• ladynorway

Löneutmätning?

Jag har en liten fundering.....

(Undrar _inte_ över det moraliska i detta,det _vet_jag redan!) ..

Om man har ett beslut från KF,att dom skall dra en viss summa frå ens lön varje mänad.._Men,att ens arbetsgivare _endå_ skickar hela lönen till en,utan att göra detta avdraget,VEM har då det JURIDISKA ansvaret för detta?
    Nån som vet?
    Om man altså andvänder pengarna som kommer in.

• Svar på tråden Löneutmätning?
  • Anonym

Du själv eftersom du VET att det är fel....

• Anonym (kronofogde)

KFM kan besluta att utmäta det belopp som skulle ha betalats in till direkt hos arbetsgivaren. Det är dessutom straffbart (för arbetsgivaren).

• ladynorway

Anonym (kronofogde) skrev 2009-05-24 15:33:20 följande:

KFM kan besluta att utmäta det belopp som skulle ha betalats in till direkt hos arbetsgivaren. Det är dessutom straffbart (för arbetsgivaren).
    Det är det som är fallet här.Altså det finns en utmätning,som är skickad till arbetsgivaren,om att dra av en viss summa av hans lön varje månad.

Men,av nån konstig anledning,_gör_ inte arbetsgivaren detta avdraget,utan säter in hela lönen som vanligt!
    OM personen ifråga,andvänder alla pengarna som kommer in på hans lön endå,gör _han_ sej skyldig till nåt brott,rent juridisk?
  • Anonym (kronofogde)

Nej, arbetstagaren gör sig inte skyldig till något brott.

• ladynorway

Anonym (kronofogde) skrev 2009-05-24 15:44:16 följande:

Nej, arbetstagaren gör sig inte skyldig till något brott.
    Ok..

Undrar bara;är han altså inte skyldig att självmant betala in dessa pengarna til KFM,då?
  • Anonym
    Ok..Undrar bara;är han altså inte skyldig att självmant betala in dessa pengarna til KFM,då?
    JO, det är han skyldig att göra!!!

Säger sig självt......
  • Anonym (kronofogde)

Det beror på hur man ser det. Det är inte straffbart att låta bli att betala in just det beloppet arbetsgivaren skulle ha skickat in till KFM. Det är nämligen arbetsgivarens ansvar, och det är straffbart för denne.

Däremot är han naturligtvis skyldig att betala sina skulder. Ifall han betalar på dem kommer han att bli skuldfri snabbare, vilket alltid är bra.

• Anonym

måste väl vara arbetsgivaren...använd dom...hade jag gjort..dom kommer ändå börja dra igen sen

• lillabebis

Det är arbetsgivaren som bär ansvaret. han ska ha fått brev att det ska dras på din lön genom löneutmätning........

• Anonym (utmätning)

När jag hade löneutmätning glömde min arbetsgivare vid ett tillfälle att dra pengarna från min lön. Löneförättaren ringde till KF för att fråga vad som händer.

De sa bara att ingenting händer och att jag om jag ville kunde betala in pengarna själv.

Behöver jag säga att jag struntade i det...

Svar på tråden Löneutmätning?