• Mickiz85

Vad stämmer egentligen..vila eller hålla igång ??

jag har suttit och funderat på det här med när man ska försöka sätta igång förlossningen på egen hand..

en del säger ju att man ska vila för att det är först då förlossningen kan starta...och det låter ju som att det ska stämma eftersom övervägande förlossningar startar på natten...men samtidigt blir folk som riskerar att föda för tidigt rekommenderade att va i sängläge och vila för att förhindra en för tidig förlossning...hmm får inte det här att gå ihop?

ska man vila eller ska man hålla igång om man vill försöka få igång en förlossning ??

• Svar på tråden Vad stämmer egentligen..vila eller hålla igång ??
  • sandraa21

Undrar det med. Då jag rörde på mig otroligt mkt dom första 30 veckorna nästan så folk inte trodde jag var gravid höll igång hela tiden. Men hade också ganska starka sammandragningar när dom kom och förvärkar ..
    Visst har jag fått sd och det nu med men nu är jag ju ändå i v 36.
    Så undra om ngt skulle börja hända om jag börjar hålla igång så mkt igen??

• pp08

Det sägs att man egentligen inte kan få igång förlossningen i förväg, bebisen kommer när hon/han vill själv.

Skulle nog rekommendera att vila, du behöver nog all din styrka och kraft för förlossningen; sedan kan det vara slut med ordentligt nattsömn på ett tag när bebisen har kommit

• Lundby87

tror det startar när det vill sig men hört att vila kan hjälpa endel. sen e det ju gott om man har krafter vid förlossningen. Jag gick för trappor 4 ner och 4 upp på kvällen innan hon kom även hade vi sex. sen så om det var för detta vet jag ej. Annars hade jag nog bara levt som vanlig innan dess

• Tjohalia

Oavsett vad du gör, så kan du inte påverka något som inte redan är på väg att hända. Med andra ord, du kan, om du har tur, med diverse metoder skynda på förlossningen nån timma, men är förlossningen inte i nära antågande så kommer det inte hända nåt oavsett vilken huskur du än använder dej av.

• LillaEm

Jag tror på en kombination när det närmar sig, men det kommer inte starta förrän kroppen och din lilla bebis är redo hur du än gör. Håller du igång för mycket leder det bara till en massa sammandragningar/förvärkar och att du gör av med onödig energi. Jag gick i en mycket lång trappa runt bf, men för övrigt var det vila som gällde mestadels av dagen. Kanske handlar det också mycket om hur du känner dig inombords, om själen är i vila. Mitt startade sist dagen efter bf när vi låg i soffan och tittade på tv, lugnt och skönt.

• virre85

Jag vet inte hur det är med att sätta igång men jag vet att när man väl fått verkar så säger alla att man ska röra på sig och byta ställning ofta för att det ska få fart på det hela. Men när jag födde min son så fick jag inte röra på min utan ligga på rygg och ha ctg( eller va det heter ) maskinen på magen för de kunde inte sätta elektrod. Och min förlossning gick jätte fort, trots att jag inte rörde mig en cm, inte ens på toa gick jag haha

• 2 ska bli 3 är nu 4

försökte med allt för att få igång förlossningen med 1:an. hallonbladste, igångsättnings-tid bokad, sex, promenader, trappor osv.. till sist gav jag upp och lånade en Lost-box och bäddade ner mig i soffan. där låg jag och slöade oh åt gott hela dagarn dom sist dagarna. När jag va 2 v över tiden startade det sakta men säkert.. sen öm det beror på att jag vilade vet jag inte. Men jag vet att det va sjukt skönt att va utvilad och fulladdad m kraft för förlossningen och första tiden med bäbisen.. 

• Pyris

Jag har alltid hållt igång för att få igång mina förlossningar o det har lyckats varje gång.
    Kanske är det olika på alla.

• Mimmi P

Jag var sjukskriven från v 27 med risk för att föda för tidigt och order om vila. På slutet (från v 37-38 typ) när det fortfarande inte kommit nån bebis började jag försöka röra lite på mig (väldigt försiktigt dock, då jag hade grym foglossning) men jag gick ändå över tiden 10 dagar så det verkar inte funka (testade hur många andra "metoder" som helst).

Min bm sa att det är bra att hålla igång men man får absolut inte stressa då det kan stanna av en ev förlossning då kroppen inte vill föda om det är nån fara på gång typ. Hon rekommenderade att man skulle vara aktiv men vila ordentligt mellan varven, att föda barn är jobbigt!

Det enda som rent vetenskapligt sett funkar är att ha sex, och då är det sperman som är den viktiga ingrediensen då den innehåller samma ämnen som den gele som man ibland använder sig av vid igångsättning. Men även här gäller det att kroppen måste vara redo och lite igång själv för att det ska funka.

• Pyris

Mimmi P skrev 2009-05-24 18:13:57 följande:

Jag var sjukskriven från v 27 med risk för att föda för tidigt och order om vila. På slutet (från v 37-38 typ) när det fortfarande inte kommit nån bebis började jag försöka röra lite på mig (väldigt försiktigt dock, då jag hade grym foglossning) men jag gick ändå över tiden 10 dagar så det verkar inte funka (testade hur många andra "metoder" som helst).Min bm sa att det är bra att hålla igång men man får absolut inte stressa då det kan stanna av en ev förlossning då kroppen inte vill föda om det är nån fara på gång typ. Hon rekommenderade att man skulle vara aktiv men vila ordentligt mellan varven, att föda barn är jobbigt!Det enda som rent vetenskapligt sett funkar är att ha sex, och då är det sperman som är den viktiga ingrediensen då den innehåller samma ämnen som den gele som man ibland använder sig av vid igångsättning. Men även här gäller det att kroppen måste vara redo och lite igång själv för att det ska funka.
    Jag har också varit sjukskriven från ganska tidigt i graviditeterna för hotande förtidsbörd. Så fort jag fick tillåtelse att släppa ut bebisen så har det räckt att städa eller ta en lång skön promenad så har jag sen haft bebisen inom ett dygn.
    Min tredje graviditet var jag ute o åkte lite rutchkana o lekte ute med mina 2 andra barn, när jag var i 35+2, trodde inte det var så farligt, men där bedrog jag mig . Var så himla trött på att vara stilla och hade dåligt samvete för barnens skull, men det var absolut inte meningen att förlossningen skulle gå igång så tidigt. Hade jag vetat det så hade jag inte gått ut den dagen o lekt med barnen.
  • lammet

Vad jag har hört så motverkar fysisk aktivitet hormonet som utsöndras när en förlossning ska starta. När man sen är inne i den aktiva förlossningsdelen, öppen ca 4 cm, regelbundna värkar mm då ska man vara aktiv för att skynda på förlossningen.

Svar på tråden Vad stämmer egentligen..vila eller hålla igång ??