• summertime123

gick till massör o har mer ont nu. Hjälp!!

Gick till en massör några dagar sedan pga muskelspänningar. Massagen på 30 min var otroligt smärtsam eftersom massören ville komma åt de ömma punkterna, självklart. Har nu gått tre dagar och jag har en sån förfärlig smärta i ländryggen som jag INTE hade innan. Alla mina besvär satt i nacke, axlar och skulderblad. Nu kan jag knappt sitta eller lyfta något utan att få denna strålande smärta i ländryggen. Är lite öm på andra ställerna som hon behandlade mest men hur kommer det sig att jag har ont på "fel" ställe? Är detta normalt?

• Svar på tråden gick till massör o har mer ont nu. Hjälp!!
  • mion

Jag har gjort en sån som du o det gör fruktansvärt ont men det går över.....

• summertime123

hur många gånger gick du? Jag ska nämligen gå 3 ggr på två veckor men vet nu inte om jag vågar. Tänk om ryggen går sönder :'(

• mion

Gjorde det bara en gång men det var det värsta jag varit med om! Det gör fruktansvärt ont!

• Drakfisk

Ska man verkligen ha SÅ pass ont av en vanlig massage? Jag skulle inte gå tillbaka till en sådan "massör". Jag skulle nog kontakta VC och rådfråga en läkare/sjukgymnast innan jag gick på fler sådana massagegånger.

Har själv gått hos sjukgymnast i perioder, och ingen av dem har tagit i så jag knappt kunnat sitta på flera dagar. Har man muskelproblem ska man jobba långsamt mot ett mål; kombinera egen träning med sjukgymnastens djupstrech och allmänna yrkeskunskap.

Massör är väl inte en skyddad yrkestitel, utan vem som helst får väl kalla sig det och göra vad den själv tror är bäst.

• mion

Det jag var på var ingen vanlig massage hon tryckte ut knotor i ryggen o det är fruktansvärt smärtsamt....

• honeybun

Jag är hudterapeut (även utbildad i massage då)
    För att vara säker på att du går till nån som är utbildad å inte nån som bara trycker lite så ska du se till att salongen är medlem i shr (sveriges hudterapeuters riksförbund)

Sen är det jättevanligt att man de närmsta dagarna efter massagen kan ha ondare.. Det blir en typ av träningsvärk eftersom man jobbar med muskeln.. Så det ska nog inte vara någon fara.. Men tycker att det är dåligt att hon fortsatte att trycka så hårt om du tyckte det gjorde ont.. Man måste ändå anpassa sig efter kunden..

Mitt råd är att du söker upp en naprapat.. De är har en mycket grundligare utbildning i hur kroppen fungerar och sitter samman en än massageterapeut/hudterapeut. En naprapat söker efter orsaken till varför du har ont och behandlar den.. Medan vanlig massage försöker man bara mjuka upp de stela delarna..

Hoppas du förstår hur jag menar.. Men som sagt jag hade inte varit orolig, genom vanlig massage kan man egentligen inte massera fel å förstöra nåt (det var iaf vad jag fick lära mig)

• Minika

Hej!

Jag är nyutbildad massör och jag kan säga att det kan göra ont ett tag efter behandlingen, men då ska man inte göra misstaget att sluta gå utan det kan krävas några omgångar innan man blir bra.
    Vet att min lärare sagt en gång att hon ibland kan rekommendera sina patienter att ta alvedon efter en behandling eftersom man kan ha ont..
    Gå du på resterande behandlingar och berätta också för massören hur du känner så kanske hon/han kan förklara varför läget är som det är..

/A

• summertime123

tack för alla svar. Kollade upp salongen och de är medlemar i shr. Massören rörde knappt mina kotor så det är inte där problemet sitter, jag hade fleeeera ömma punkter som hon tryckte på under långa perioder tills smärtan nästan försvann så det blev inte så mycket vanlig massage förutom i början och lite emellanåt. ländryggen rörde hon knappt så det är därför jag blev lite orolig eftersom det är där den enda smärtan sitter nu och har snart varit så i 4 dygn
    så det är INTE träningsvärken jag har problem med nu - den finns kvar och jag har ont men den stör inte mitt liv lika mkt som det andra Tycker ni jag behöver ringa henne innan jag dyker upp eller ska jag bara gå dit för round 2?
    har alltid haft en ömtålig rygg så d e därför jag blev lite orolig bara...

Svar på tråden gick till massör o har mer ont nu. Hjälp!!