• LykkeLee

Vad göra med information som man inte skulle ha sett...

Gick upp på min sons rum för att hämta den bärbara telefonen som låg där.. Då såg jag en msn konversation på hans dataskärm..
    Där stod det "Jag har fått 600 kr av morsan. Ikväll ska vi supa! Vet du ngn som kan fixa? Fan vad fulla vi ska bli! Jag betalar!"

Jag blev alldeles kall. Han sa att han skulle till en kompis och jag har inte haft någon anledning att misstro honom. Men nu svarar hans kompis inte på mobilen och min sons mobil är trasig. Vet inte ens vad jag skulle säga om jag fick tag i honom. Det känns som om jag snokat.. och det har jag ju iofs också, Det var ju definitivt inte meningen att jag skulle läsa det där.

Om jag säger att jag läst det där så kommer han bara att ljuga och smussla ännu mera. Jag vill inte att han ska ljuga för mig. Hur ska jag göra? Vad skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Vad göra med information som man inte skulle ha sett...
  • lovemyboys

Jag hade tagit sonen ...rätt upp &ner!!
    Dert vet han....jag hade inte tvekat att åka runt å leta eftern...så var ärlig bara, å sköt det snyggt grabben min...så slipper du en hysterisk morsa!!

Beroende på ålder såklart!!Min son e 13 år.

• LykkeLee

Han är 15, kompisen likaså..
    Men är inte risken att han tappar allt förtroende för mig och börjar ljuga och smussla ännu mera?

Jag kan inte åka ut och leta.. jag är ensam hemma med en 8 veckors bebis, har inget körkort heller..

Han har druckit en gång förut och då kom han hem. Är rädd för att göra fel. Jag har nolltolerans mot alkohol och andra droger, men jag vill inte köra skrämseltaktik så att han inte kommer hem. Jag vill att han ska förstå VARFÖR! Han är min äldsta så jag har ingen erfarenhet att luta mig tillbaka på.. bara min egen tonårstid och jag ljög och smusslade som värsta "proffset"

Jag vill bara ha hem honom nu så vi ska prata.. men HUR ska jag förklara att jag läste på hans msn utan att han ska känna sig kränkt!

• Jordgubbssmak

Usch, jag förstår precis hur du känner!!
    Jag VET att det "rätta" att göra och det är också det du kommer få massa råd om är att agera "vuxet". Hämta hem ungen, ställ honom mot väggen, visa att det är helt oacceptabelt osv osv.
    Men jag är också så där...vill inte snoka, inte inkräkta på deras inegritet genom att läsa eller snoka bland sånt de inte väljer att visa för mig, vill att det verkligen ska kunna lita på mig och våga komma till mig om de behöver.
    Det flesta kallar det bara att jag är feg och rädd för att ta min vuxenansvar.

Mina barn berättar nästan allt för mig (eller iaf en massa som man inte kan räkna med att få förtroende med alltid) Vi kan prata om vad som har gått fel och de får en insikt i vad de inte ska göra eller bör göra nästa gång. För ungdomar gör saker de inte ska..men det känns jäkligt skönt att veta att känns nått fel eller jobbigt så kommer de till mig och öppnar sig och de lyssnar på mig. Sen säger jag givetvis inte med det att jag tillåter dem att göra sånt det inte ska!! Men jag har inte glömt hur de vara att va 15 och jag vet att vissa saker hände i alla fall hur hårda föräldrar man än har och då är det att föredra att ha barn som ger en förtoende.

• Mammut och Papput

Kan du inte köra hårt men lugnt då. Börja med att förklara att du skulle hämta telefonen åsså råkade du se på hans msn. Be om ursäkt för det och säg att du absolut inte vill göra det och att han har rätt till sitt privatliv. Men det du såg var så skrämmande för dig att du anser att det är viktigt att ta upp sedan börjar du mässa om att det är dåligt och att han är ung osv osv...

• Laisen80

Tänk tillbaka på när du själv var 15, hur skulle du reagera mot dina föräldrar?
    Åkte du själv ''fast'' hur gjorde man då? o . s . v

• LykkeLee
    Jordgubbssmak skrev 2009-05-22 20:59:01 följande:
    Usch, jag förstår precis hur du känner!! Jag VET att det "rätta" att göra och det är också det du kommer få massa råd om är att agera "vuxet". Hämta hem ungen, ställ honom mot väggen, visa att det är helt oacceptabelt osv osv. Men jag är också så där...vill inte snoka, inte inkräkta på deras inegritet genom att läsa eller snoka bland sånt de inte väljer att visa för mig, vill att det verkligen ska kunna lita på mig och våga komma till mig om de behöver. Det flesta kallar det bara att jag är feg och rädd för att ta min vuxenansvar. Mina barn berättar nästan allt för mig (eller iaf en massa som man inte kan räkna med att få förtroende med alltid) Vi kan prata om vad som har gått fel och de får en insikt i vad de inte ska göra eller bör göra nästa gång. För ungdomar gör saker de inte ska..men det känns jäkligt skönt att veta att känns nått fel eller jobbigt så kommer de till mig och öppnar sig och de lyssnar på mig. Sen säger jag givetvis inte med det att jag tillåter dem att göra sånt det inte ska!! Men jag har inte glömt hur de vara att va 15 och jag vet att vissa saker hände i alla fall hur hårda föräldrar man än har och då är det att föredra att ha barn som ger en förtoende.
    EXAKT så känner jag med.. jag får massor med förtroenden av mina tonåringar som jag vet att deras kompisar aldrig skulle ge sina föräldrar. Vi pratar i princip om allt.. men ibland så är det saker som dom vill smussla med...

Jag är så ohyggligt rädd att mista det förtroendet.

Det här är det svåraste jag vet...
  • LykkeLee
    Laisen80 skrev 2009-05-22 21:12:27 följande:
    Tänk tillbaka på när du själv var 15, hur skulle du reagera mot dina föräldrar? Åkte du själv ''fast'' hur gjorde man då? o . s . v
    Ljög ännu mer och vägrade gå hem
  • LykkeLee
    Mammut och Papput skrev 2009-05-22 21:02:44 följande:
    Kan du inte köra hårt men lugnt då. Börja med att förklara att du skulle hämta telefonen åsså råkade du se på hans msn. Be om ursäkt för det och säg att du absolut inte vill göra det och att han har rätt till sitt privatliv. Men det du såg var så skrämmande för dig att du anser att det är viktigt att ta upp sedan börjar du mässa om att det är dåligt och att han är ung osv osv...
    Jo.. fast hur ska jag göra för att han inte ska börja ljuga ännu mera då??
Svar på tråden Vad göra med information som man inte skulle ha sett...