• 789

ÄL-test när man har PSO-s - kan man ha ÄL även om testet visar att man inte har det?

Som rubriken säger:

Jag vet att ÄL-test kan vara missvisande om man har PCO, att det kan påvisa stegring fast man inte har det. Men kan det vara "tvärtom", alltså att testet inte visar stegring men att man har ÄL ändå?

• Svar på tråden ÄL-test när man har PSO-s - kan man ha ÄL även om testet visar att man inte har det?
  • alli79

Hej,

jag är i din situation. Tror att jag har äl men test visar aldrig något. Denna månad med Pergo fick jag dock en bättre stegring på ett av testen. Kan ju vara så att man inte haft äl innan. Tycker du ska kolla med gyn.

• 789

Jag fick rådet av gyn att ta äl-stickor om jag kände det som att jag hade, så jag antar att hennes åsikt var att man kunde använda det trots PCO-S. På förpackningarna står ju att man ej ska använda äl-test då. Jag har köpt stickor idag och tänkte testa tills jag får utslag (inom rimliga prisnivåer förstås ) Sist jag blev gravid funkade äl-stickor men då hade jag ingen PCO-S-diagnos.

Jag har VÄLDIGT oregelbunden mens men det senaste halvåret har jag haft 4 ggr så antagligen även 4 äl. Om det inte har tagit sig i augusti skall jag börja med pergo.

Svar på tråden ÄL-test när man har PSO-s - kan man ha ÄL även om testet visar att man inte har det?