• Anonym (mår inte bra)

HJÄLP varför har det blivit såhär mellan oss:-(...långt!!

Hej!
    jag och min sambo har varit ihop i snart nio år. Och vi har det inte bra. Vet inte om d är fel på mej eller på honom. Vi bor i ett hus o har ett gemensamt barn. Nu till saken:

- JAG får göra ALLA sysslor i hemmet , när jag säger åt honom att göra ngt blir han sur !! Varför??? Han bara ligger på soffan hela tiden eller så är han ut me kompisar.
    - Han gör knappat saker ihop med sitt eget barn eller sköter barnet om dagarna medans jag jobbar. Han har eget jobb (nattetid)
    - han har slutat säga att han älskar mej, pussar mej inte, håller inte om mig längre, vi bara tjafsar. Jag blir sååå förbannad när jag
    - Vi gör aldrig några familjeutflykter tillsammans.

VAd ska jag ta mej till, mår inte bra av att ha det såhär...

• Svar på tråden HJÄLP varför har det blivit såhär mellan oss:-(...långt!!
  • Anonym

Jag tycker ni ska sätta er ner o prata om det. kolla hur det är o vad han tror att det beror på att det har blivit så här... Känn av lite hur det är o så

• Anonym (mår inte bra)

D går inte att prata om det...med honom enligt honom har vi det bra . Han märker inte av hur det egentligen står till mellan oss.....Jag har frågat honom flera gånger vad jag har gjort honom som måste straffas så ...me får inge svar.

• Anonym (rosen)

Ni har nog kommit in i en vardag där båda antagit någon roll, vilket kommer att vara mycket svårt att bryta. Det betyder att du ska få göra mera roliga saker och han mera tråkiga saker - ja, som sagt väldigt svårt att få killen att göra såna saker. Jag brukar påminna min man ibland om att livet inte alltid är så jävla roligt, att man måste ta tag i saker som känns tråkiga. Bara för att jag gör mest i hemmet varje dag så betyder inte det att jag tycker det är kul. Fråga honom om han vill visa respekt. Fråga honom om han vill att ni ska vara jämställda. Berätta också hur du mår psykiskt, hoppa inte på honom med allt han gör fel. Få honom att inse själv att du mår dåligt.

• Anonym (fundersam)

Du får väl helt enkelt bestämma dej.
    Vill du bli behandlad så här? Vill du att dina barn ska växa upp med en sådan fadersroll? Vill du att dom ska se att det ä ok att behandla sin mamma såhär?

Enligt mej är killar lata, de gör så lite du tillåter.
    Alltså dela upp vad ni ska göra ifall han inte gör det sorry för honom då.
    Du ska defenitivt inte göra alla sysslor i huset är du hembetjänt eller?
    Jag antar att han inte betalar dej för att du ska göra allt + att du jobbar vanligt för då hade det kanske varit okey...

• Anonym (mår inte bra)

Anonym (fundersam)

Istämmer helt i det du skriver. Jag är ju ingen hembetjänt jag är ju faktist en bra mamma också

Jag vill ju inte förlora honom heller... Vi har en son och vår förstfödde son förlorade vi ...

• Anonym (fundersam)

Anonym (mår inte bra) skrev 2009-05-24 18:20:53 följande:

Anonym (fundersam)Istämmer helt i det du skriver. Jag är ju ingen hembetjänt jag är ju faktist en bra mamma också Jag vill ju inte förlora honom heller... Vi har en son och vår förstfödde son förlorade vi ...
    Men varför tillåter du dej själv att bli behandlad som det då?
    Du blir behandlad som en slav/betjänt någon som inte ska ifråga sätta.
    Du vill inte förlora honom det förstår jag men vill du verkligen ha någon som beter sig så här? Vad gör han för att förtjäna din kärlek och respekt?

Så jag ska bara rätta dej å läs gärna detta högt du är ingen hembetjänt! Du är du och du är en mamma. Du förtjänar inte att bli behandlad som luft!
    Du ska inte säga att du är en mamma också som om du skulle vara en betjänt.
    Du är Dej själv och ingen annan.
    Tycker du ska bestämma hur du vill ha ditt liv, och hur du vill bli behandlad.
    Skriv på ett papper hur din drömbild ser ut. Å sen tittar du kritiskt på den om du har något nu.

Min x var lika dan till slut så klarade jag bara inte mera, han bröt ner hela mej och fick mej att tro att det var normalt.
    Men jag lovar detta får en kille till att förstå saker, tvätta inte hans kläder, laga inte mat till honom. Lämna honom ensam med sin son, så att han måste ta hand om honom. Städa undan efter dej men inte efter honom.
    Lovar efter någon dag så kommer han inse hur mycket du gör för eran familj.
  • skorpionen80

Men vad gör han när du föreslår utflykter, eller när du pussar och kramar honom? Drar han sig undan? Vill han inte följa med om ni ska iväg?

Har du föreslagit att ni ska städa ihop? Det blir sååå mycket roligare då! Eller tex att han fixar maten medan du fixar disken? Så brukar vi göra och är man tillsammans så blir det roligare.

• NadiaMi

Nästa gång han säger "Vi har det bra" så rätta honom. Säg "Nej, Vi har det inte bra, DU har det kanske bra men Jag är trött på att leva som vi gör. Jag vill känna att du är min livspartner och delar vardagen mer för jag känner mig ensam i det vardagliga jag tar hand om medan du gör annat. Jag vill att du och vår son ska ha en bra relation och jag vill känna att du ser det jag gör hemma för som det är nu känner jag mig mest osynlig och ensam."

Eller ja, något i den stilen.
    Huvudsaken är att du lägger fokus på dig själv och hur du känner istället för att säga sådant som kan uppfattas som direkt anklagande.

Svar på tråden HJÄLP varför har det blivit såhär mellan oss:-(...långt!!