Porterstek ?
Hur gör man ? Kan man använda kalvrostbiff ? Kan någon binda upp köttet ?
Hur gör man ? Kan man använda kalvrostbiff ? Kan någon binda upp köttet ?
puffar
Du kan med stor fördel använda kalvrostbiff! Porterstek är ju alldeles underbar rätt o kalven blir väldigt mör o fin.
Har du inget recept så kistrar jag in ett som jag alltid använder mig utav.
1,25 - 1,5 kg benfritt nötkött (t.ex. fransyska eller rostbiff)
1 flaska 33 cl porter (en sorts öl som brukar finnas i vanliga mataffärer)
½ - 1 dl outspädd svartvinbärssaft
3/4 dl äkta soya
7 torkade enbär
7 hela svartpepparkorn
2 tsk timjan
2 gula lökar (som du skivar)
3 köttbuljongtärningar eller motsvarande flytande buljong, ca 4,5 msk
2 dl silat spad
0,75 dl matlagninggrädde
½ dl vatten
1 msk soya
2 tsk idealmjöl (eller vetemjöl, men vispa då ut mjölet i lite av grädden först så att det inte blir klumpar)
Ta fram en gryta som köttbiten ligger trångt i.
Blanda ihop kokspadet i grytan. Häll i porter, svartvinbärssaft, soya, svartpepparkorn och timjan. Skär löken i skivor och ha i dem samt köttbuljongtärningarna i spadet.
Koka upp spadet och lägg i köttbiten. Låt sedan sjuda under lock på svag värme ca 1 ½ timme. Vänd under tiden på köttbiten ca 3 ggr eftersom den inte blir helt täckt av kokspadet.
Köttet ska kännas mört när det är färdigt. Prova med en sticka eller stick in en köttermometer till köttbitens mittpunkt. Termometern ska visa 75 grader när det är klart.
Tag grytan från värmen och låt köttet ligga kvar i spadet ca 20 minuter.
Gör såsen. Vispa ihop spad, grädde, vatten, soya och idealmjöl i en kastrull. Koka upp under omrörning. Sänk värmen och låt koka 1-2 minuter.
Personligen så serverar jag alltid köttet i såsen för att det inte ska kallna o bli lite torrt (fast porterköttet är sällan eller aldrig torrt)
Viktigt är att köttet får ligga trångt o att inte ta upp det försent utan hellre för tidigt.
Jag brukar plocka upp köttet o linda in det i folie redan vid 65 grader så får det efter-tillagas där i en stund.
OBS. 69 grader skulle det stå o INTE 65!
Att låta köttet ligga i spadet i 20 minuter gör oxå att det efter-tillagas... därför rekommenderar att välja 69 grader istället för 75 som i receptet.
Tacl Vad brukar du severa till ? Passar klyftpotatis ?
En fråga
Tror du man kan göra denna stek typ två timmar innan ? Gästerna kommer kl 17 och då hade det varit bra at bara typ göra såsen, potatis.
Vilka grönsaker passar till ?
kokta morötter tycker jag är gott till, och svartvinbärsgele
Har fått detta recept av min farmor och rekomenderar de STARKT!! Har provat många sorter men den här slår alla rekord..
Ingridienser:
(4-6p)
1 kg fransyska eller annat nötkött
1 flaska porter eller öl
1 dl koncentrerad svartvinbärssaft
1 dl soya
2 vitlöksklyftor
2 st köttbuljongtärningar
5 st hel svartpeppar
½ tsk timjan
6 st enbär
Sås:
8 dl silad sky från köttet
2 dl grädde
5 msk vetemjöl
Så gör du:
Blanda porter, saft, soja, vitlök, buljongtärningar och kryddor i en stor gryta.
Lägg i köttet och koka upp och låt koka ca 2 tim eller tills det är mört.
Späd under kokningen med vatten så att köttet hela tiden är täckt med vätska.
Ta upp köttet och låt det vila i folie.
Sila skyn och häll tillbaka de i grytan.
Viska ihop mjöl och grädde. Rör ner redningen i skyn och koka upp.
Smaka ev. av såsen med salt och peppar.
Skäör köttet i skivor eller bitar och lägg tillbaka det i grytan.
Servera med ris eller kokt potatis och gärna en grönsallad!
Fast jag brukar ej följa receptet helt.. jag brukar dela köttet innan jag kokar upp, och brukar ej ta upp köttet och sila såsen.. sen brukar jag ha i lite morötter också! =) Och personligen tycker jag att det är godast med ris till. Men absolut ett recept att rekommendera!!!