• Jollboll

Ståbräda

Funderar på att köpa ståbräda.

Hur funkar det att köra med den: blir det väldigt tungt och svårt att svänga och styra?

Jag har problem med axlarna, så därför vill jag gärna veta eftersom det inte är någon idé att prova om det, framförallt, blir för tungt att svänga.

Tack för hjälpen! :)

• Svar på tråden Ståbräda
  • Ärla Minou

Beror på underlag och barnet som står på den... I snömodd - jobbigt! På vanlig asfalt inte särskilt tungt alls när man väl fått fart på vagnen. Är ju lite tyngre precis när man börjar gå och när man ska stanna.

• RobinFilipsmamma

Till min stora kille köpte jag en ståbräda när lillebror kom, han var då 3 år och 4 mån.
    Jag har en Teutonia(Mistral) med fyra fasta hjul och köpte en Teutonia ståbräda till vagnen, jag upplevde det tungt att putta vagnen och lite bökigt att svänga. Samtidigt som det ändå var väldigt praktiskt om man hade lite bråttom någonstans, då kan jag sakna den lite idag men nu när han är fyra år så orkar varken jag eller vagnen det{#lang_emotions_smile}
    Hur gammal är barnet som du tänkt ha på ståbrädan?

Robin 050328 Filip 080710
  • malinkat

Beror säkert på vad du har för vagn? Vi har en lättkörd Brio, lätt i vikt och lätt att svänga. Köpte en buggy board maxi och tycker inte det är tungt. Sonen är tre och väger 18 kg.

• Anna123

Problemet (tycker jag) är att man får ont i ryggen. Man kan inte gå med rak rygg eftersom då sparkar man i ståbrädan så man måste gå liksom lite framåtlutad. Men det är ett himla enkelt sätt att gå fram och tillbaka från dagis.

• LadyLee

Det spelar säkert in vilket typ av ståbräda du väljer och hur tung vagn du har för övrigt. Jag har en Teutoniabräda med luftpumpade hjul som fästs vid en kula på vagnen. Den rullar verkligen hur lätt som helst och svänger enkelt. Jag tycker knappt det känns att man har brädan där. Däremot är det ju precis som Anna123 säger att det blir en lite konstig gåställning med ståbräda, jag brukar gå vid sidan av vagnen och har inga problem att bara skjuta vagnen med en hand.

• Jollboll

Finns det ståbrädor med lufthjul som funkar till en Emmaljunga? Det låter ju jättesmart!

• MaddeB

Har en 3½ åring på 14 kg och visst är det lite tyngre än att bara köra vagnen men det är det värt. Vi har en emmaljunga vagn och emmaljunga ståbräda. Den har inte luftpumpade hjul. Dock är ju hjulen svängbara så att svänga är inte speciellt jobbigt. Håller med övriga om att ens egen gåställning blir knepig så för mej är det lättast att gå vid sidan av vagnen. Skulle inte klara mej utan brädan.

• LadyLee

Jag har en Emmaljuga Citycross och har lyckats fästa Teutonias fästkula på den, men fick bruka lite våld för att få den att passa. (Man måste ju köpa en adapter att sätta på Emmaljunga, men det gäller ju oavsett modell och den är billig) Men jag ville gärna ha den brädan www.teutonia.de/index.php

• Jollboll

Ah, så den passar alltså Emmaljunga? Jag har ett Classic-chassi (tror jag det heter). Var köper man adapter, är den också Teutonia?

• LadyLee

Nej adaptern är till Emmaljungan, det är ett tillbehör som man behöver för att få dit ståbrädan. Det är samma för Emmaljunga classic som för Citycrossen. Det är en smal pinne som man fäster framför pedalen och sedan fäster själva ståbrädan i. Den kostar runt 90-100:- Det går alltså att köpa den separat om man inte vill ha Emmaljungas egen ståbräda. Det kan ju vara bra att ta med den när man kollar på olika ståbrädor så man vet om det kommer passa eller inte.

• Muppmamma

Vi har Kiddy board till vår Emmaljuga den passar de flesta vagnar. Det är jättebra, sonen 4 år och 18 kg använder den ibland, mest när jag vill hålla ordning på honom

Svar på tråden Ståbräda