• Monocerus

Upprepade missfall och immunförsvar, ng som kan hjälpa mig?

Hej!

Jag har under snart 2 år fått samanlagt 6 missfall 4 st vid ivf försök och 2 st utan ivf, e utredd och fått reda på att jag e heterzygot för protrombingenmutation.

har oxå förhöjda vädren av P-Antitrombin och P-protein C  betyder detta att jag har brist på de?
    kan det vara anledning till mina tidiga missfall? kommer oftas bara till vecka 4-5
    jag har ingen behandling idag för det.

Jag har oxå problem med mitt immunförsvar då jag har en  lätt ökning av immunoglobulin G, dvs en lätt inflamatorisk aktivitet i kroppen och går alltid runt med en sänka på ca 10, kan det  va så att min kropp tar embyona som inkräktare och gör sig av med dom då jag redan går omkring med en inflamatorisk aktivitet?

Snälla ng som vet?

jag har begärt att få kortison/prednisolon av min läkare men nej det få jag inte då han inte tycker att inflamationen e så hög/stor

kan tilllägga att jag fick tvillingar 2000 via IVF utan ng problem hade då inga problem med ng inflamationer i kroppen.
    Fick inga missfall då i häller trots att jag var heterzygot för protrombingenmutation då oxå.
    Kommer att göra  ett frysförsök till hösten och vill inte ha ett missfall till om det har med mitt immunförsvar att göra.

• Svar på tråden Upprepade missfall och immunförsvar, ng som kan hjälpa mig?
  • SisselaM

Hej,
    beklagar dina missfall. Titta in i någon av trådarna här där det hänger tjejer som har upprepade mf. Där finns många som kan mycket. Surfa runt lite och se var du trivs bäst. ;)

• EGH

Jag kan inte bidra med sa mycket men jag har Factor V leiden - heterzygot - enl denna lanken verkar jag ha hogre risk for blodpropp and det du har. www.med.illinois.edu/hematology/ptprothrombin.htm

Jag kommer med storsta sannolikhet att behandlas med heparin/asperin vid nasta IVF forsok. Jag fick en dotter 2007 utan problem (de visste om Factor V - ingen heparin). Vid syskonforsoket nu har jag haft tva missfall, ingen heparin/asperin behandling. Som jag har last det sa verkar heparin hjalpa till att forhinda missfall pga kougulationsproblem. Vart att kolla infor ert frysforsok !!!! Jag angra att jag inte visste detta innan och bad om det.

• jelena2

Jag vill tipsa om Dr Ole Christensson i Danmark och Dr Alan Beer i Usa. De håller på mycket med sånt här och har hjälpt massor av par. Googla på dem.
    Själv så har jag en vävnadstyp som gör mig dubbelt missfallsöverrepresenterad och Dr Ole rekommenderade Prednisolon. Då blev jag äntligen gravid för första gången, på 9:e ivf-försöket. Fick dock missfall, men orkade fortsätta. Samma sak hände de två följande gångerna och till sist så blev det tvillingar på 12:e försöket.
    Jag tror att Prednisolonet betydde någonting, det kändes så. Men jag kan såklart ha fel. Försök propsa på detta hos din läkare.
    Lycka till!

• Monocerus

EGH: Tack för länken.

Vi har tror jag samma höga risk för missfall etc jag e ju heterzygot för protrombingen mutation och du har faktor v hade du  vart homozygot så e ju risken mkt högre än det jag har då har man  dubbelt anlag , tror det va så.
    jag har gjort 7 st stimmuleringar och 100 000:-  fattiagre på syskonförsök, känns väldigt surt, för kliniken jag går på har inte brytt sig om mina missfall känts som om dom bara ville ha våra pengar, först vid mitt 4 IVF/ICSI missfall och en massa tjat från mig så gjordes en missfalls utredning i feb i år, då fick jag reda på att jag vart Heterzygot för protrombingenmutation och hade vid mina försök även för höga värden av Antitrombin och Protein C jag vet inte vad det står för o om det är orsaken till mina missfall.

jag födde tvillingtjejer 2000 och inte  fick jag ng missfall innan dom eller med dom så jag tycker det e så konstigt varför just nu?

jag skall oxå få Heparin eller inneohep vid vårt Fet om vår sista frysis klarar upptidningen, om inte så kör vi på ett sista försök o då måste jag oxå ta heparin etc.
    jag har bet om kortison pga mitt immunförsvar men får ett strong nej av läkaren.

varje gång jag blivit gravid får jag en sjukdomskänsla, Jag svettas och  får frossa om vartannat, vet inte om det har med  kougulationen att göra eller hormonerna
    kliniken tror på hormonerna, me jag vet inte.

Jalen2: Ok tack för tipset oj va du kämpat gud måste varit jobbigt,  grattis till tvillingflickorna, jag har läst en del på Dr Alan Beer  sida men jag e inte så bra på det här med engelska, så jag förstår inte så mkt. vävnadstyp vad e det för ng? Jag har bet att få prednisolon men det får jag inte av läkaren, dom tycker det är för en stor risk med det varför vet jag inte, jag e så himla trött på att tjata mig till saker.
    Sen känner jag mig rätt blåst på våra IVF/ICSI försök hade dom utrett vad det va som orsaka mina missfall tidigare så hade jag kanske haft syskon till tjejerna nu.
    Så nu sitter man här syskonlös och över 100 000:- fattigare,

• EGH

Monocerus - Jag hoppas att det gar bra nasta gang!!!! nu vet ni alla fall vad som kan ha orsakat alla missfall och med ratt medicinering sa borde ni ha goda chanser! Ingen trost for er direkt men jag kanner samma sak som er ang IVF kliniken. De visste om min Factor V men gjorde inget. Sa vi har oxa slangt en massa pengar i sjon. Ovan pa det en massa tid, tankar, hopp och fortvivlan. Gissar att vi bara hade tur forsta gangen nar jag blev gravid.....Jag ar dock glad att jag last pa nu sa jag kan krava ratt behandling nar vi gor nasta IVF forsok.

Svar på tråden Upprepade missfall och immunförsvar, ng som kan hjälpa mig?