• Ankissen

Min bebis vill inte sova i famn!

Man läser överallt hur viktigt det är med närhet och kroppskontakt för bebisen - är min ett undantag? Ella är tre veckor gammal och de sista dagarna har vi märkt att när hon är trött, och vi inte fattar detta, utan försöker amma, bära eller på andra sätt gosa med henne, så reagerar hon med att bli arg och tjurig. Vid amning så suger hon några sug, sen släpper hon och skriker, sen suger hon igen. Det är så uppenbart att hon vill tutta utan att få mat, utan för gos. Lägger man då henne i famnen och trycker in nappen så är hon nöjd några sekunder, sen blir hon arg. Det som får henne glad och nöjd är att lägga ner henne i vagnen och vagna ett tag så hon somnar.

Även på kvällen är det likadant. Hon är ledsen och tjurig och blir inte nöjd/somnar förrän vi går och lägger oss.

Vi samsover på natten, så då sover hon tättintill mig och vill göra det. Får hon sitt behov av kroppskontakt tillgodosett då, och i och med att jag ammar? Annars är hon som sagt så himla nöjd med att sova i vagn och även med att sitta/ligga själv på t.ex skötbord eller i babygym...

Är lite skärrad här eftersom hon är så olik storebror, som ville bli buren 24 7.

• Svar på tråden Min bebis vill inte sova i famn!
  • lövet2

Det finns sådana barn. Bara att bita ihop och acceptera det! Hon kanske ändrar sig med tiden, eller så gör hon det inte. Skönt att hon vill sova med er på natten i alla fall!
    En av mina undvek kroppskontakt hela tiden, och det var egentligen bara vid amning han gick med på att vara i famnen. Men det blev folk av honom i alla fall, om än han aldrig blev en sådan där kramig och öppen kille, utan snarare en lite mer reserverad ung man ...

It´s mine to waste ...
  • Ankissen
    lövet2 skrev 2009-05-21 18:43:06 följande:
    Det finns sådana barn. Bara att bita ihop och acceptera det! Hon kanske ändrar sig med tiden, eller så gör hon det inte. Skönt att hon vill sova med er på natten i alla fall! En av mina undvek kroppskontakt hela tiden, och det var egentligen bara vid amning han gick med på att vara i famnen. Men det blev folk av honom i alla fall, om än han aldrig blev en sådan där kramig och öppen kille, utan snarare en lite mer reserverad ung man ...
    Vad skönt att höra! Ja, jag tycker oxå det är skönt att jag får närhet med henne på natten och vid amning. Nu får hon visserligen sova på mage i vagnen på dagtid - det kanske är därför den drar så? Det är ju skönt för en liten bubblig bebismage att ligga på mage...
  • nano

Vår tös sov itne heller gärna i famnen, ville sova själv (helst i sin vagn). Hon tog all sin närhet vid amningen.

• Evangeline72

Vad bra att ni kommit på vad som är bra för just ert barn=) Jag lovar att barnet säger till om det behöver mer närhet.

• Smilla79

Vår tjej är precis likadan. Hon har blivit lite kinkigare nu när hon är 4 månader, men annars har vi det exakt likadant. Har även en storebror som ville bli buren och tuttad hela tiden

• Peppa

Låter som att du har ett tryggt bran!

• Åskan

Min dotter är också så. Ngra ggr har hon skrikit på nätterna, jag har vankat runt med henne i timmar, testat amma, etc, ja allt, men hon har bara skrikit. Då har jag lagt ner henne i sängen, stoppat in nappen o sagt såja, o då har hon somnat på stört.

• Åskan

Min son var precis tvärtom, med, så man blev ju lite konfunderad. Tror dock inte att min dotter INTE vill ha närhet, för när hon vill ofta bli buren på dagarna, o man får gärna ligga bredvid när hon ska somna, men när hon ska sova, så verkar hon vilja ligga ned. Det har varit så från födseln. Visserligen KUNDE hon somna i famnen då, men det tog lång, lång, tid innan hon somnade.

• jsm

Min dotter var likadan de 9 första månaderna men nu så är hon JÄTTE mammig och vill gärna bli buren och somna i famnen eller bredvid mig i sängen. Innan så streta hon emot och ville bara ner inte alls populärt att ta upp henne och gosa. Det är som hon tar igen allt gos nu och det med råger :o).
    Gör det som gör din dotter glad då mår hon bäst, tror jag i alla fall.

Svar på tråden Min bebis vill inte sova i famn!