Min bebis vill inte sova i famn!
Man läser överallt hur viktigt det är med närhet och kroppskontakt för bebisen - är min ett undantag? Ella är tre veckor gammal och de sista dagarna har vi märkt att när hon är trött, och vi inte fattar detta, utan försöker amma, bära eller på andra sätt gosa med henne, så reagerar hon med att bli arg och tjurig. Vid amning så suger hon några sug, sen släpper hon och skriker, sen suger hon igen. Det är så uppenbart att hon vill tutta utan att få mat, utan för gos. Lägger man då henne i famnen och trycker in nappen så är hon nöjd några sekunder, sen blir hon arg. Det som får henne glad och nöjd är att lägga ner henne i vagnen och vagna ett tag så hon somnar.
Även på kvällen är det likadant. Hon är ledsen och tjurig och blir inte nöjd/somnar förrän vi går och lägger oss.
Vi samsover på natten, så då sover hon tättintill mig och vill göra det. Får hon sitt behov av kroppskontakt tillgodosett då, och i och med att jag ammar? Annars är hon som sagt så himla nöjd med att sova i vagn och även med att sitta/ligga själv på t.ex skötbord eller i babygym...
Är lite skärrad här eftersom hon är så olik storebror, som ville bli buren 24 7.