• Lillasyrran76

Mammamagen försvann på tre dygn - Tuplermetoden

Min mammamage efter andra barnet (nu 7 mån) försvann på tre dagar, jag vill berätta hur. Jag hade en rejäl mage som var degig och putade rakt ut och jag fick frågan flera gånger om jag redan väntade ett tredje barn. Jag hade gått ner i vikt på resten av kroppen och trots massor sneda situps vägrade den ge sig. Den blev bara värre av situpsen. Jag hade delade magmuskler, tre fingrar mellan.

Så läste jag i majnumret av Mama om Tuplermetoden och prövade den. Jag hade ett stödbälte kvar från kejsarsnittet som jag snörde åt rätt hårt runt magen och hade på mig hela tiden, utom på natten. Så gjorde jag de här magövningarna så fort jag satt ner. På toan, i soffan, i bilen. Och tre dagar senare var magen, ja faktiskt nästan helt platt igen! Jag går fortfarande och kollar mig i spegeln hela tiden, kan inte tro att det är sant. Nu är det ett finger mellan magmusklerna, viss delning finns fortfarande men det känns som om allt i magen har fallit på plats igen. Som om tarmar och annat har hittat hem liksom och inte längre putar ut.

Tuplermetoden går ut på att man andas in, spänner ut magen, andas ut och drar in magen så långt det bara går. Som om naveln dras in hela vägen till ryggraden. Så håller man, och kniper musklerna kring naveln så många gånger man kan (enligt Tupler 100 ggr per session men jag klarar bara 30) och upprepar så ofta det går. Gärna så att det blir 1000 knip per dag. Skaffa ett brett stödbälte eller bind en sjal runt midjan som stöd för musklerna, tänk på att du alltid stiger i och ur sängen från sidan, så att det INTE blir situpsövning av det hela. Gör inga situps, det bara förstör. Dra in och spänn magmusklerna när du nyser, snyter dig, lyfter barnen osv.

Lycka till!

• Svar på tråden Mammamagen försvann på tre dygn - Tuplermetoden
  • Lykketrollet

Jag undrar också om jag gör rätt.. Jag kan inte göra dessa övningar var som helst, för hela kroppen spänner sig.. Nästan så jag darrar i axlarna också ibland..

• IsaN

Denna länken har varit med i tråden tidigare men jag lägger in den igen. Här får man en bra beskrivning på övningarna: www.mama.nu/artiklar/2009/bli-av-med-mamma-magen/index.xml

Tror inte man behöver ha stöd runt magen när man gör övningarna. Tyckte jag läste det någonstans. Det är mer som ett ständigt stöd så att man under hela dagen håller musklerna rätt som utgångsläge.

Man kan börja med övningarna när som helst, så det är bara att köra på Doodelido

• Empo

Stödet för magen kan man alltså ha 8 månader efter förlossning, och det hjälper ändå?

• malinkat

men det där med att unvika situps.... jag reser mig ofta upp ur en stol med bebis i armarna - svårt att stödja sig då.... tips?

• IsaN
    Empo skrev 2009-05-28 10:08:35 följande:
    Stödet för magen kan man alltså ha 8 månader efter förlossning, och det hjälper ändå?
    Jag har förstått att det ska göra det.
  • Lillasyrran76

Empo - Jag började 7 månader efter förlossningen och det funkade!
    Så här gör du: Andas in medan du spänner ut magen. Andas sedan ut medan du drar in magen så låååångt du kan, så att det känns som om naveln åker ända in i ryggraden, kolla framför spegeln (det ser lite läskigt ut). Håll naveln kvar där långt inne medan du gör dina små knip med musklerna kring naveln. Jag klarar själv inte av att andas under tiden, därför fixar jag bara ca 30 knip per gång innan jag måste hämta andan.

Man kan börja hur sent som helst, spelar ingen roll.

malinkatarina - när du reser dig från en stol blir det inte lika stor ansträngning på magmusklerna som när du reser dig från ryggläge i sängen. Tänk på att dra in magen när du reser dig från stolen bara. Och när du reser dig från sängen gör du det i SIDOLÄGE, stödd av händerna. Jätteviktigt!

• jeng

på bilder lindar de ju just under revbenen. jag har mest problem under naveln, spom du ts! lindade du ändå bara där uppe?? o hur fixar du 30 knip utan ann andas??

• IsaN

Jag får ont i ryggslutet om jag drar in magen för mycket. Fler med samma problem? Jag kanske har för dåliga ruggmuskler.

• Glenni
    IsaN skrev 2009-05-28 10:07:10 följande:
    Här är en länk med frågor och svar av Julie Tupler: www.medicinenet.com/script/main/art.asp...
    Någon som förstod vad hon menade med kejsarsnittet? Att man skulle lyfta upp ärret och rulla mellan fingrarna? Ehh...
Svar på tråden Mammamagen försvann på tre dygn - Tuplermetoden