• SofieKarolina

Tips för att ta tutten?

Är nybliven förälder, våran son är idag 6 dygn:)

Har lite problem med amningen.
    Jag har jättebra med mjölk men har svårt att få honom att ta tutten ibland. När han väl tar den så äter han jättebra, men just att få honom att greppa.
    Har visserligen varit svårare nu när brösten varit sprängfyllda, men ibland är det svårt ändå.

Har någon nå tips på hur man kan få honom att ta bröstet?
    Som det är nu så kan vi få kämpa länge och så blir han ledsen och otålig för han är hungrig.

• Svar på tråden Tips för att ta tutten?
  • emmgus

Ebba va sån som liten med..
    Man ska tydligen försöka gripa tag om bröstvårtan o liksom forma den :P
    Sen om de inte funkar finns ju ammningsnapp för barn som verkligen inte tar annars, men kan tydligen bli svårt o amma barnet utan efter de.

• Ejin

försök att mjölka ur lite för hand först så kommer det inte ett vattenfall när han försöker suga... pluss att tutten inte är sååå sprängfylld... Är det supersvårt att få honom att suga så kan du ju alltid försöka med amningsnapp.. de använde jag... dock blir man gärna kvar i amningsnapp fällan när man väl ha börjat så försök att pröva utan också...

• Nina76

Mitt tips är att inte börja med amningsnapp, det är så lätt att man fastnar och har jättesvårt att sluta. Bor du nära ett sjukhus så borde dom ha en amningsmottagning, där kan du få hjälp. Du behöver lära dig det sk "hamburgergreppet". Som ovanstående skrev så tar du ett tag om bröstet och trycker ihop det precis som när man äter hamburgare . Du hjälper dessutom ditt barn med andra handen att få tag när det gapar tillräckligt stort. Amningarna blir inte riktigt lika avslappnade, men detta behövs oftast bara medan brösten är så där svullna. Efterhand lär du dig att amma. Det är inget medfött utan en kunskap som tar tid att bli bekväm med. Lycka till!

• Stephany

Jag har exakt samma problem.. min son är i dag 8 dagar gammal.
    Och när han väl får tag, får han riktigt bra tag och bara ligger och myser
    och äter.. men när han inte får tag blir han skvatt galen på sin mamma och bara
    skriker stackaren.. är ju hjärtskärande för jag vill ju att det ska funka på en gång och inte att det ska ta kanske 10 min innan den hungriga stackaren får mat! :(

Har sett att affärerna har någon sorts napp man sätter över bröstvårtan.
    Alltså den ser ut som en bröstvårt.. är det de ni menade med amningsnapp?
    Den man ska hålla sig i från`? För jag har haft tankar på att köpa en sån annars.
    Men vad säger ni? Brukar barnen vänja sig vid den då så att inte amningen
    fungerar som den ska efteråt?

Ursäkta ts om jag frågar lite i din tråd. Men har som sagt samma problem.

(¯`°? ♥ www.stephanieronning.blogg.se ♥ ?°¯)
  • lillasmilla

Jag använde medelas amningsnapp i början- lättare för dottern som var prematur och inte orkade suga så hårt. vi använde den i ungefär 5veckor, sedan lite ibland för att "avlasta" mina bröstvårtor. Nu är dottern 5mån och ammar hur bra som helst, utan napp! Jag tycker inte att du ska kämpa mer än nödvändigt, köp en MEDELA amningsnapp och prova. -tids nog kommer amnningen att funka utan den med. Hade jag inte haft nappen hade jag nog gett upp och gett ersättning. Om du vill ha mer info om detta, inboxa mig gärna eller ring amningshjälpen. Lycka till!

• Stephany
    lillasmilla skrev 2009-05-21 17:34:18 följande:
    Jag använde medelas amningsnapp i början- lättare för dottern som var prematur och inte orkade suga så hårt. vi använde den i ungefär 5veckor, sedan lite ibland för att "avlasta" mina bröstvårtor. Nu är dottern 5mån och ammar hur bra som helst, utan napp! Jag tycker inte att du ska kämpa mer än nödvändigt, köp en MEDELA amningsnapp och prova. -tids nog kommer amnningen att funka utan den med. Hade jag inte haft nappen hade jag nog gett upp och gett ersättning. Om du vill ha mer info om detta, inboxa mig gärna eller ring amningshjälpen. Lycka till!
    Men vart finns den att köpa? Är det samma som vanliga affärerna har? :S
    Det är ju en sån djungel det här hehe! :)
    (¯`°? ♥ www.stephanieronning.blogg.se ♥ ?°¯)
  • lillasmilla

Nepp, de finns inte på ica. på babyaffärer eller kan du fråga på amningsenheten, jag fick köpa på neo. =) sitter som gjuten på bröstet och är formad så det inte är silikon där bebbe har sin näsa. www.familjeapoteket.se/web/amning/Medela_Contact_amningsvartskydd%2c_S-749.aspx finns att köpa på massa ställen, både på nätet och i butik, men inte på ica. lycka till!

• lieva

Hade också samma problem i början.
    Ett tips är att mata honom när han inte är alltför hungrig. Alltså vänta inte in i det sista..i så fall tycker jag det är bättre att pumpa och ge på flaska.
    Men annars fick jag hjälp genom en barnmorska. Hon lärde mig att vara lite bestämd och liksom smacka tag bebisen i bröstet genom att hålla emot bebisens haka mot bröstet och inte huvet.. Sen ska man även ha barnets mage mot sin mage och gärna hålla barnet mot båda händerna.
    Ah..låter kanske komplicerat...men för mig har det hjälpt. Var helt förstörd de första dagarna när det inte funkade alls.. Det är ju så hjärtskärande..
    Nu är min dotter 9 dagar..och allt funkar jättebra..hon äter som en häst:)

• Norrland09

jag köpte min amningsnapp på Ica.... ser precis lika ut som den man köper på apoteket. Finns bland nappflaskor, nappar osv.

Jag var tvungen att använda den hela tiden för att dottern skulle få tag, fick nappen redan på BB pga indragna bröstvårtor. Visst är det lite trixigare men det funkar det med. Tipset är att börja amma med nappen, tills brösten blivit lite mjukare och vårtan har sugits ut ordentligt o bebis inte är så hysteriskt hungrig. Stoppa ett finger i bebisens mun, ta bort nappen, och ge bröstet igen så ska du se att bebben tar bröstet utan nappen

• KnoddenU

Vår dotter had eockså problem med att börja suga och få grepp om bröstet. Vi fick sondmata henne i tre dygn och sedan fick vi komma till BBs amningsmottagning. Så underbart det var! Där fick vi i lugn och ro prova olika amningsställningar och fick hjälpa med att få dottern att börja suga. Hör med BB där du bor om de har någon mottagning. De rekommenderade mig att INTE använda amningsnapp förrän vi provat allt annat. För oss fungerade "hamburgergreppet" bäst. På amningsmottagningen tipsade de även oss om att ha en munspruta med mkölk i och spruta in lite i barnets mun samtidigt som man lägger barnet vid bröstet, så sätter sugreflexen in.

• vacein

Har haft problem med samma sak. Lösningen blev amoningsnapp från märket Medela. Vår lille på 2,5 vecka tog bröstet ok första veckan sen började det trilskas som tusan och vi kämpade oss trötta. Nu går det jättebra och han tar bröstet på en gång med amnongsnappen på. Man kan vänja av bebisen när den blivit lite större och därmed får större mun och kan greppa bättre. Lycka till!

• vacein

Medelas amningsnapp finns förresten på Babyproffsen eller Barnens Hus. Bvc rådde oss att köpa Medela istället för den på apoteket.

Svar på tråden Tips för att ta tutten?