• olleomaxmamma

tårta för många

ska fira min examen och vi kommer att vara ca 40 personer. Vad ska man bjuda på för tårta? Mottager tacksamt massor med förslag. Gärna tårtor som man kan föbereda långt innan

• Svar på tråden tårta för många
  • Nyfiken gul

Då är tipset marängtårta... den görs i långpanna och är superenkel.

Kärt barn har många namn, den heter även Pinocciotårta...

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • mooogn

Här är ett recept:

Du kan även baka rulltårtebottnar i långpanna, 3 st. och lägga ihop som en vanlig tårta. Lägg ihop den med fyllning kvällen innan. Vad gäller marängbottnar ska man inte lägga ihop dem för tidigt: då börjar de nämligen smälta när de kommer i kontakt med grädden... Pensla isf bottnarna med smält choklad, om du vill göra tårtan dagen innan.
  • olleomaxmamma
    mooogn skrev 2009-05-25 13:46:18 följande:
    Här är ett recept:

www5.arla.se/Default____17653.aspx...

Du kan även baka rulltårtebottnar i långpanna, 3 st. och lägga ihop som en vanlig tårta. Lägg ihop den med fyllning kvällen innan. Vad gäller marängbottnar ska man inte lägga ihop dem för tidigt: då börjar de nämligen smälta när de kommer i kontakt med grädden... Pensla isf bottnarna med smält choklad, om du vill göra tårtan dagen innan.
    Pensla med choklad vad menar du då? Kan man göra marängbottnarna flera dagar i förväg då?
  • mooogn

När du lägger maräng i direktkontakt med grädde så börjar så småningom marängen att smälta. Ska tårtan serveras inom några timmar är det ingen fara å färde. Ska den förberedas dagen innan så måste du pensla de ytor som ska ha grädde på sig med smält choklad. Mörk, ljus eller vit är en smaksak. Smält chokladen i vattenbad, pensla och låt stelna.

Jag har ingen erfarenhet av att baka marängbottnar flera dagar innan så jag vet inte hur de blir. Om du bakar dem tidigt så vänta i.a.f. med att lägga ihop tårtan så länge du bara kan
Svar på tråden tårta för många