009-06-30 21:41:16 följande:

Du är inte öppen iu ditt resonemang, du tycker vacciner är det bästa som hänt mänskligheten och förnekar att barn faktiskt får autism, dör mm av det.
    Vilket fördömande svar! Jag har angett fyra vaccinationer ovan som jag angett att jag valt att avvakta med och också angett skäl därtill - du säger att jag tycker att vaccinationer är det bästa som hänt?

Att du fortfarande hänvisar till autismfrågan är mycket tråkigt, jag trodde att folk (som anger sig vara insatta) visste att studien var felaktig vid det här laget. (www.dn.se/nyheter/vetenskap/inga-bevis-for-att-vaccin-orsakar-autism-1.72512). Det indikerar för mig att du egentligen inte är så påläst som du vill låta påskina.

Dina kommentarer gentemot mig vittnar för mig om en inskränkthet och en smalspårighet. Det finns andra i tråden (Shoegirl, Maria12, JeBi) som på ett moget, sansat och välutbildat sätt har fört fram sina åsikter, svarat på mina frågor och funderingar och även fört fram åsikter som jag funnit intressanta. Jag tror säkert att de är väl pålästa angående sitt ställningstagande i vaccinationsfrågan.

Att i en diskussion endast komma med otrevligheter brukar jag ofta tolka som att man saknar andra, mer underbyggda argument. Jag lämnar nu tråden och tackar dem av er som har lyckats hålla en hyfsad nivå på diskussionen. Vi kommer sannolikt att mötas i andra vaccinationstrådar!
  • Rapunzella
    maria12 skrev 2009-07-08 00:13:05 följande:
    hej jag har hort utifran foredraget fran dr sherry tenpenny samt dubbelkollat med min lakare har att om man ar ovaccinerad och far ett riskfyllt sar kan man aka in till sjukhuset och fa insprutat sjalva antikropparna mot tetanus, vilket lar vara mildare an en vaccination, och detta kan goras upp till 7 dar efter skadetillfallet. jag vet inte om man vanligtvis vaccinerar med vanligt vaccin eller bara med antikroppar pa sjukhusen om man skadar sig idagslaget, men det ar ju latt att ta reda pa. Men detta betyder att det behover inte vara direkt panik i forhallande til utveckling av tetanus... Jag funderar sjalv anda pa att vaccinera mot tetanus, men ofta blir man ju insprutat nat igen om man skadar sig, vilket kanns konstigt, borde inte vaccinet vara nog? eller sprutar de bara om de inte kanner till ens vaccinationsstatus? Snalla ta mig INTE pa orden vad galler detta pastaende utan kolla upp det sjalv via foredraget och med era egna lakare....i foredraget beskrivs hela processen utforligt, vilket kan vara bra att ha som grund for fragor till lakare sen...det ar namligen ett tag sen jag sag just detta avsnitt. kam
    Svarar på dina frågor:

Man ger ofta en sk "booster-dos" (extra vaccinationsspruta vid skada) för:
    1. att människor inte vet när de senast fick sina vaccinationer och om de är fullvaccinerade
    2. eller om det förflutit mer än 10 år sedan vaccination nummer 3.
    3. eller om det förflutit mer än 30 år efter vaccination nummer 4 .

Skäl nummer 1 & 2 är mycket vanliga, så därför får de flesta en extra spruta.

I vanliga fall vaccinerar man främst med påfyllnadssprutan på sjukhusen idag. Den bygger dock egentligen på att man har ett grundskydd i grunden, då den är just en "påfyllnadsspruta"

Antikropparna som du talar om heter "Immunglobulin mot tetanus", ett exempel på produktnamn är "Tetagam". Det läkemedlet är ett så kallat "licenspreparat" vilket innebär att det inte finns på sjukhusen, utan måste beställas från Stockholm. Det kan alltså vara svårt att få det i direkt anslutning till skadetillfället. Den behandlingen är även dubbel - vid skadetillfället, hos ovaccinerad individ, skall både immunglobulin mot tetanus SAMT vaccin mot tetanus ges.

Kontakta tillverkaren för Tetagam för att få veta om man måste ge vaccinet också (kan ha att göra med att läkemedlen tex förstärker effekterna hos varandra och dylikt.)

Detta är vad Tetagam innehåller:

Tetagam IM contains gammaglobulin derived from pooled human plasma, sourced from non-remunerated healthy donors, with a high titre of antibodies to tetanus toxin.

Each unit of plasma has been individually tested and found non-reactive for hepatitis B surface antigen, antibodies to the hepatitis C virus and antibodies to the human immunodeficiency viruses, HIV-1 and HIV-2, using approved methods.

Tetagam IM is prepared by cold ethanol fractionation to further reduce the risk of viral transmission. (home.intekom.com/pharm/nbi/tetgam.html)

Det är alltså baserat på människoplasma. Dock från friska individer som inte har fått betalt (...?!) och testat för Hepatit B, Hepatit C, HIV -1 och HIV-2. Tyvärr så sträcker sig väl hepatiterna ända ner till F eller något sånt, men det verkar de inte ha testat. Jag vet inte om detta därmed kan anses vara mildare än vaccinet?

I doseringsanvisningarna för Tetagam finns bara angiven dosering för barn över tio år. Jag vet inte om man kan ge Tetagam till yngre barn överhuvudtaget, eller om det bara inte är särskilt utprovat för det ändamålet?

Det kan också vara bra att veta att allmänläkare på akutmottagningarna idag inte är så uppdaterade på det här med vaccinationer och immuniseringar. Om det är så att någon avstår från att vaccinera sitt barn för att man hellre vill förlita sig på immunglobulinet, se då till att ni vet exakt vad ni vill ha så att ni kan säga det till doktorn! Ni kan alltså själva behöva förklara det här med immunglobuliner och att medicinen är ett licenspreparat och måste beställas. Ta inte för givet att doktorn vet!
  • Rapunzella
    PrettyinPink skrev 2009-07-11 18:15:58 följande:
    grön banan skrev 2009-07-07 21:39:29 följande:
    Varför då? Ni är väl vaccinerade? Eller litar du inte 100% på vaccinationsskyddet?
    Det finns ju de som inte kan vaccineras, vare sig de vill eller inte.
Svar på tråden Min dotter blev svårt sjuk efter Vaccinering...