• MissSummer

Hur är sködpaddor som husdjur?

Har alltid älskat sköldpaddor, tycker dom är så grymt söta, har lite funderingar över hur dom är som husdjur.
    Är dom svårskötta? Personliga? Sällskapliga?

• Svar på tråden Hur är sködpaddor som husdjur?
  • FannyGioia

Det är väl förbjudet att ha landsköldpaddor i Sverige? Vi hade en när jag var liten och han var jättefin, men jag minns inte om han var sällskaplig. :)

• MissSummer
    FannyGioia skrev 2009-05-23 23:19:32 följande:
    Det är väl förbjudet att ha landsköldpaddor i Sverige? Vi hade en när jag var liten och han var jättefin, men jag minns inte om han var sällskaplig. :)
    Dom säljer sköldpaddor i djuraffärer ju :) okej
  • FannyGioia
    MissSummer skrev 2009-05-23 23:21:11 följande:
    Dom säljer sköldpaddor i djuraffärer ju :) okej
    Det visste jag inte. Trodde att det bara var vattensköldpaddor, men så är det alltså inte?
  • Jane Roe

Jag har haft en landsköldpadda hela livet som är skitmysig !
    Hon älskar att jämt vara i centrum och springer hela tiden efter fötterna :)..
    Har det varit tomt hemma och man kommer hem, så kommer hon springande direkt :P
    Ett problem är dock om man inte badar henne ordentligt, då bajsar/kissar hon på golvet. Inte särskilt mysigt :S...Nu har hon också fått kalkbrist, så skalet har sjunkit in lite, men det blir bra om ett tag.
    Inte så svårt att klippa klorna på henne heller. Behövs nästan aldrig eftersom hon sliter ner dom.
    Äter grönsaker och "kottar" som legat i blött.

Lite om vad jag har för erfarenhet :)

¤- Kärlek är Perser -¤
  • Jane Roe

Min är en grekisk, tror inte att den sorten får säljas längre..

FannyGioia skrev 2009-05-23 23:19:32 följande:
    ¤- Kärlek är Perser -¤
  • FannyGioia

Jane Roe skrev 2009-05-23 23:22:30 följande:

Jag har haft en landsköldpadda hela livet som är skitmysig !Hon älskar att jämt vara i centrum och springer hela tiden efter fötterna :)..Har det varit tomt hemma och man kommer hem, så kommer hon springande direkt :PEtt problem är dock om man inte badar henne ordentligt, då bajsar/kissar hon på golvet. Inte särskilt mysigt :S...Nu har hon också fått kalkbrist, så skalet har sjunkit in lite, men det blir bra om ett tag.Inte så svårt att klippa klorna på henne heller. Behövs nästan aldrig eftersom hon sliter ner dom.Äter grönsaker och "kottar" som legat i blött.Lite om vad jag har för erfarenhet :)
    Åhh, nu blev jag sugen igen!
  • FannyGioia

Jane Roe skrev 2009-05-23 23:23:10 följande:

Min är en grekisk, tror inte att den sorten får säljas längre..
    Har fått för mig det...
  • Sol Angelica

Landsköldpaddor är tillåtna i sverige...  Men du måste ha papper på att dom inte är illegala... Alltså insmugglade...

Vi har en rödörad vattenskölpadda.  Han är superkelig och jättesocial.  men man måste lägga ner mycket tid på att vänja dom vid människor. Annars blir dom lätt lite "bitska".

Det man ska tänka på med sköldpaddor är att dom växer!!
    Och rejält!
    Våran var drygt 10 cm när vi köpte honom, och nu är han ca 35 cm över skalet. 

Tyvärr många som ger upp när man måste byta till större akvarie när dom blir större. 
    Och det behövs stora kar, vi har ett 250 liters, och vis ska byta upp oss igen, för att våran Stenis är ett litet matvrak och växer som ogräs... {#lang_emotions_tongue_out}

Läs på innan du köper sköldpadda, vilket passar dig bäst; land eller vatten sköldpadda?

Men dom är underbara djur.{#lang_emotions_heart}  Jag rekommenderar det verkligen!!

• kimsi

Sol Angelica skrev 2009-05-23 23:27:26 följande:

, för att våran Stenis är ett litet matvrak och växer som ogräs... !!
    Jag är lite nyfiken på vad de äter och är de som andra reptiler att de äter väldigt sällan?
  • karres

Det finns en sida, repti.net där finns massor av inforrmation om reptiler. Skötsel och fakta. Dom har även säljes o köpes annonser.

Vi har 2st ryska stäppsköldpaddor dom är trevliga djur. snälla och relativt sällskapliga. Tycker inte heller att dom kräver speciellt mycket omvårdnad. Vi brukar ge pellets som finns på djuraffären förutom sallad och grönsaker.

• Sol Angelica
    kimsi skrev 2009-05-24 08:21:14 följande:
    Sol Angelica skrev 2009-05-23 23:27:26 följande: Jag är lite nyfiken på vad de äter och är de som andra reptiler att de äter väldigt sällan?
    Det finns speciella pellets för vattensköldpaddor.  Vi ger våran sköldpadda lite dagligen. Står på förpackningen hur mycket som ska ges till matvraken. Annars älskar han vindruvor, banan, räkor, sallad och rädisor. Men det är nog ganska olika från djur till djur...
Svar på tråden Hur är sködpaddor som husdjur?