• Anonym

hämtning och lämning vid umgänge?

Vem är det som ska stå för det praktiska kring hämtning och lämning vid umgänge om inget beslut ang detta finns från TR. Har hittat informtion om det ekonomiska, men inte om det praktiska. Är det någon som har en referens till info om det?
    Vill inte ha moraliska svar om att vi ska komma överrens, vi gör inte det och det finns anledningar till det som jag inte vill ta upp här!

• Svar på tråden hämtning och lämning vid umgänge?
  • fjonkan

Vem som ska stå för det är ändå ni föräldrar.Ta det genom era advokater om ni inte kan prata eller skicka ett kort mejl om hur du vill att det ska gå till om du har ngn bra ide om lämningen.

Om barnet går i skolan är det ju inte så svårt att lösa.Inte heller om det finns dagis,då e det ju bara att låta den andre hämta på fredag eftermiddag efter sitt jobb och denne kan även lämna på dagis måndag morgon(tex).

På något sätt måste du kunna få fram sådan info till den andre fröäldern utan att direkt prata.

• h8him

Det normala är att umgängesföräldern sköter hämtning och lämning.

• Anonym (MB)

Vi kommer heller inte överens och vi lämnar och hämtar på dagis så vi ses aldrig i princip. Om ert barn går på dagis så är kanske det ett alt. Då vi var hos familjerätten skrev vi in i dokumentet att hämtning och lämning ska ske på förskolan. Men om det handlar om helgumgänge eller barnet inte går på dagis så är det knepigare.
    Det logiska är väl att den förälder som ska ha umgänge får hämta barnet och vice versa.
    Svår sits, jag vet men önskar dej lycka till och hoppas det löser sej.

• Anonym

Tack h8him. Har också hört det, men vet du om det finns skrivet någonstans?

• Panope

Är avståndet mellan boendeföräldern och umgängesföräldern under 10 mil så är det helt och hållet umgängesförälderns ansvar för både det praktiska och ekonomiska.

Är det mer än 10 mil så är det lite annorlunda men fortfaranda så är det största ansvaret på umgängesföräldern.

Jag vet att det finns skrivet. Jag ska se om jag hittar det.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-05-25 09:07:06 följande:
    Nej det är bara trams, hämtning och lämning ska ni bägge två göra. Det är inte en förälders ansvar. Att tro det är bara dumhet.

Historiskt har det varit att umgängesförälder hämtar och lämnar, men det är för att umgängesföräldern oftast var man, som hade ett jobb och oftast bil, medan kvinnan inte hade ett jobb och ingen bil. Nu lever vi i ett jämställt samhälle, därav är det nuförtiden så att ni bägge två är ålagda att sköta det, efter er förmåga. Och det innebär att om en av er har bil och hög lön, så får den hämta och lämna. Har ni lika stor lön och utgångsläge, så är det varannangångsprincipen.
  • h8him
    Anonym skrev 2009-05-25 09:07:06 följande:
    Ja, i föräldrabalken finns skrivet att umgängesföräldern ansvarar för resorna.
  • Anonym

Ok, anonym (ovan). Har du referens till den informationen? problemet är ju att jag behöver skriftlig information!

• logg81

En annan grej man kan köra är att lämna barnet/barnen hos en 3:e part.

Tex mormor/farmor eller en kompis. Om det nu är riktigt surt mellan föräldrarna. För att inte barnen ska behöva se bråk eller höra häftiga disskutioner.

Det som H8him skriver är så jag fått det hela förklarat för mej på familjerätten. Nu var det visserligen snart 1,5 år sedan jag var i kontakt med dom men jag kan inte tänka mej att de ändrat på den "regeln" (eller hur man nu ska kalla den)

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • Anonym

Svar på #7:
    Jag kan inte hitta det i FB. Läser kap 6 paragraf 15 som har överskrift umgänge. Där står bara om kostnad.
    Var hittar du det?

Svar på tråden hämtning och lämning vid umgänge?