• Kosmoskatten

Går alla barn med gåvagn?

Min dotter är snart 14 månader och har varit ganska sen motoriskt. Hon är dock ganska tidigt med annat, kan t.ex. peka ut de flesta kroppsdelar och säger ca 10 ord. Hon går inte än men tränar hela tiden på att stå själv, står säkert 30 sek själv ibland. Går efter väggar och möbler och allt hon kan komma på

Dock gillar hon INTE att gå med gåvagnen och inte heller att gå när vi håller henne i händerna. Gör alla barn det innan dom lär sig att gå? Tycker det verkar som hon snart vågar ta ett steg själv men hon kanske måste igenom "gåvagnsperioden" först?

• Svar på tråden Går alla barn med gåvagn?
  • Marma

Ingen av mina har huvudtaget rört gåvagnen förrän de började gå...så inte alla barn som andvänder den till "rätt" syfte

• Kosmoskatten

Ok. Hur lång tid tog det fårn det dom kunde stå själva tills de började gå då?

• Marma
    Kosmoskatten skrev 2009-05-24 16:43:51 följande:
    Ok. Hur lång tid tog det fårn det dom kunde stå själva tills de började gå då?
    Ärligt talat kommer jag inte ihåg, de gick iofs ganska tidigt vid 10mån men max 1-2v tror jag, har frö mig att de gick från ktypande till springande på 2 veckor
  • Kazeer

Min son använde inte heller gåvagnen förrän han gunde gå redan.

Han ställde sig upp med stöd vid 11,5 månad. Vid 14,5 månad gick han plötsligt på egen hand tvärs över golvet i vardagsrummet. Då hade han gått med stöd av möbler och väggar i en dryg månad. Efter turen i vardagsrummer vägrade han att gå utan stöd i en månad. Men när han var 15,5 månad ställde han sig upp en dag, släppte taget och gick utan stöd som om han aldrig hade gjort annat.

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Kosmoskatten
    Kazeer skrev 2009-05-24 16:54:12 följande:
    Min son använde inte heller gåvagnen förrän han gunde gå redan.

Han ställde sig upp med stöd vid 11,5 månad. Vid 14,5 månad gick han plötsligt på egen hand tvärs över golvet i vardagsrummet. Då hade han gått med stöd av möbler och väggar i en dryg månad. Efter turen i vardagsrummer vägrade han att gå utan stöd i en månad. Men när han var 15,5 månad ställde han sig upp en dag, släppte taget och gick utan stöd som om han aldrig hade gjort annat.
    Så tror jag min dotter också kommer göra. Bara gå en dag =) Hon är inte den som provar om hon inte är säker på det men när hon väl vågar så kan hon på en gång
  • Kazeer
    Kosmoskatten skrev 2009-05-24 17:01:38 följande:
    Så tror jag min dotter också kommer göra. Bara gå en dag =) Hon är inte den som provar om hon inte är säker på det men när hon väl vågar så kan hon på en gång
    Så uppfattar jag min son också. Han observerar länge och sedan gör/prövar han.
    Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Kosmoskatten
    Kazeer skrev 2009-05-24 17:03:06 följande:
    Så uppfattar jag min son också. Han observerar länge och sedan gör/prövar han.
    Precis, då är dom nog rätt lika
  • FridaE

Ingen av mina barn har använt gåvagn. Sonen började gå runt 12-13 månader och dottern började gå vid 9 månader.

• angelika sjödin

han inte köpt nån gåvagn till nån av mina barn och kommer inte att köpa nån till lillen heller. Har heller aldrig satt mina barn i "gåbordet" som många kan sätta sina barn i i flera timmar per dag. Mina skruttar har gått när dom varit runt 13-14 månader.

• Maliinka

Vi hade inte någon gåvagn till vår son, kände att han lär sig tids nog att gå ändå, när han var mogen. Och mycket riktigt, vid 15 månader tog han sina första steg och vid 16 månader gick han hyfsat bra, kröp dock fortfarande en del.

• logg81

Min tös använder den nu som "bollvagn". Hon släpar runt på sin boll i den och jag kan hitta både vagnen och bollen på de mest omöjliga ställen...

Hon är 18 månader nu och hon började gå runt 7-9 månader. Men det är först nu hon hittat en mening med den...

Känn lugnet! Hon går när hon känner att det är dags att göra det.
    Min tös är sen med talet och sånt. Hon vet vart lampan är och vad hundarna heter (vem som är vem) o så vet hon vem mamma är... Jag är inte någon pedagogisk människa själv så kanske är det mitt fel att hon är lite "sen". Däremot vet jag att det kommer som ett vattenfall när hon klurat ut det hela...
    Vi lär oss hela livet

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • angelika sjödin
    Maliinka skrev 2009-05-25 10:03:36 följande:
    Vi hade inte någon gåvagn till vår son, kände att han lär sig tids nog att gå ändå, när han var mogen. Och mycket riktigt, vid 15 månader tog han sina första steg och vid 16 månader gick han hyfsat bra, kröp dock fortfarande en del.
    mina 2 som går började var aldrig intresserade av att ens prova gå men då dom började gå vid 13-14 månader så gick dom nästan perfek, ungefär som om dom väntade tills dom var hel säker på sin sak.
  • 3 barns mamma84

Min son kan gå men vill inte ha gåvagn alls.
    Han fick gåvagn när han var 7mån och kunde gå då men ville inte nu är han 9½mån och går ej utan att hålla i sig i något alls.

• Kosmoskatten

Tack för era svar! Verkar vara många som inte gått med gåvagn. Var dom intresserade av att gå och hålla er i händerna innan dom började gå? Det är inte vår tös. Tror hon vill träna på egen hand genom att gå längs möbler och väggar.

• Nasse7

Min son gick med gåvagnen från att han var c:a 8 mån. Han älskade den, men däremot vägrade han att gå om vi höll honom i händerna. Då bara satte han sig ner på rumpan och vägrade röra sig mer. Han började gå själv när han var nästan 14 mån.

Svar på tråden Går alla barn med gåvagn?