• olalajla

Föräldrapenning om jag flyttar utomlands

Hejsan.

Jag undrar hur det fungerar med föräldrapenningen om jag flyttar utomlands?

Min kille är brittisk medborgare och bor i London och jag bor och jobbar i Sverige. Vi funderar på att skaffa barn. Vi vill veta hur man får göra gällande föräldrapenning från Sverige. "Och hur man gör"? Hur gjorde ni?

Kan jag flytta till London innan jag föder barnet och ändå få ut föräldrapenning från Sverige? Eller måste jag föda barnet i Sverige och sen flytta? Kan jag få ut lika många dagar om jag flyttar som om jag hade bott kvar? Eller får man bara bo ett visst antal månader med föräldrapenning från Sverige?

Många frågor :)

Tack på för hand :)

• Svar på tråden Föräldrapenning om jag flyttar utomlands
  • Lilja0709

Nej det svenska välfärdssystemet är itne till för att försörja den som väljer att flytta utomlands. Du har inte rätt till föräldrapenning från Sverige om du åker utomlands med avsikt att stanna borta längre än 6 månader.

• FruPriftis

Men föder du barnet i Sverige och sedan flyttar men inte skickar in papper på att du lämnat landet så har du ju rätt till föräldrapenning som alla andra, se det som en förlängd semester. Sverige har ju inget att säga till om vart du bestämmer dig för att tillbringa din mammaledighet. Du har ju jobbat och betalat skatt som vem som helst.

• Lilja0709
    FruPriftis skrev 2009-05-24 16:48:29 följande:
    Men föder du barnet i Sverige och sedan flyttar men inte skickar in papper på att du lämnat landet så har du ju rätt till föräldrapenning som alla andra, se det som en förlängd semester. Sverige har ju inget att säga till om vart du bestämmer dig för att tillbringa din mammaledighet. Du har ju jobbat och betalat skatt som vem som helst.
    Inte har man ju RÄTT till föräldrapenning -i ditt fall tar man sig ju en rätt genom att inte underrätta FK om att man flyttat. Det står klart och tydligt att man inte har rätt till föräldrapenning om man har för avsikt att vara borta i mer än sex månader och att man ska kontakta fk inför en längre resa.
  • FruPriftis

Precis som att man SKA betala sin TV-avgift, men det gör inte alla. (ja jag betalar den, men först när de skickade en räkning.. :D )

• Sofias bebbe

Du kan flytta 60 dagar innan barnet är fött och plocka ut föräldrapenning från Sverige så länge du är anställd i Sverige. Det går alltså bra att bo utomlands under föräldrapenningen och ha samma rättigheter som om du bott i Sverige under förutsättningen att du är anställd i Sverige och tjänsledig från ditt arbete där. Det går alltså bra att föda barnet utomlands. Kontakta försäkringskassans EU-kontor.

• Sofias bebbe

Att 6 mån skulle vara någon gräns stämmer inte heller. Vi flyttade utomlands när vår son var 3 mån och nu ska vi ha vårt andra barn när han blir 19 mån. Jag är fortfarande föräldraledig från min tjänst i Sverige och kommer att få föräldrapenning därifrån för barn nr 2 också. Skulle jag däremot bli uppsagd eller säga upp mig så förlorar jag min rätt till svensk föräldrapenning.

• olalajla

Tack så mycket för svaren. Känns mycket bättre nu när man vet. Tack!

• FruPriftis

Sofias bebbe skrev 2009-05-25 21:41:20 följande:

Att 6 mån skulle vara någon gräns stämmer inte heller. Vi flyttade utomlands när vår son var 3 mån och nu ska vi ha vårt andra barn när han blir 19 mån. Jag är fortfarande föräldraledig från min tjänst i Sverige och kommer att få föräldrapenning därifrån för barn nr 2 också. Skulle jag däremot bli uppsagd eller säga upp mig så förlorar jag min rätt till svensk föräldrapenning.
    Men när du sedan är klar med föräldraledighet, säger du upp dig då eller flyttar du hem igen? *bara nyfiken*
  • Alexi

Oavsett vad som gäller så är det inte tillrådigt att mörka något för FK. Det kan bli väldigt höga återkravsbelopp sen om det visar sig att man haft/gjort fel.

FruPriftis skrev 2009-05-24 16:48:29 följande:
  • Sofias bebbe

Jag har inte mörkat någoting för FK utan följt alla regler som finns och haft mååånga samtal med deras EU-kontor. De är helt på det klara med precis allt vg mitt ärende och ja planen är att flytta hem igen när min föräldraledighet är slut. För dem spelar det ju absolut ingen roll vart jag väljer att spendera min föräldraledighet eller hur??? Jag har faktiskt arbetat och tjänat in min FP och planerar att fortsätta arbeta i många år till sen. Dessutom får jag fortfarande en viss lön från min arbetsgivare i Sverige och betalar skatt i Sverige. Sverige betalar dock inte ut barnbidrag för vårt barn.

Svar på tråden Föräldrapenning om jag flyttar utomlands