Inlägg från: Anova |Visa alla inlägg
  • Anova

    Starta eget café - Tips!

    Lirpa09 skrev 2009-08-06 19:13:25 följande:
    Virriga Vera skrev 2009-05-28 14:21:39 följande:
    Jag vill veta allt! Finns det bidrag att söka och vad krävs för att få dem? Sponsorer, går det att ordna till ett café? Vad krävs för tillstånd? Är det tillåtet att baka hemma och ta med till lokalen eller måste allt göras på plats? Hur ska man tänka vid prissättning? Hur får man kontakt med leverantörer eller kan man handla vart man vill? Lite på ex. Ikea, lite på ICA, lite på Konsum..Som sagt, skulle hemskt gärna komma i kontakt med någon kunnig hjälpsam själ
    Jag skulle börja med att kolla upp om din hemstad verkligen behöver ett café? Finns det redan många, så kanske jag skulle överväga att inte starta ett till café.

    I princip behöver du lokal innan du får tillstånd. Kommunen gör en koll av din egen kunskap om livsmedelshantering och lokalens som du ska hantera livsmedel i. Det finns en hel del skrivet om detta på t.ex. livsmedelsverkets hemsida.
    Kommunens miljökontor kan hjälpa dig vidare i denna fråga.
    och som sagt, de är endast tillåtet att bereda livsmedel i godkända lokaler och hemmet är sällan en godkänd lokal.

    Leverantörer (grossister) är A och O, köp inte på ICA eller konsum, de har sina egna leverantörer och lägger på en viss summa för att tjäna på varan. Om du sedan köper från t.ex. ICA så måste du ytterligare lägga på en summa för att du inte ska gå back. Det är ingen lösning.
    Sök på t.ex. grossiter livsmedel och sen din hemstad och kolla om det finns några du kan tänka dig använda. Sen maila/ring dem och hör dig för.

    Prissättningen är egentligen upp till dig. Du ska ju ha så pass mycket att du kan ta ut en lön att leva på, samtidigt som du inte kan ta för mycket för att då kommer inte kunderna handla. Har du konkurrens i din hemstad så kanske du kan lägga dig några kronor lägre än vad de andra och därmed locka till dig kunder. Kolla övriga caféers prissättning.

    Det är nog du som får stå för inventarier, maskiner osv.. Det gör du kanske lättast genom ett lån. Almi har en del bra startaeget-lån, banker har givetvis också lån.
    Sponsorer kan du nog "glömma".
    Starta eget-bidrag som nämns ovan är något som jag upplever är ganska svårt att få (och som sagt, man måste vara arbetslös/riskera att bli arbetslös och vara över 25). Det är tyvärr ingen summa som du kan räkna med att kunna investera i verksamheten utan starta eget-bidraget är bidrag som gör att du kan leva under uppstarten av företaget. (80% av a-kassa om jag inte minns fel).

    Mitt tips är att först och främst kolla om din idé går att genomföra rent praktiskt. Finns det mycket konkurrens, finns det lokaler idag som går att använda (eller måste du ta en lokal och bygga om), kommer det att fungera ekonomiskt med t.ex. lån och eget företag (osäkert att du verkligen kan ta ut lön vissa månader).
    Gör kalkyler över din verksamhet. Det finns många bra böcker i starta eget..

    Sen är det smart att ta en grundläggande kurs i ekonomi så att du verkligen fattar detta med moms, löpande bokföring mm. Har du ingen utbildning i livsmedelshantering så är det klokt att läsa något sånt också.

    Har du frågor kring det ekonomiska hör av dig.. Jag är utbidad (företags-)ekonom, har jobbat på café och jobbar idag inom livsmedel.
  • Anova
    Savanna555 skrev 2009-08-08 18:05:31 följande:
    Problemet om man är en liten kund är att det ibland inte lönar sig att göra sina inköp hos en grossist eftersom man kan tvingas köpa väldigt stora förpackningar av saker man kanske inte hinner använda innan bäst-före datum. Å andra sidan varierar det säkert beroende på var i Sverige man befinner sig och hur konkurrensen ser ut bland grossisterna. Där jag drev ett café var det mycket vanligt att restauranger och caféer kompletteringshandlade vissa varor på t.ex Willys eftersom det var billigare än att handla motsvarande produkter hos den enda grossist som var något att räkna med. Det krävdes väldigt stora volymer för att man skulle få bättre pris hos grossisten.
    Okej, jag jobbade på café i Stockholm.. där kanske det är större åtgång på saker och ting.
    Sen beror det mycket på grossister. Jag har jobbat i ett litet företag (i livsmedelsbranschen men inte inom café), där behövde inte företaget ta in alls så mycket livsmedel så att det blev över för mycket. (Sen är det ju svårt att bedömma)
    Samma sak för de företag inom restaurang som jag jobbat som revisor emot, men som sagt, det kanske går att göra avtal om små volymer eller gå ihop flera (ex. café och restaurang) om det krävs större volymer.
Svar på tråden Starta eget café - Tips!