• tjejk

Hur få bort mördar sniglar?

Hjälp vår trädgård är invaderad av mördar snigeln, vi plockar o plockar och ändå blir de bara fler. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Hur få bort mördar sniglar?
  • Liloli

Jag ställde ut en glassburk med öl i. Sniglarna drog sej till den och drunknade. Efter två dar var burken täckt upp till kanten med sniglar. Ställ den i skuggan.

• thebettygirl

miss lyckad skrev 2009-05-25 18:44:19 följande:

Den är superbra! För tre dagar sedan hittade jag 98 sniglar som jag sprutade medlet på, och sen har jag fortsatt gå en runda varje kväll, och i kväll hittade jag bara tre stycken! Så den är absolut värd att testas!
  • Surkatt

Istället för att salta de stackars krakarna så avlivar jag dem lite mer humant. Jag lägger dem i en påse som jag sen fryser in. Då tror de att det är vinter och går i dvala och sen dör de. Även om jag tycker att de är skitäckliga och hatar att de äter upp allt i min trädgård så tycker jag att det är grymt att salta dem.

• HellviHumle

Myskankor äter upp dem. De är dessutom betydligt trevligare än sniglarna.

• Christine123
    HellviHumle skrev 2009-05-30 09:22:59 följande:
    Myskankor äter upp dem. De är dessutom betydligt trevligare än sniglarna.
    precis vad jag tänkte skriva :) Ankor är såå söta!
  • HellviHumle
    Christine123 skrev 2009-05-30 09:24:49 följande:
    precis vad jag tänkte skriva :) Ankor är såå söta!
    Ankor är bara trevliga. När det gäller mördarsniglar är det dock bara myskankor som gäller. De andra sorterna, som jag tycker är trevligare, bryr sig inte om mördarsniglarna.
    Myskankorna låter ingenting heller. Honorna flyger en del. Kan fixas genom att vingklippa, dvs klippa av några vingpennor på ena vingen.
  • köttbullelydnad

Synd att vi inte kan ha ankor här hemma! Tyvärr lämnar de "spår" efter sig efter att ha närt sig på sniglar, och dessa "spår" älskar hundarna att rulla sig i, äta och vara allmänt äckliga med

• Vågen80

Lägg ut salt vid trädgårdsgränsen så att det blir ca 1½ meter bred ränna runtom hemmet.
    ser kanske lite konstigt ut men det funkar hos oss funkar även mot myror

• mm m

Man kan hyra ankor ( eller va det änder nä ankor tror ja) som äter sniglarna.. De kan äta massor.

Vet dock inte vart man kan hyra dessa ankor

• Horst

Plocka, plocka, plocka... Och så plocka lite till.

(Sen lägger du dem i en påse i frysen så dör de.)

• tjejk

tack för alla tips!
    Vi har varit borta i 2 dagar och sniglarna har ätit upp hela barnens morotsland
    Barnen var jätteledsna. Nu har vi pratat med granarna och ska köpa de där maskarna som ska ta dö på dom så jag hoppas att det fungerar.

• Horst

Varför pratar ni med granarna? Var björkarna inte hemma?

• Em00
    Horst skrev 2009-06-21 01:47:21 följande:
    Varför pratar ni med granarna? Var björkarna inte hemma?
    hahaha! meh ;)
  • lurksmulan

Ursäkta världens dummaste fråga, men är mördarsniglar de där bruna?

En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem
  • mammaflickan

Vi hittade ett par paddor under poolen häromdan. Den ene har nu flyttat in i växthuset, o där håller han snigelfritt helt naturligt!! Så har ni paddor på tomten, få dem att känna sig välkomna med till exempel ett litet fågelbad o nånstans att gömma sig, så kan de va till hjälp i snigelbekämpandet!

• tjejk
    mammaflickan skrev 2009-07-11 10:04:18 följande:
    Vi hittade ett par paddor under poolen häromdan. Den ene har nu flyttat in i växthuset, o där håller han snigelfritt helt naturligt!! Så har ni paddor på tomten, få dem att känna sig välkomna med till exempel ett litet fågelbad o nånstans att gömma sig, så kan de va till hjälp i snigelbekämpandet!
    tyvärr är det bara mysk ankor som äter mördarsniglar inga andra djur vill ha dom.
  • mammaflickan
    tjejk skrev 2009-07-12 18:48:04 följande:
    tyvärr är det bara mysk ankor som äter mördarsniglar inga andra djur vill ha dom.
    Vet förstås inte rasen på våra sniglar, men nog äter paddan dom, vet för vi gav den snigelhalvor som den åt. Vi har bruna sniglar o svarta sniglar men dom flesta är ljusgråa med gul undersida. Alla sniglar äter växter tror jag, så får vi bort nåra med paddans hjälp så är jag så tacksam så. Annars har jag nu strött en linje med sot där jag tror de kommer in från skogen.
Svar på tråden Hur få bort mördar sniglar?