• annroll

Kanin med gegg i ögat...

Upptäckte idag att Stockbock har massa, eller ja, ganska mkt, vitt gegg som kommer ur ena ögat...
    VAd kan de vara?Ögat är ganska irriterat men han äter, skuttar och är glad som vanligt.
    Har torkat bort de vita och de verkar inte störa så mkt, men lite.. O för er som vill veta hur de ser ut så ser de ut som en flytning. Typ vit. Äckligt kanske, men närmare än så kan jag inte komma hur de ser ut..

Nå, what to do?

• Svar på tråden Kanin med gegg i ögat...
  • snarret

Skulle kunna vara en ögoninflanation. Hade vår katt som hade liknande du beskriver.
    Rengör med koksaltlösning två ggr om dagen (droppa i några droppar på ögat, "gnugga" lite, och torka med bomull) och se om det blir bättre av det. Skulle det vara ngt annat så är detta inget som är skadligt iaf :)

• annroll

Ok.. Jo, har för mig att han varit irriterad innan i ögonen men inte ngt vitt gegg..
    Men ok, ska testa som du skrev. Tar gärna mer förslag...

• snarret

Kan tillägga också att det var en veterinär som sa åt oss att göra så, så det är inget påhittat :)

• sunstone

Hejsan!

Exakt så som du beskriver hade våran kanin för ett par månder sedan. I samband med en kastrering då dom sövde honom så gjorde dom även rent tårkanalen. Nu är ögat jättebra. Så du kanske ska ta kontakt med nån veterinär som får kolla på honom.
    Lycka till!

MVH/ Solsten

• annroll

Okej.. Jag tror att så länge han äter så är de inge fel så.. men är de inte bättre imorrn så ringer jag dit..
    Tror ni de smittar? borde han sitta ensam?

• sunstone

När vi var hos veterinären så sa dom att det kunde smitta. Våran kanin fick det även i det andra ögat fast inte så mycket, så till det ögat fick vi bara salva som tog bort det.

MVH Solsten

• annroll

Ok.. Det är ingen skillnad idag. Varken bättre eller sämre.
    Men tvätta ögat igår iaf..

• petsod

Kaniner är väldigt känsliga för drag och får lätt ögoninflam. om de sitter vid en öppen dörr/fönster så det ska man vara försiktig med men annars är det bara att försöka behandla och kontakta vet. för undersökning och ögondroppar/salva om det inte blir bättre.

• Engelein

Min förra kanin hade oxå så. började med en minimal kula vid tårkanalen, åkte in direkt o dom spolade rent tårkanalen.
    4 månader senare va de tillbaka och då fick vi avliva honom efter 3 månader med pencillin. ingenting hjälpte. kolla så de inte är det! Vet sa att om de är täppt i tårkanalen kan de leda till att kaninen kvävs eftersom tårkanalen mynnar ut i näsan.
    Stampe åt o va som vanligt trots detta men obduktionen visade på svikt i alla organen pga infektionen. Kaninen är som hundar, döljer om de har ont!!! 

Så gå en gång för mycket än en för lite!!!

• Jess87

Mitt marsvin som jag hade förr hade så.. baddade ögat med ljummet vatten både morgon och kväll, och de hjälpte iaf =)

• annroll

Har varit hos vet nu, och fick ögondroppar.. sen ska ha spola tårkanalen på måndag.
    Sen får vi väl se.. Är en ganska svårt sits, för är de inte de att de har med tårkanalen att göra så kan det vara tänderna, och isf måste man fixa det.. De kostar 4000 ca, och det är de ju värt. Men han är 5,5 år gammal redan. Jag vill inte avliva en kanin om han är helt frisk för övrigt, så egenligen är de ju inge snack om saken men ändå känns 4000 ganska mkt pengar.. speciellt om de inte kan garantera ngt. :S Fast de kan de ju aldrig.. han kan ju dö imorrn, de vet jag. Men.. åh.. äsch, jag vet inte. Men visst ska han "fixas" så länge han inte har någon obotligsjukdom eller mår dåligt av "fixningen"...

Svar på tråden Kanin med gegg i ögat...