• Tajny

Sluta amma - undvika mjölkstockning

Har haft problem med amningen till min 4 veckor gamla dotter sedan hon va 2-3 veckor gammal och började då ge henne ersättning vilket gjorde en stor skillnad för både henne och mig. Jag har ammat henne några gånger om dagen men känner att jag nu inte orkar det mer och vill sluta. Det har varit ett svårt beslut att fatta men nu gör jag det.
    Frågan är nu HUR jag slutar amma för att undvika att de gör för ont och att jag ska få mjölkstockning? Jag har trappat ner amningen lite i några dagar så de ha blivit mindre för varje dag, igår ammades hon bara en gång en kort stund, sen pumpade jag lite på kvällen och ännu känns de inte spända, bara öm på ett ställe.

• Svar på tråden Sluta amma - undvika mjölkstockning
  • Nightfall Faerie

Jag har precis slutat amma. Jag försöker få ner produktionen fort, men första dagen handmölkade jag i dushen 2-3 gånger. Håll brösten VARMA. Jag har bröstvärmare i ull som täcker hela brösten, tror ärligt att de räddade mig! Men om du känner klumpar i brösten så mjölka ur tills de är borta och massera massera massera.

Jag hoppas att du mår bättre snart, jag mår SÅÅÅÅÅ mycket bättre nu, det har vänt på en vecka! Fast jag ammade i ett år, men ärligt, det är verkligen inte hela världen som jag trodde .

• Tajny

är det okej att pumpa ur tills bara de knutorna är borta eller ska jag pumpa längre? Man är ju lite öm på de knutorna

• Joje

Mina barn har slutat amma självmant vid 8 resp 8½ månader och det har inte varit några problem. Dem har ammat 2 ggr/ dygn när dem slutat tvärt. Har inte känt någon spänning eller stockning alls.

Men om man känner att det spänner så kan man ju pumpa eller handmjölka ur den värsta spänningen och massera bort eventuella knutor, inte mer för då håller man väl igång mjölkproduktionen?

♥ Mamma till ♂ 17 april 2007 & ♀ 12 juli 2008 ♥
Svar på tråden Sluta amma - undvika mjölkstockning