• Janneman

Är det så farligt att köra påverkad?

Läste idag att Polisen ska koncentrera sina insatser med nykterhetskontroller till Systembolagets öppnande samt till lördag och söndagförmiddagar vid idrottsanläggningar. Anledningen är att det framkommit att den största delen onyktra förare tydligen är föräldrar som kör sina barn till olika sportaktiviteter. Men om man vänderpå resonemanget. Verkar det vara vanligt att just dessa föräldrar är inblandade i olyckor? Jag har aldrig hört talas om sambandet mellan trafikolyckor på helgerna och att föraren är ""dagen efter". Med tanke på hur många som dagligen kör påverkade av alkohol och narkotika så är det egentligen inte speciellt farligt, relaterat till antal olyckor. Iofs så blir det då det händer en olycka, ofta väldigt tragiska konsekvenser. Jag menar nu inte att man ska tillåta folk att köra fulla men att jaga "idrottsföräldrar" på morgonen i stället för högberusade kvälls och nattförare tycker jag är missriktad fokusering.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-25 09:29
    Är det verkligen ingen som har en åsikt?

• Svar på tråden Är det så farligt att köra påverkad?
  • Fruochmamma

Det ena kanske inte behöver utesluta det andra?

Där jag bor står polisen relativt ofta vid COOP på lördag + söndag mornar eftersom folk gör sin morgon-shopping "dagen-efter" utan att tänka på det.

• Marma

De flesta brukar ju inte köra när de stup fulla utan som sagt dagen efter tilll ungarnas träning, affären m.m. De som kör stupfulla kör ju vilken tid på dygnet som helst. E man bakis så kör man typ bara när det e ett måste. Iallafall så jag kan tänka mig

• farytale

Jag tror att det finns mer "dagen efter"människor än vi kan föreställa oss. Och eftersom polisen tänker kolla extra så måste det ju framkommit på något sätt.

När kära maken var tränare till ett ungdomslag var han noga med att inte ens ta en öl på kvällen före de skulle iväg till en match eftersom han skulle köra . Men jag tror att många inte tänker på det, de ska ju "bara" lämna av sina kottar.

• Tavelkrok

Om man ska fiska så fiskar man väl där det förväntas nappa bäst. Om det nu är så att idrottsföräldrar super och kör bil dagen efter så är det ju jättebra att kolla där. Ju fler som åker dit desto större avskräckande effekt har det. Ett stort problem i Sverige är att vi har 0,2 promille som gräns. Många tror att man kan dricka si och så mycket utan att nå upp till gränsen. Det ska vara 0 som gräns. Har man druckit så kör man inte bil, punkt slut. Respekten för alkohol är alldeles för låg på grund av att man tillåts ha upp till 0,2. Det har t o m gjorts tidningsreportage om hur många snapsar man kan dricka innan man når upp till gränsen. Då är man väldigt fel ute.

De som kör stupfulla är inte så mycket att göra åt. De har oftast inget körkort ändå och de kommer ju ut igen efter avtjänat straff. Att jaga dem är betydligt mer resurskrävande genom att de är relativt få och att då stå på en viss plats med lite trafik för att det kanske kommer någon riktig fylltratt är tämligen kostsamt. De gånger de riktiga fyllona åker dit är ofta på tips från allmänheten. Jag har själv åkt bakom vinglande bilar och med polisens ledningscentral i telefon dirigerat patruller så att de har kunnat sstoppa dem.

Den som åker dit för rattonykterhet visar på olämplighet som bilförare genom att han saknar omdöme. Man kan ju bara föreställa sig hur det skulle vara att bakfull skjutsa ens egna och kanske andras barn till en match en lördagsmorgon och man kraschar. Oavsett om det är någon annan bilförare som orsakar kraschen så kanske man hade kunnat undvika olyckan om man varit fräsch.

• Janneman

Intressanta synpunkter. Men om man ser til frågan, hur ofta händer det något med alla dessa dagenefter förare? Visst är varje tillbud ett för mycket men om man ska se till olyckorna så är det ju nästan uteslutet högberusade "sammadagen" förare som blir inblandade i olyckor, tyvärr ofta med dödlig utgång. Är det inte då bättre att fokusera på den gruppen, även om de inte har körkort m.m. Som det låter på förslaget så ska ju resurser omfördelas så att det blir ännu mer "ofarligt" att fylleköra på kvällar och nätter. Kontrollerna av nykterhet borde väl rikta in sig på kvalite snarare än kvantitet. Notera att jag inte tycker man ska köra innan man har noll promille men att det finns farligare bilister än en förälder som "råkar" ha lite kvar i blodet på en söndagsförmiddag.

• Tavelkrok

Utan att ingående kännedom om polisens nykterhetskontrollarbete så är det inte så svårt att inse hur mycket resurser det skulle krävas att kontrollera alla vägar nattetid för att leta efter en eventuell grov rattfyllerist. Ta ett ordinärt svenskt samhälle. 10 000 inv säger vi, hur många vägar finns det runt ett sådant samhälle? Hur skulle man veta var en eventuell fyllestyrare kommer att köra? Du kan ju heller inte direkt punktmarkera kända fylltrattar. Folk får faktiskt supa. Om de knatar ut på småtimmarna, stjäl en bil och kör, hur ska man komma åt det? Enda rimliga chansen polisen har i det läget är ju tips. Inte ens alkolås, om det inte blir obligatoriskt i alla bilar, hjälper i det läget.

Genom att göra kontroller på platser man vet att folk kommer onyktra/bakfulla så kommer du åt dem som inte fattar att man inte kör bil bakfull. Särskilt olämpligt att göra det med barn i bilen.

• Anonym (Finns mycket)

Sen tror jag det sker mycket fler olyckor med folk som är trötta. Kör hem efter jobbet eller nattskiftet. Morgontrötta yrvakna människor som kanske försovit sig och dessutom är stressade.

Jag jublade inte precis över min bilkörning imorse..

Folk som äter medicin, folk som precis lämnat blod. Folk med migrän eller svår huvudvärk. Folk med skrikande bråkande barn i bilen.

Finns mycket som skapar olyckor som inte går att stifta lagar mot. Men lagar är lagar, och pengar in pga böter är pengar in till stadskassan.

• Kjell2

Verkar som en del här tycker att vi borde ändra gränsen för vad som är tillåten mängd alkohol i blodet för att köra.

Jag är lite tveksam speciellt när jag läser statsistik från Vägverket:
    "Av de motorfordonsförare som dör i trafikolyckor har cirka 30 procent alkohol i kroppen, vid singelolyckor är det nästan hälften. "

och redan vid 0,2 promille ökar risknivån med ca 50% för att dödas i trafiken. Källa: Preusser et al 2001, USA

Sen om polisen har upptäckt att det är många som kör bil med alkohol i kroppen på helgfömiddagar är det väl bara bra om de letar lite extra då. Speciellt om det ofta är barn med i bilen.

För mig känns det värre om någon bakfull, eventuellt med en återställare i kroppen, förälder kör ihjäl sig och sitt barn på väg till lördagsträningen än om någon full ensam person kör ihjäl sig på väg hem från festen.

Så helt ok enligt mig att koncentrera att leta efter rattonyktra när det är mycket barn inblandade.

/Kjell

• Anonym (Finns mycket)

Sen går mycket att påvisa via statistik. Det är många fler som dör av självmord än olyckor i trafiken. Men det är svårt att bevisa hur många av dem som kört ihjäl sig onykter menade att göra det.. Dvs ett stort mörkertal finns bland trafikolyckor som även de är självmord.

• Janneman
    Kjell2 skrev 2009-05-26 14:07:30 följande:
    Verkar som en del här tycker att vi borde ändra gränsen för vad som är tillåten mängd alkohol i blodet för att köra.Jag är lite tveksam speciellt när jag läser statsistik från Vägverket:"Av de motorfordonsförare som dör i trafikolyckor har cirka 30 procent alkohol i kroppen, vid singelolyckor är det nästan hälften. "och redan vid 0,2 promille ökar risknivån med ca 50% för att dödas i trafiken. Källa: Preusser et al 2001, USASen om polisen har upptäckt att det är många som kör bil med alkohol i kroppen på helgfömiddagar är det väl bara bra om de letar lite extra då. Speciellt om det ofta är barn med i bilen.För mig känns det värre om någon bakfull, eventuellt med en återställare i kroppen, förälder kör ihjäl sig och sitt barn på väg till lördagsträningen än om någon full ensam person kör ihjäl sig på väg hem från festen.Så helt ok enligt mig att koncentrera att leta efter rattonyktra när det är mycket barn inblandade./Kjell
    Nej jag är inte för att ändra gränsen, i så fall till noll som är bättre än 0,2. Utan det är mer risken för att råka ut för olycka som jag anser viktig. Du citerar Vägverkets statistik som belyser hur stor del som förolyckas och skadas med alkohol i kroppen. Men hur många av dessa är bakfulla? En försvinnande liten del enligt min mening. Det är kanske påföljden som borde diskuteras. Den som stoppas dagen efter skall kanske i många fall endas bötfällas och få en "prick" i körkortet vid första förseelsen, om han eller hon ligger under ex. 0,4. Ett indraget körkort kan i många fall vara ett alldeles för hårt straff i förhållande till brottet. Medan ett bötesstraff, gärna kännbart, kan fungera som en varning och medföra att personen i fråga skärper sig. Utan att riskera att förlora arbete och möjlighet att skjutsa sina barn m.m. Jag tycker att lagstiftningen och påföljden är för statisk vid rattonykterhet och tar ingen hänsyn till omständigheterna.
  • Kjell2
    Janneman skrev 2009-05-26 15:29:02 följande:
    Utan att riskera att förlora arbete och möjlighet att skjutsa sina barn m.m. Jag tycker att lagstiftningen och påföljden är för statisk vid rattonykterhet och tar ingen hänsyn till omständigheterna.
    Så det skall vara strängare påföljd om man kör med 0,4 promille ensam hem från festen en fredagsnatt jämfört om man skjutsar sitt barn till träningen med o,4 promille en lördag förmiddag?

Redan idag går det att slippa indraget körkort om det skulle inbära väldigt stora oangelägenhet, t ex omöjligt att jobba.

Med alkohol inbland i 30% av alla dödsolykor i trafiken har jag personligen väldigt lite förståelse för de som sätter sig bakom ratten med promille i blodet. Alkohol ger sämre reaktionsförmåga och med ansvar för ett ton plåt som kan gå i 110 bland andra människor har jag svårt tycka synd om dem som förlorar körkortet pga rattonykterhet.

/Kjell
  • The Man
    Fruochmamma skrev 2009-05-25 13:18:05 följande:
    Det ena kanske inte behöver utesluta det andra? ......
    Bra skrivet där!

Och ja, det ÄR farligt att köra påverkad av alkohol och/eller narkotika. ALL forskning visar på det.
  • JanHelge

The Man skrev 2009-05-26 16:07:00 följande:

Bra skrivet där!Och ja, det ÄR farligt att köra påverkad av alkohol och/eller narkotika. ALL forskning visar på det.
    Precis som all forskning visar att en dåligt utsövd person kan ha längre reaktionstid än en person med 0,5 promille! Eller om man tar vissa vanliga hostmediciner eller allergitabletter som också ger en längre responstid.
    Jag menar inte heller att man ska köra med promille i kroppen. Men tycker lite som TS att det är lite väl rabiat inställning till omständigheten.
  • The Man
    JanHelge skrev 2009-05-26 17:40:28 följande:
    ...... Men tycker lite som TS att det är lite väl rabiat inställning till omständigheten.
    Sen är det väl fråga om trafikintensitet också. hur mycket trafikanter vistas totalt i trafiken en lördagsförmiddag kontra kl 02.30 natten mellan fredag o lördag.....

DVS när på dygnet/under veckan osv, utgör en "dålig/farlig bilförare" (alltså oavsett anledning) största risken för andra trafikanter att bli involverade i en olycka????
Svar på tråden Är det så farligt att köra påverkad?