• Lillasyrran76

    Mammamagen försvann på tre dygn - Tuplermetoden

    Min mammamage efter andra barnet (nu 7 mån) försvann på tre dagar, jag vill berätta hur. Jag hade en rejäl mage som var degig och putade rakt ut och jag fick frågan flera gånger om jag redan väntade ett tredje barn. Jag hade gått ner i vikt på resten av kroppen och trots massor sneda situps vägrade den ge sig. Den blev bara värre av situpsen. Jag hade delade magmuskler, tre fingrar mellan.

    Så läste jag i majnumret av Mama om Tuplermetoden och prövade den. Jag hade ett stödbälte kvar från kejsarsnittet som jag snörde åt rätt hårt runt magen och hade på mig hela tiden, utom på natten. Så gjorde jag de här magövningarna så fort jag satt ner. På toan, i soffan, i bilen. Och tre dagar senare var magen, ja faktiskt nästan helt platt igen! Jag går fortfarande och kollar mig i spegeln hela tiden, kan inte tro att det är sant. Nu är det ett finger mellan magmusklerna, viss delning finns fortfarande men det känns som om allt i magen har fallit på plats igen. Som om tarmar och annat har hittat hem liksom och inte längre putar ut.

    Tuplermetoden går ut på att man andas in, spänner ut magen, andas ut och drar in magen så långt det bara går. Som om naveln dras in hela vägen till ryggraden. Så håller man, och kniper musklerna kring naveln så många gånger man kan (enligt Tupler 100 ggr per session men jag klarar bara 30) och upprepar så ofta det går. Gärna så att det blir 1000 knip per dag. Skaffa ett brett stödbälte eller bind en sjal runt midjan som stöd för musklerna, tänk på att du alltid stiger i och ur sängen från sidan, så att det INTE blir situpsövning av det hela. Gör inga situps, det bara förstör. Dra in och spänn magmusklerna när du nyser, snyter dig, lyfter barnen osv.

    Lycka till!

  • Svar på tråden Mammamagen försvann på tre dygn - Tuplermetoden
  • Piastowska

    Åh jäklar!
    Hur lång tid efter födseln kan man göra detta månntro, så det inte är för sent?

  • dae

    de låter otroligt.. de måste man prova...har me lite magproblem efter 2 a barnet,vill ha plattare mage... vad för bälte kan man använda,ja har ett grav stödbälte ja fick när ja hade otroliga smärtor i rygg o bäcken,kan sånt räcka?
    hur exakt gör man och hur många ggr.. berätta gärna exakt så man lär sig hihihi.

    hade vart underbart om man fick plattare mage tills sept när man ska på bröllop..

    hoppas de inte e försent,flickan e nu 1,5 år...

  • Lillasyrran76

    Metoden går att göra direkt efter förlossning, dock max 500 knip per dag de första 6 veckorna. Man kan börja hur sent efter som helst, den ska funka oberoende. Jag började 7 mån efter och min mage var verkligen stor som om jag var i 4-5 :e månaden.

    Ett stödbälte borde funka om du kan dra det tillräckligt tajt kring midjan (det kunde jag inte med mitt gravbälte). Tupler rekommenderar en vanlig sjal som knyts tajt bak i ryggen. Ett brett skärp borde också gå, huvudsaken är att man kan få det tillräckligt tajt (fast man ska förstås kunna andas osv) så att magmusklerna tvingas ihop vid alla ansträngningar under dagen.

    Så här gör du:
    1. Du sitter lutad mot ett ryggstöd eller vägg. Annars med benen i kors om du inte har ryggstöd. Eller stående framför spegeln, det är bra i början så man kan se.
    2. Du andas in djupt samtidigt som du spänner ut magen. Sen andas du ut samtidigt som du drar in magen så lååångt som möjligt. Föreställ dig att du drar in naveln förbi och BAKOM ryggraden. När naveln är där långt inne kniper du lite med musklerna kring naveln, så många gånger som möjligt (det är svårt med andningen när man gör detta) innan du släpper och andas in igen. Jag fixar 20-40 knip per gång.
    3. Du upprepar knipen OFTA. Tänk dig att du ska göra 1000 små knip per dag. Så fort du sätter dig ner gör du detta några gånger.
    4. Superviktigt att du går i och ur sängen i SIDOLÄGE, stödd av handen. Annars kan du paja flera dagars träning på en gång. Lika viktigt att du håller in magen när du nyser, snyter dig, lyfter ungar osv.
    5. Försök hålla in och stödja magen konstant, heeela tiden under dagen (här hjälper ett bälte enormt).

    Övningen tränar de INRE magmusklerna, som sitter ihop med de yttre magmusklerna. På så sätt, när du tränar de inre så hjälper du de yttre att dra ihop sig och delade magmuskler kan gå ihop igen.

  • Lillasyrran76

    Nu är min mage alltså PLATTARE än den någonsin var efter första graviditeten. Tror mina magmuskler aldrig gick ihop då.

    Gör alltså INTE situps, inte ens sneda!!!

  • Lillasyrran76

    Bara detta. Inget annat. Jag har bara hållit på i en vecka. Bor i Singapore för tillfället och det är så himla skönt att kunna gå i bikini igen utan att känna att alla stirrar.

  • kokos
    Lillasyrran76 skrev 2009-05-24 13:03:08 följande:
    Bara detta. Inget annat. Jag har bara hållit på i en vecka. Bor i Singapore för tillfället och det är så himla skönt att kunna gå i bikini igen utan att känna att alla stirrar.
    testade nu men shit vad tuffa knipningarna är jag klarade också bara 30
  • dae

    men sätter man bältet runt midjan precis,vid höfterna då.för då pressas ju höfterna ihop me

  • Lillasyrran76

    Nej det är magmusklerna som ska tvingas ihop, kring naveln för det är där musklerna är isär. Sätt bältet vid midjan. Ha ha vore ju toppen om man kunde sätta ett bälte över höften för att få mindre rumpa...

    Anso81 - Bra! Då gör du ju helt rätt!! Kör på bara. Hittade du ett bälte eller sjal som funkar?

Svar på tråden Mammamagen försvann på tre dygn - Tuplermetoden