• Pimkies

"Onaturligt" trött 4-åring?

Tycker att våran 4-åring är så trött hela tiden. han sover 11 timmar per natt, hela nätter i sin säng!
    Vid 14-15 tiden på dagen börjar han gnugga ögonen. Han kan till och med själv säga då, "åh mamma jag är så trött" ibland kan detta börja redan vid lunch tid!
    Han blir trotsigt och bråkig och man märker att han likosm inte orkar med sig själv.
    Jag vet att trots hör till och att dom har sina perioder, man jag tycker jag märker skillnad på ålderstrotset och på de trotset (eller vad man ska kalla det) som blir när han är trött!

Hur sover era fyraåringar och hur orkar dom med på dagarna?

• Svar på tråden "Onaturligt" trött 4-åring?
  • Ariel o Melodys Mom

Min dotter på 3,5 sover ca 12 h per natt + 2-3 h på eftermiddan några dagar i veckan.

Om han är väldigt aktiv när han är vaken så låt han sova. Det är jobbigt att växa.

• Andra på g

Hej! Har du kollat mandlarna? Vår son hade exakt sådana tendenser som du beskriver men han andades inte bra när han sov, snarkade och hade korta andningsuppehåll. Han fick mandlar + körtel bakom näsan bortopererade för några veckor sedan och är nu väldigt annorlunda, lugnare, leker mer för sig själv och orkar med hela dagen. Ville bara säga det, men det är ju säkert något ni kanske kollat?

• Pimkies

okej!
    Jag skulle gärna låta honom sova på dagen, men de kommer att bli en kamp och jag vet inte om det känns rätt just nu när de är kamp om så mycket annat, i denna trotsålder känns det som man får välja sina strider.
    Och dessutom så tror jag det skulle bli svårt att få honom att somna i tid på kvällen om han sov på dagen, han somnar ju om vi är ute och åker bil långt på dagen, å då har man märkt att han har svårt att somna på kvällen!
    så de är svårt det där tycker jag, för jag har själv varit inne på att låta honom sova ibland!

Tack för ditt svar!

• Pimkies

Andra på g- nej det har vi inte kollat. ska på fyraårs kontroll nästa vecka så jag ska ta upp detta med sömnen då tänkte jag, men ville kolla lite här hur andra har det också!
    Han snarkar ju faktiskt en del men inte så jag tycker de är överdrivet mycket. har ingen koll på om han har andningsuppehåll iom att han sover i sitt rum som ligger en bit ifrån vårat sovrum!

Men ska kolla detta lite mer, tack så jättemycket för dina erfarenheter!

• Pimkies

Andra på g- har eran son varit mycket sjuk och haft mycket ont i halsen pga detta också?

• Andra på g

Nej, egentligen inte. Men han blev lätt svullen i mandlarna vid förkylningar o.dyl. Om din son snarkar (även om det är lite) så är det verkligen värt att kolla upp! Om mandlarna inte är jättestora, kan ändå körteln (eller eg. är det vävnad som kan växa sig stor) bakom näsan vara stor och hindra andningen. Nu är vi helt förundrade över hur det kan vara helt tyst när vår son sover! Han fick också en annan röst efter operationen, vi hade inte tänkt på att han faktiskt lät "grötig", lite täppt när han pratade innan. Det är ju inte alls säkert att detta gäller din son, men som sagt - KOLLA det noga! Vi är enormt tacksamma varje dag för att operationen är gjord och man ser förändringarna hos lillskrutten!

• Pimkies

okej! Ja för hans mandlar känns ju jämt när han förkyld, jag ska verkligen ta upp det där nästa vecka!
    Tack igen för att du delade med dig av dina erfarenheter! FL är ju verkligen guld!!!

• Ami84

kan vara att han tröttar ut sig, aktiv och på benen hela tiden. Våran dotter e 5 och det e samma sak där, sover jätte bra och vid 2 tiden vill hon vila. Men från att hon vaknat så e hon på benen hela tiden. låt honom sova nån timme bara eller vila i en halvtimme, brukar funka hos oss.
    då somnar hon ändå vid 8 sen på kvällen.

• Yggdrasil

Min son blir 5 i sommar och förra hösten då han var drygt 4 år, tog jag honom till läkare för att utesluta diabetes osv - detta pga hans trötthet på eftermiddagarna. Det var ingenting alls, men jag var riktigt orolig ett tag! Nu har det gått över - säkerligen är det en period helt enkelt. Och förresten -man själv är ju rätt slut vid 7-8-tiden på kvällen, ett par timmar före ens vanliga läggdags och detsamma är det väl med barnen...Det är säkert helt normal trötthet!

• hönamor

Tänkte oxå på diabetes först då jag känner en som hade en kille som helt plötsligt blev så trött i en lång period.

Svar på tråden "Onaturligt" trött 4-åring?