Inlägg från: Amarillo |Visa alla inlägg
  • Amarillo

Har bott i Kba i halva mitt liv och trivs ypperligt bra i kommunen. Väntar barn till årskiftet, dock inte mitt första =).

• Amarillo

Finns många öppna förskoler i kba i området och många som är hemma. Själv har jag varit hemma i snart två år och har varit lagomt aktiv hela tiden. Ska jobba nu till årsskiftet innan nästa kommer.

Jag har fött på Varberg och varit väldigt nöjd, både före och efter förlossningen. Jag går på sjukhuset och har samma bm som tidigare och är nöjd, både med service och bemötande.

Missmonneyp: Tråkigt när det blir ett trist bemöttande och skönt att du hittade qvinnolivet, de har ett bra och gott rykte. 

Tror att alla MVC har föräldra träffar, dock ger jag inte mycket för dem... tycker det var lite tråkigt. Däremot BVC barnträffa efter förlossningen tyckte jag vara bra. Öppnaförskolan i Onsla ligger precis vid centrum och är väldigt trevlig, Vallda har också en mysig öppenförskola som vi har trivts väldigt bra bra och byggt upp nya relationer på.

Lekplatsen är ett bra tips att träffa andra mammor på samt Fyrens sago stunder.

Kungsbacka har mycket att erbjuda. Lekplatsen borta vid Carema är ju helt underbar och ditt åker jag gärna och släpper lös stora syskonet =) 

• Amarillo

Joe77 kolla på sjukgymnastiekn på Sjukhuset, du behöver ingen remiss, de tar emot från när det är mindre än 3 månader kvar till Förlossningen. Ring vx 565000 så hjälper de dig vidare. Då får du komma till den uppvärmda poolen där =).

Har inte börjat träna ännu, utan går prom med barnvagnen och hund samt använder pilatus boll, ska börja simma nu när jobbet startar så jag kan får friskvårdsbidraget =). 

Tar det försiktigt med träning då jag hade hemska foglossningar efter grav och har därför spring förbud i tre år, tror inte jag börjar springa snart heller. Det får vänta

Har gått upp 6hg och är i v18. Så lite mage har jag men inget mer. Dock sitter kläder lite tightare nu och byxor är inte så skönt heller.  

• Amarillo

Mådde illa mycket i början, men inte nu längre, har som tur är inte kräkts iaf. Där där med att springa på toaletten i tid och otid, börjar tidigt =). Vi var och plockade svamp idag och tur att skogen är stor .

Jag pratade med SG och de sa att de tar emot först i vecka 28 då man har 3 månader kvar till BF.  

• Amarillo

Visst är det mysigt att höra hjärtljud =)

Jag kommer att anmäla mig till vattengympan på sjukhuset, men det blir om 10 veckor då jag är i vecka 28. Det är bara att ringa till sjukgymn och be om att få anmäla sig =). 

Ja jag hade foglossningar efter grav och det var VIDRIGT ! Enl doc så hade barnet stabiliserat hela bäckenet på mig och allt "rasade" två dagar efter förlossningen, kände av lite dagen efter och när jag kom hem så kunde jag inte gå.... att ta mig till toa 5 meter bort var blod svett och tårar och jag fick använda rullstol. Kunde inte resa mig från soffa, säng toastol. Det var bland det värsta jag varit med och det satt i ordentligt de första 3 veckorna sedan började det "lossna" men jag hade ont upp till året efteråt, så lite oroar har jag för detta. 

• Amarillo

Foglossningar efter var det absolut värsta jag varit med har nog aldrig haft så ont förut.... förlossningen var inget alls att jämföra med. Nej inte direkta känningar men jag känner av lite i visa rörelser. Jag tar det lugnt och avvaktar och ser vart det tar vägen. Nu är jag glad att jag får till årsskiftet för då kan jag ju ha maken hemma på föräldrapenning på det syskonet (har många dagar sparade) ett par veckor så att ja kan få hjälp  OM det blir på samma sätt igen. Funderar även på ett förlossningskontrakt. 

Ja det ska bli skönt med vattengympa MEN det är tyvärr  10 veckor kvar :(.

Missmoneyp: Detta är mitt fjärde barn (två tonåringar och en snart 2åringen hemma), men det är ändå mitt andra i denna kull och makens andra totalt, kommer ha 17,5 år mellan äldsta och yngsta =).

• Amarillo

Ja det är nog lite skillnad, dels på vad man får och inte får samt att nu vet man vad man vill mera och man har otroligt mycket hjälp hemma. Har två helt underbara stora barn som verkligen hjälper till och faktiskt erbjuder sig att vara hemma med syskonet för att vi ska få lite vuxen tid. 

Tycker att förlossningen var värre denna gång än när mellan barnet kom 2000. Men det kan vara minnet som spelar mig ett spratt också. Har inte gått upp så mycket med något barn och tror att det max har varit 12-14 kg. Men denna gång är det helt otroligt, har ju kommit till v18 och bara gått upp 6 HG. Har inte fattat det ännu, men det är en bebis för ul var det full fart i magen och nu väntar vi bara på svaret från FVP som bör komma inom 12 dagar.  

Hittade otroligt mycket bra reakläder på H&M, fick tag på 3 par (mamma) byxor, för 187 kr och de kan jag ha hela tiden. Ett par satt lite tight över höfterna, men jag hoppas att de töjer sig lite. Två toppar hittade jag också på H&M och en klänning på M&Q. Först tänkte jag hoppa en den, då den kostade 400 kr, men jag ändrade mig efter en timma och som tur var hängde den kvar så jag tog den till kassan för bet, där kostade den bara 180 kr, det visade sig att just det ex var felmärkt, men det störde inte mig för jag fick bet 180 kr iaf =) !!  

Kommer nog att behöva klänningen, vi ska var vittnen på en borgerlig vigsel samt att vi ska på 70 år kalas, dock var det inte kanske min stil, men maken gillade den och han ska ju se mig i den .

• Amarillo

Ja det är skönt med stora barn, men det är som man säger, små barn små bekymmer, stora barn stora bekymmer =). Men det är lätt att få en kväll för oss själva och man behöver inte åka väg för att få barnvakt eller att någon måste komma hit, är ändå den största hemma så fixas det både mat/kvällsfika och nattning =). Så vi fick en kväll på Liseberg och dans på Polketten förra veckan... LYX !! Och det utan allt för stor planering. Vi kunde bestämma oss i sista-minuten so to speak.

• Amarillo

Mvc ? Du menar BVC...

MVC har jag valt sjukhuset och ska dit på åb den 11/9 och det ska bli kul och se om vägen har ändrat sig något . Lite kanske. Vi använder BVC i på Carema i Vallda och jag är mycket nöjd.  

Svar på tråden Kungsbacka?