• Cissela

Katt som kissar i säng

Hittade ett liknande inlägg men ändå inte samma problem. Vår kattunge på ca femton veckor kissar i lådan eller i min säng, men bara när jag ligger i den. Vad beror det på och vad gör man åt det? Fyspray vill jag ju inte spruta där!

• Svar på tråden Katt som kissar i säng
  • loopyMamma

Det jag skulle göra är att stänga dörren till sovrummet ett bra tag, och då menar jag flera veckor!! Tvätta allt som går att tvätta och absolut inte släppa in kattungen förrän den har "stabiliserat" sig. Annars är risken stor att den fortsätter att använda sängen som toa (mjukt och gott att trampa i).
    Katten kommer säkert att "gråta" några nätter men det är det värt.
    Lycka till

• Helusa

jobbigt , men att strillisera brukar hjalpa dom slutar oftast efter det plus att det ar bra for bada hon katter o han katten att fa det gjort medans dom ar ung dom slipper cancer o annat problem i framtiden .

• Trinity78

Har ni duntäcke? Jag läste nånstans att katter gärna kissar i duntäcken. Varför vet jag inte. Tydligen kissar hankatter gärna i sängen när dom inte är kastrerade.

Det kan också vara så att han protesterar mot något t.ex om du möblerat om eller gjort någon annan större förändring som han inte gillar. Katter kan ju vara rätt kinkiga och visa sitt missnöje på de mest underliga sätt.

Saker att prova:
    - Ställ ut en kattlåda till
    - Skaffa en kattkompis
    - Tvätta täcket i ättiksvatten. Katten kan kissa på exakt samma ställe för att han känner av den gamla lukten.
    - Lägg ut plast över sängen. När katten kissar på plasten blir det blött och otrevligt om tassarna.

Jag hittade detta på ett annat forum:
    "vår katt kissade oxå i sängen, både innan och efter hon kastrerades. Enligt vår veterinär handlade det om en maktkamp och att vi behövde sätta tydligare gränser. Så under en månads tid fick hon nattetid bara vara i köket (hade naturligtvis mat och kattlåda där). Kan säga att det skar i hjärtat när vi hörde henne jama, men vi stod ut och tänkte att veterinären nog ändå visste vad han talade om. På dagtid när vi var på jobbet hade vi stängt till sovrum och arbetsrum. Efter den här månaden har hon ALDRIG kissat i sängen igen. Just det, när vi väl släppte in henne i sovrummet igen sprayade vi feliway på madrassen, oxå på veterinärens inrådan. Som sagt, detta funkade för oss, kanske värt ett försök för dig också? Lycka till!"

• Cissela

Tack för alla svar, vaknade tidigt av att hon bajsat i sängen idag. :( Och bredvid sängen står hennes nyrengjorda kattlåda...

Loopymamma: Jo nu åker kattungen ut från sovrummet, vi ska ju ha bebis om några veckor och vill ju inte ha kattbajs/kiss även i hennes/honoms säng. Vi har haft henne inne hos för att hon var rädd för hundarna, fast det är hon verkligen inte numera.

Helusa: Vi har köpt henne för att avla på henne så inte blir det att stelisera henne. =( Annars så hade vi ju gjort det....

Trinity: Jo vi har duntäcke, kanske därför hon kissar hos oss men inte hos barnen... I så fall protesterar hon mot att vi sover *ler* och det kan ju stämma eftersom att hon gör allt för att vi ska vakna. Hon har två kompisar, hankatter som hon älskar att leka med. Hon kissar bara på täcket så det är ju lite svårt att lägga plast på det *ler* men vi ska tvätta dom med ättika så får vi se om det oxå har ngn nytta...

Men slutsats: nu får hon bo i köket på nätterna tills hon fattar var hon ska göra kissa och bajsa... och jag får tvätta täcken idag...

• Trinity78

Cissela: prova också med att flytta ut kattlådan från sovrummet. Vi har vår i badrummet så att våra katter ska fatta att det är bara där man gör sina behov. Det funkat bra förutom när vi har missat att rensat kattoan. Då kissar honkatten på mattan för att visa sitt missnöje.

• Trinity78

Ps. Hon måste tycka att ni är väldigt konstiga som ligger och sover i hennes toalett!

Svar på tråden Katt som kissar i säng