• Anonym

social fobi ang skolan:(

Tänkte läsa svenska A och B..men har hört att man ska kunna redovisa inför klsaanen osv.. vilken jag inte kan!!har jätte jätte svårt och prata inför folk särskilt grupper!:( vad ska jag göra?? om jag läser på distans hur blir det då??? måste jag redovisa ändå eller vet ni hur det funkar då?? snälla hjälp mig!

• Svar på tråden social fobi ang skolan:(
  • Anonym

Nej, det finns distanskurser där du inte behöver redovisa något. Jag vägrar att göra muntliga redovisningar, men har ändå klarat mig på högskolan i flera år och jag har inte gått distans Jag har även läst Sv B på komvux, utan muntlig redovisning. Det går med viss planering, bara man väljer rätt kurser.

• Anonym

men hur blir det på universitet sen??

• Anonym

Ja, det finns många utbildningar/kurser där det inte förekommer muntliga redovisningar. Själv har jag fått byta ut enstaka kurs mot något annat, för att slippa. Däremot är det tyvärr muntligt när man lägger fram sin c och d-uppsats, annars får man inte ut sin fil kand/fil mag.. Men det är ju det sista på hela utbildningen.

• Anonym (tror på dig)

Hej!
    Jag tror inte du har någon social fobi, men de flesta människor blir väldigt nervösa när man skall stå inför grupp och prata. Jag tycker du ska utmana dig själv och gå på kurserna (om det inte är så att du verkligen får panikångest). Övar man aldrig kommer man alltid ha denna rädsla.

stor kram och lycka till!

• Anonym

Jag vägrar redovisa muntligt och har sagt det till mina lärare på högskolan, så jag slipper. De vet att jag får panikångest och vill att jag ska klara utbildningen ändå, såklart.

• Anonym

Jag har läst sv a och b på komvux och där ingick det att ha muntliga redovisningar i ganska mycket. Jag låg på vg men pga att jag vägrade det muntliga så fick jag bara g.
    Beror nog mycket på kursupplägg.
    Jag försökte tala med läraren men hon ansåg att hon inte kunde särbehandla mig eftersom alla andra varit tvungna att lida genom det. Förstår inte varför man ska behöva lida ígenom sånt här för att få betyg.
    Men tala med din lärare, kan ju vara en tillmötesgående person som är mänsklig. Jag hade många invandrare i min klass som hade full sjå med det svenska språket och dem klarade av det så då tycktes det att jag verkligen borde göra det som svensk. Sjukt hur dem resonerar. Jag hade ju tom papper på att jag led av social fobi och ångest.

Svar på tråden social fobi ang skolan:(