• Lisun

spisplattan var på!!!

Hade gått o lagt mig o hade lite svårt o sova. Efter ca 15 min tyckte jag de börja lukta konstigt. Har alltid varit rädd att de ska börja brinna när man sover o tänker ofta på det...spec när man ska sova.
    Gick iaf upp o en platta var på på högsta värme! En ugnsform i aluminium stod där o d var vädigt rökigt i köket. Fy fan....tänk om jag somnat! Min son sover uppe o jag nere. Var en utav katterna som fått på plattan... Kommer aldrig kunna somna nu. Hyr detta hus men tänker fan köpa en spis med knapplås.

• Svar på tråden spisplattan var på!!!
  • I have a kid
    Lisun skrev 2009-05-25 00:27:34 följande:
    Hade gått o lagt mig o hade lite svårt o sova. Efter ca 15 min tyckte jag de börja lukta konstigt. Har alltid varit rädd att de ska börja brinna när man sover o tänker ofta på det...spec när man ska sova. Gick iaf upp o en platta var på på högsta värme! En ugnsform i aluminium stod där o d var vädigt rökigt i köket. Fy fan....tänk om jag somnat! Min son sover uppe o jag nere. Var en utav katterna som fått på plattan... Kommer aldrig kunna somna nu. Hyr detta hus men tänker fan köpa en spis med knapplås.
    uchh va hemskt men ni har väl brandlarm?
    ett tips är ju att dra ut sladden tills du fixat en ny spis, så att det inte händet igen. eller ta bort grejorna från spisen.. katter är ju så klantiga.
  • Lisun

jo brandlarm finns men de i köket hade inte satt igång trots att lampan blinkar som den ska. ska testa dem ordentligt i morgon...vill ju inte väcka sonen nu. stannar i vardagsrummet i natt, som gränsar till köket. blir o kolla tv hela natten..vågar/kan nog inte somna ändå!

• I have a kid
    Lisun skrev 2009-05-25 00:52:14 följande:
    jo brandlarm finns men de i köket hade inte satt igång trots att lampan blinkar som den ska. ska testa dem ordentligt i morgon...vill ju inte väcka sonen nu. stannar i vardagsrummet i natt, som gränsar till köket. blir o kolla tv hela natten..vågar/kan nog inte somna ändå!
    men dra ut sladden så kan du sova i lugn och ro.
    vill inte skrämma dig. Men inte alltid man vaknar av att det börjar brinna.
  • Lisun
    I have a kid skrev 2009-05-25 01:21:44 följande:
    men dra ut sladden så kan du sova i lugn och ro. vill inte skrämma dig. Men inte alltid man vaknar av att det börjar brinna.
    Kontakten sitter bakom spisen o jag kan inte flytta den...är för tung för mig o min sambo är inte hemmma =/ Stängde dörren till köket så inga katter kan komma dit....sov i 2h på soffan o 2 i sängen...lite trött idag!
  • Sciarlotta

Vilken typ av brandvarnare är det? Rökdetektor eller värmedetektor?

Tax ska du ha
  • Lisun
    Sciarlotta skrev 2009-05-25 08:18:47 följande:
    Vilken typ av brandvarnare är det? Rökdetektor eller värmedetektor?
    Vet inte...men vilken är bäst?
  • Sciarlotta
    Lisun skrev 2009-05-25 22:36:05 följande:
    Vet inte...men vilken är bäst?
    Det beror lite på användning, det vanligaste är att man har optiska rökdetektorer i hemmen idag.
    Värmedetektor slår larm när temperaturen i den har nått en viss temperatur (vanligtvis ca 60°C.
    Rökdetektor reagerar på rökpartiklar och larmar i ett tidigare skede än värmedektorn. En rökdetektor ska man inte placera i eller i anslutning till köket för att risken är stor för fellarm. Den optiska rökdetektorn är även känslig för damm, matos och smuts som kommer in i kammaren. Dels kan den fellarma eller så "kladdas" sensorn igen och då fördröjs eller förhindras larmet.
    Tax ska du ha
Svar på tråden spisplattan var på!!!