• mormor 1965

Hur rädda uppätet äppelträd?

Hararna har käkat upp all bark(ca 60cm uppåt) från våra små äppelträd.
    Går det att göra nåt för att rädda dem?

• Svar på tråden Hur rädda uppätet äppelträd?
  • veera

Det finns en chans att bryggympa(googla det) men det börjar bli lite sent nu.
    Om det är unga träd är det kanske bäst att klippa av dem under det skadade områden, strax ovanför en knopp. Då är det stor chans att trädet skjuter ett nytt skott som får växa upp och bilda ny topp.

Saepe creat molles aspera spina rosas
  • Diablo

Är det unga äppleträd hade jag bytat ut dem och sedan satt på ordentligt med nät runt om.

• veera
    mormor 1965 skrev 2009-05-23 19:23:28 följande:
    Ojoj, men när det skadade området är enda ner till marken...
    Då är det bara att köpa nytt träd.

Om det skadade området hade börjat på 60 centimeters höjd så hade det gått att ta av trädet och låta det växa upp på nytt. Nu kommer det att komma nya skott från roten av grundstammen som det går att ympa nya sorter på men om det känns för invecklat så är det lika bra att köpa nya träd(och galler )
    Saepe creat molles aspera spina rosas
  • HellviHumle

Jag stötte på problemet efter en snörik vinter. Då tog jag ympkvistar under våren (före savningen) och ympade tillbaka på stammen som var kvar. Sågade av stammarna så större delen av skadan försvann.
    Nu är det sannolikt för sent för en så'n åtgärd. Kanske beroende av var du bor. Om knopparna inte svällt ännu så bör det kunna fungera.

Svar på tråden Hur rädda uppätet äppelträd?