• roseli

Tips hur man ska göra när man lever med PCO

Jag fick nyligen veta att jag lider av PCO och nu undrar jag om där finns något man kan göra för att få hormonerna i balans?

Jag ska börja kämpa ytterligare med min vikt o se hur det hjälper men är där inget man kan göra för att få bättre hormonbalans?

• Svar på tråden Tips hur man ska göra när man lever med PCO
  • krisscross

Metformin, det äter jag, jag tror det kan hjälpa hormonerna med, stimulera till viss del ägglossning samt hjälpa med insulinet.

Annars är det väl träna, äta regelbundet och en "bra" kost.

Fick också veta för några veckor sedan att jag har PCO/S.

Lycka till :)

www.pco-s.com/

• Moonstone

Det som funkat bäst för mig är p-piller... (och då "PCO-anpassade" som t.ex. Yasmine).

Men det tipset är ju rätt värdelöst om man försöker skaffa barn!

Per Aspera Ad Luna
  • alli79

Hej,

när jag åt p-piller ( Desolett) mådde jag jättebra. Finnar och hårväxt försvann till viss del. Jag kunde tom gå ner i vikt om jag började träna och äta bättre.

Nu har jag slutat med p-piller och allt har kommit tillbaka. En explosion av finnar och massa hår igen överallt. Jag började då läsa böcker om PCO och fick reda på att det har mycket med hormoner och insulin att göra. Jag började äta evening primrose olja samt försöka äta mer GI. Det har faktiskt fungerat. I alla fall för finnarna i ansiktet. Det finns bara en väg att gå och det är att bli bättre och bättre.

Lycka till

• krisscross
    roseli skrev 2009-05-26 20:52:12 följande:
    Metformin är det inte receptbelagt??
    Jo, det kan du få utskrivet av din gynläkare om du har konstaterad PCO/S och anser att det är lämpligt. Är egentligen diabetesmedicin.

Lycka till!
  • kattboll

Eller så kan man äta enligt LCHF! Samma kost som förr rekommenderades till diabetiker och som nu idag får mer och mer uppmärksamhet för att det till och med finns de som kan sluta ta sitt insulin bara genom att äta mycket fett och lite kolhydrater.

Jag är en av de som fått tillbaka mensen och det fick jag innan jag hade gått ner speciellt mycket. Ska till gyn i mitten av juni och ska be henne kolla om det är någon skillnad på mina äggstockar! hoppas! :)

• komakino

För mig har Metformin funkar hur bra som helst. Åt det i fem år innan jag blev gravid, och fick regelbunden mens nästan direkt. Det som sen också verkligen gjorde skillnad för mig var när jag började äta mer enligt GI-metoden, gick ner ett par kilo (men var inte direkt överviktig innan), plus att jag var noga med vilka fettsyror jag åt. Fick tips av min hudterapeut om att äta mycket lax, mandlar/nötter/frön och linfröolja. Det gjorde jag, och så blev jag gravid ;)

• roseli

Okej tack för alla tips jag fått. Jag har tagit tag i min vikt nu och jag har redan gått ner 3 kg och det ska fortsätta ner har jag gett mig fan på *ler*.

• Frilu

Jag har nu under våren också fått beskedet PCO. Är därför intresserad av alla tips som finns. Pratade med min Läkare om metformin, men tydligen skulle man inte börja med det samtidigt som man är inne i en ivf behandling, vilket jag är. Så har vi det här med LCHF -kosten, den är säkert jätte bra, problemet för mig är bara det att min kropp skriker efter kolhydrater konstant så det är så svårt att få motivation att skippa dessa. Några dagars kamp klara jag, sen faller jag dit i kolhydrats träsket igen. Men vet att jag borde göra ett seriöst försök.. Kanske det går bättre nu är jag hittat en sida där det finns stöd och människor i samma situation som klarat det.

Svar på tråden Tips hur man ska göra när man lever med PCO