• No ID

Synd om ensam innekatt (Siames) ?

Vill köpa en Siameskattunge till vintern. Funderar på att längre fram skaffa en till katt som sällskap men åtminstone inte på ungefär ett år.
    Bör man avstå från att ha endast en Siames (även under ca ett års tid)? Jag kommer att studera och kommer därför att vara borta hela dagarna några dagar i veckan, vet ej ännu, men även studera en del hemifrån.

• Svar på tråden Synd om ensam innekatt (Siames) ?
  • bellsii
    ska den vara innekatt, så borde du köpa 2 på engång djur mår bättre av att ha en kompis.
  • Lokatt

just siamesen är extra sällskaplig som katt och kommer bli för ensam om den får vara ensam hemma mycket!

jag vågade vägra, men inte hundarna!
  • felicityporter

Om du är beredd på att vara ge din siames mycket kvalitetstid och väldigt mycket aktivering, samt kan tänka dig att stå ut med en hel del hyss (något som siameser är extremt bra på och som ofta uppfattas som noga utstuderad elakhet/djävulsskap) under detta det året du inte har möjlighet att skaffa sällskap - go ahead! Men det är svårt att få det att hålla i längden och därför rekommenderar jag det inte.

Vad är det som gör att du inte kan skaffa två katter på en gång? Har man möjlighet att skaffa en katt har man automatiskt möjlighet till två anser jag. :)

• No ID

Dels är det en ekonomisk aspekt och sedan vet jag inte om jag vill ha en skogkatt eller en siames. Jag kanske kan korta ned tiden med ett halvår. När min son var liten var han lite överkänslig mot pälsdjur- fick utslag. Men sedan ca 4 år så har jag inte sett några utslag över huvud taget, inga andra problem heller, trots att vi regelbundet vistas i miljöer med mycket djur. Jag tänkte därför att det är att gå lite väl fort fram att skaffa två katter direkt.
    Jag vill gärna ha en katt som kan vara ute en del och fånga råttor eftersom jag bor på bondgård. Och jag antar att en siames inte vill vara ute under höst och vinter? Därför funderar jag på en Skogkatt.
    Jag har en konflikt mellan förnuft och känsla här- det är mest praktiskt för mej att ha en eller två skogkatter- men jag bara fullkomligt älskar Siameser! Helst vill jag ha en av varje.

• AkoKola

Siameser är grymma på att hitta på hyss om de har tråkigt, vilket din katt kommer ha om den måste vara ensam.
    Så, för den sakens skull, och för att det blir synd om katten så rekommenderar jag att du köper två katter.
    Behöver ju inte vara två Siameser?
    Fast, om du vil ha en utekatt är nog inte Siames rätt val, de har väldigt tunn päls och brukar inte (det finns ju alltid undantag) vilja vara ute om det är för kallt/blåsigt /regnigt.

• No ID

Hmm.. jag funderar på en skogis och en siames men jag vet inte om jag törs köpa två katter på en gång pga min son.

• skorpionen80

Har du gjort allergitest på honom?

• No ID

Nej det har jag inte gjort. Jag har inte sett några rektioner på honom på flera år nu trots att vi vistas i miljöer med mycket djur i.

• Sommarkatten

Gör allergitest först då. Så slipper katten flytta runt i onödan, och sonen slipper bli besviken för att katten måste säljas på grund av hans allergier, om det skulle visa sig att han är allergisk.

No ID skrev 2009-05-22 17:33:52 följande:

Nej det har jag inte gjort. Jag har inte sett några rektioner på honom på flera år nu trots att vi vistas i miljöer med mycket djur i.
  • skorpionen80

No ID skrev 2009-05-22 17:33:52 följande:

Det borde ju vara steg ett... Det är ju ändå skillnad på att träffa katter lite då och då, och att ha kattungar i huset!
  • No ID

Jag har nämligen hört att om man en gång reagerat på t ex pricktest så fortsätter man göra det även om allergin växt bort. Så är det för en bekant till mig.

• Mumin80

Jag reagerade på katter på ett pricktest som barn, men vid pricktest nu i vuxen ålder har det helt vuxit bort. Reagerar man på ett pricktest så har man allergin kvar, så är det bara. Däremot så kan man ju vara mer eller mindre allergisk och därmed inte märka av några symptom i vardagen. Men som andra säger, gör ett pricktest och om barnet reagerar, skippa katten!

Det är skillnad på att vistas i miljöer med katter och att bo i en miljö med katter. Vistas man bara, ja då har man ju t.ex. inte en massa katthår i sängen sen när man ska sova, och katthår i alla kläder m.m. Med katter hemma blir det en konstant belastning, på ett helt annat sätt en när man bara vistas med katter.

Du skriver dessutom "miljöer med djur". Katter eller andra djur? Såvitt jag förstår så finns det lite olika typer av djurallergier. Vissa är allergiska mot typ alla pälsdjur, men dom flesta pälsdjursallergier tror jag man nuförtiden har upptäckt är artspecifika. D.v.s. en hundallergiker kan ha katter hemma utan någon ökad risk för kattallergi och vice versa. Så för att kunna säga att din son inte reagerar på katter så måste du verkligen testa honom på katter, inte bara "miljöer med djur".

Dessutom kan alleriger utvecklas gradvis. Har sonen tendens till kattallergi (vid pricktest), så kan han klara katterna ett par år och sedan bli allergisk. Hur kul är det att skiljas från katterna då? Bättre att titta på andra djur tycker jag, som sagt det finns inget som säger att han riskerar allergi mot hundar eller marsvin bara för att han är kattallergiker. Skaffa sådana istället, eller avstå helt.

• skorpionen80

...sen funderar du på att skaffa en kattunge till eter kanske ett år? Det blir ju dubbelt så lång period med "kattungeallergener". Man brukar nämligen känna av kattungar mer än vuxna katter om man är allergisk.

• Diva

Ta ett snack med uppfödaren. För det första finns det många siameser som trivs utmärkt med att vara "ensam herre på täppan". Sen finns det också många uppfödare som uppfatta siameser som "rasistiska". Alltså att de trivs bäst med samma ras. Ta denna diskussion med uppfödaren till den katt du tänkt köpa. De vet bäst hur eras linjer funkar.

Svar på tråden Synd om ensam innekatt (Siames) ?