• pelagonia

Porterstek ?

Hur gör man ? Kan man använda kalvrostbiff ? Kan någon binda upp köttet ?

Viktor 070103 & Theodor 090331
  • Svar på tråden Porterstek ?
  • pelagonia
    Jess87 skrev 2009-05-25 11:10:20 följande:
    Har fått detta recept av min farmor och rekomenderar de STARKT!! Har provat många sorter men den här slår alla rekord.. Ingridienser: (4-6p) 1 kg fransyska eller annat nötkött 1 flaska porter eller öl 1 dl koncentrerad svartvinbärssaft 1 dl soya 2 vitlöksklyftor 2 st köttbuljongtärningar 5 st hel svartpeppar ½ tsk timjan 6 st enbär Sås: 8 dl silad sky från köttet 2 dl grädde 5 msk vetemjöl Så gör du: Blanda porter, saft, soja, vitlök, buljongtärningar och kryddor i en stor gryta. Lägg i köttet och koka upp och låt koka ca 2 tim eller tills det är mört. Späd under kokningen med vatten så att köttet hela tiden är täckt med vätska. Ta upp köttet och låt det vila i folie. Sila skyn och häll tillbaka de i grytan. Viska ihop mjöl och grädde. Rör ner redningen i skyn och koka upp. Smaka ev. av såsen med salt och peppar. Skäör köttet i skivor eller bitar och lägg tillbaka det i grytan. Servera med ris eller kokt potatis och gärna en grönsallad! Fast jag brukar ej följa receptet helt.. jag brukar dela köttet innan jag kokar upp, och brukar ej ta upp köttet och sila såsen.. sen brukar jag ha i lite morötter också! =) Och personligen tycker jag att det är godast med ris till. Men absolut ett recept att rekommendera!!!
    Kan man ha majzena istället för mjöl ?
  • Jess87

Ja det går bra, det använder jag =)

pelagonia skrev 2009-05-25 11:24:20 följande:
    Kan man ha majzena istället för mjöl ?
  • pelagonia

Vi blir 6 personer.
    Hur mycket krymper köttet ? Hur mycket kg skall jag tillaga ? 1.5 eller 2 kg ?

• Jess87

Oj, alltid lika svårt att veta hur mycket! Men blir man många kan man ju kompensera med lite morötter och så också, men det krymper ju inte så jättemycket!

pelagonia skrev 2009-06-02 21:11:42 följande:
    Vi blir 6 personer.Hur mycket krymper köttet ? Hur mycket kg skall jag tillaga ? 1.5 eller 2 kg ?
  • pelagonia

Tror ni dte funkar att göra steken vid 12 på dagen och sedan låta den ligga i spadet ?
    Gästerna kommer vid 17 och då gör jag såsen

• Heavenlyfaith
    pelagonia skrev 2009-06-04 22:52:46 följande:
    Tror ni dte funkar att göra steken vid 12 på dagen och sedan låta den ligga i spadet ?Gästerna kommer vid 17 och då gör jag såsen
    Ja, det går bra så länge inte skyn är varm o låter köttet tillagas ännu längre... då blir det torrt.
    Det går annars bra o linda in köttet i folie o in i kylen o även göra såsen på dan. Sen kan du med fördel värma köttet uppskivat o såsen före servering.

Som tillbehör tycker jag att det är godast med en riktigt krämig potatisgratäng o svart vinbärs-gele.
    Kokta morötter, kokt majs, kokt harit coverts samt en mumsig sallad på färsk spenat, cocktailtomater, paprika, rödlök o krutonger.

• pelagonia
    Heavenlyfaith skrev 2009-06-04 23:02:13 följande:
    Ja, det går bra så länge inte skyn är varm o låter köttet tillagas ännu längre... då blir det torrt. Det går annars bra o linda in köttet i folie o in i kylen o även göra såsen på dan. Sen kan du med fördel värma köttet uppskivat o såsen före servering. Som tillbehör tycker jag att det är godast med en riktigt krämig potatisgratäng o svart vinbärs-gele. Kokta morötter, kokt majs, kokt harit coverts samt en mumsig sallad på färsk spenat, cocktailtomater, paprika, rödlök o krutonger.
    Tack för dit svar.

Men när steken är klar så kan man lägga den i folie som du nämnde..men den tillagas inte där ?
    Då kan man nästan göra det dagen innan om man kan lägga i kylen. Men hur värmer du sedan upp köttet igen ? Alltså utan att det blir torrt ? Ugn/micro?
  • Heavenlyfaith
    pelagonia skrev 2009-06-05 07:17:29 följande:
    Tack för dit svar.Men när steken är klar så kan man lägga den i folie som du nämnde..men den tillagas inte där ?Då kan man nästan göra det dagen innan om man kan lägga i kylen. Men hur värmer du sedan upp köttet igen ? Alltså utan att det blir torrt ? Ugn/micro?
    Jo du kan göra det dagen innan men tiden gör så klart att köttet urvattnas o får det lite torrare. När köttet är klart (det vill säga vid 70 gr o köttet är mört, mjukt att trycka på) så tar du upp det på en skär bräda. Skiva det direkt o låt det svalma innan du lägger det i folie (det hindrar köttet att fortsätta tillagas).
    När du värmer köttet så värm skivorna i såsen, då blir det garanterat inte torrt.

Lycka till
  • pelagonia
    Heavenlyfaith skrev 2009-06-05 10:36:29 följande:
    Jo du kan göra det dagen innan men tiden gör så klart att köttet urvattnas o får det lite torrare. När köttet är klart (det vill säga vid 70 gr o köttet är mört, mjukt att trycka på) så tar du upp det på en skär bräda. Skiva det direkt o låt det svalma innan du lägger det i folie (det hindrar köttet att fortsätta tillagas). När du värmer köttet så värm skivorna i såsen, då blir det garanterat inte torrt. Lycka till
    Tack.

Om man inte värmer i såsen..kan man värma det i ugnen under folie ?
  • Heavenlyfaith
    pelagonia skrev 2009-06-05 12:48:23 följande:
    Tack.Om man inte värmer i såsen..kan man värma det i ugnen under folie ?
    Jo det kan man... men saftigast blir det i såsen.
  • Senap
    Jo du kan göra det dagen innan men tiden gör så klart att köttet urvattnas o får det lite torrare. När köttet är klart (det vill säga vid 70 gr o köttet är mört, mjukt att trycka på) så tar du upp det på en skär bräda. Skiva det direkt o låt det svalma innan du lägger det i folie (det hindrar köttet att fortsätta tillagas). När du värmer köttet så värm skivorna i såsen, då blir det garanterat inte torrt. Lycka till
    Fast om köttet får vila 10 min i folie först så stannar saften i köttet när man sedan skivar det.
    My sugar is raw
  • Heavenlyfaith
    Shoegirl skrev 2009-06-05 13:10:11 följande:
    Fast om köttet får vila 10 min i folie först så stannar saften i köttet när man sedan skivar det.
    Om du läser mitt första inlägg så ser du att jag skriver det. Att jag alltid tar ut köttet FÖRE de rätta graderna för att vila köttet. Det är för att saften ska stanna i köttet.
  • pelagonia
    Ok..men behåller köttet fuktigeheten trots att man skär upp det direkt ?
  • Heavenlyfaith
    pelagonia skrev 2009-06-05 21:55:48 följande:
    Ok..men behåller köttet fuktigeheten trots att man skär upp det direkt ?
    Ska du nu inte lägga det i såsen o värma det så så finns ingen anledning att skiva upp det förrän senare.
  • pelagonia
    Heavenlyfaith skrev 2009-06-05 23:53:41 följande:
    Ska du nu inte lägga det i såsen o värma det så så finns ingen anledning att skiva upp det förrän senare.
    Nä jag tänker inte lägga det i såsen utan ha såsen brevid.
  • Jess87

Såg kanon gott ut! Åh nu lär man göra det nån dag å! ;p

Svar på tråden Porterstek ?