• Utåtnavel

Plötsliga gråtattacker i sömnen (1-4 mån) = mardrömmar??

Min son kan plötsligt börja panikgråta i sömnen, har någon annan varit med om detta?! Det hände första gången när han var ett par veckor gammal och har sedan dess hänt kanske sju gånger. Han är fyra månader nu, och det hände senast ikväll. Det händer aldrig mitt i natten eller under hans middagslurer, utan alltid ungefär en timme in i hans första sovpass på natten. Det är precis som om han har en mardröm, för han gråter i sömnen och vaknar långsamt när jag tar upp honom, och lugnar då ner sig. Jag har dock fått höra att så små barn inte drömmer alls, och alltså beror det inte på mardrömmar. Men vad är det då??

• Svar på tråden Plötsliga gråtattacker i sömnen (1-4 mån) = mardrömmar??
  • paloma84

Har också undrat hur mycket dottern drömmer, hon är snart 8 månader nu. Men hon gnyr, rynkar på ögonbrynen och får hängläpp.. gulle..
    Oftast 30-60 minuter från att hon har somnat. Aldrig mitt i natten.
    Undrar om det är då de har REM sömnen, eller vad det heter.

• ls66

Så gjorde min lilla kille också, och han gör det fortfarande och nu är han 8 ½ mån. Jag har faktiskt ingen aning om vad det beror på.

Mamma till Leo 080909 - älskar dig
  • Veravip

Exakt samma sak händer min 4-månaders sedan någon vecka tillbaka! Hon börjar gråta ca 30 min- 1 timme in i nattsömnen, det hjälper att jag går in och vyssjar lite så somnar hon om direkt. Men jag tycker ju så synd om henne som blir ledsen. Hon drömmer (eller vad det är?) mycket också, jag hör henner smågny på nätterna.

• Bewan

Var med om detsamma nu ikväll och blev livrädd!! Vår kille är dock 7 månader (på tors) och han gallskrek och var totalt livlös/lealös i kroppen och det tog lång tid innan han kom till och slutade gråta och få liv i kroppen... otäckt som bara den, vad var det???

• mamma linda

Vår dotter gjorde samma sak bara några veckor gammal. Hon kunde lika o sova sen helt plötsligt gallskrika. Man fick väcka henne lite grann sen somnade hon oftast om. Jag la henne i min famn då så hon skulle känna sig trygg och lättare somna om

Svar på tråden Plötsliga gråtattacker i sömnen (1-4 mån) = mardrömmar??