• Anonym (Nytt jobb?)

Vad tjänar man om man jobbar i butik?

Som rubriken lyder; Vad tjänar man om man jobbar i butik?

Jag är trött på mitt jobb och skulle vilja byta. Har alltid velat jobba i butik, men inser att jag inte har den minsta aning om hur mycket jag kan förvänta mig att tjäna. Jag undrar främst om mindre butiker, ej mataffärer, kanske inredningsbutik eller leksaksbutik?

Någon som vet? Tack på förhand!

• Svar på tråden Vad tjänar man om man jobbar i butik?
  • Pricken och Pyret

Beror på hur lång erfarenhet du har. Men ingångslönen är ca. 105 kr/h för den som inte jobbat tidigare och är över 18 år. + OB.
    OB har du enligt följande:
    När du jobbar helg har du 100% OB efter 12 på lördagen samt hela söndagen.
    50% OB efter kl. 18.15 vardagar.
    70% OB efter kl. 22 (har jag för mig det är) på vardagar.

När du jobbar i mindre butiker är det inte alltid att de följer fackliga avtal och då kan de ge sämre betalt! Kolla upp det innan du skriver på några anställningspapper!!

Lycka till!

• Anonym

Runt 26 000 i månaden brukar det bli (före skatt såklart). Har högre lön än min sambo som är gymnasielärare.

• Anonym (L.)

Jag jobbade i butik för två år sen. Då hade jag 95kr/timme efter 1års erfarenhet.

• Jenny N

Jag jobbar som butikskommunikatör i en inredningsbutik, har en timlön på 121:-
    tillägg för extra ansvar på 1000:-/månad, och såklart ob på kväller/helger.
    Dessutom bonus om vi har nått våra mål.

Kolla in handels hemsida, där finns nog info om löner.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-05-23 22:56:56 följande:
    Runt 26 000 i månaden brukar det bli (före skatt såklart). Har högre lön än min sambo som är gymnasielärare.
    Kan tillägga att jag jobbar mycket kväll och helger, men det gör han också.
  • Fratris

Jenny N skrev 2009-05-23 22:57:45 följande:

Jag jobbar som butikskommunikatör i en inredningsbutik, har en timlön på 121:- tillägg för extra ansvar på 1000:-/månad, och såklart ob på kväller/helger. Dessutom bonus om vi har nått våra mål. Kolla in handels hemsida, där finns nog info om löner.
    Vad gör en butikskommunikatör, och vad behöver man för utbildning?
  • Jenny N
    Fratris skrev 2009-05-23 23:07:02 följande:
    Jenny N skrev 2009-05-23 22:57:45 följande:
    Vad gör en butikskommunikatör, och vad behöver man för utbildning?
    Jag har ingen utbildning alls, jo gymnasiet då men där utbildade jag mig till fotograf, vilket i och för sig är ett + nu när färg och form är så viktigt.

I mina arbetsuppgifter ingår allt som har med dekoration att göra, skylta, fixa kampanjeytor, hålle koll på vilka annonser som går ut och se till att personalen vet om det, beställa varor, omflyttningar i butiken m.m
    Sköter även varumottagningar samt varurotationer.

Har verkligen ett riktigt roligt jobb, syssla med inredning hela dagarna och få betalt för det.
Svar på tråden Vad tjänar man om man jobbar i butik?