Inlägg från: mammasgullar |Visa alla inlägg
  • mammasgullar

inte värd en barnFörsäkring!!!

Alltså, jag blir galen på alla dessa försäkringar som anser att våra barn inte är värda att försäkra. Det är mycket snack om diskriminering överallt, men att anse att ett barn som föds förtidigt inte är värd en försökring är väl endå mer diskriminering än något annat?

Försäkringsbolaget säger tekniskt sätt att ett prematurt barn inte är värd en försäkring, för att risken är för stor att dom kommer få betala. När Aron är 5½ år så kan vi få försöka försäkra honom igen.

Visst jag visste att försäkringsbolaget var dumma i huvudet men det känns väl endå som att de ska finnas där när man behöver hjälp, inte vända ryggen för att risken är för stor?

De flesta som försäkrar sina barn kommer troligtvis aldrig ens behöva försäkringen, men vi som har större chans att behöva pengar ifall våra barn lider av någon sjukdom, vi kommer inte få några pengar eller något stöd. Är det verkligen så det ska vara?

Där chansen är liten att pengar kommer behövas, dom stöttar försäkringsbolagen fullt, men där chansen är större att pengar kommer behövas, dom skiter dom i.

GAAAH! Blir galen på alla dessa försäkringar!! Finns det NÅGON bra försäkrings som struntar i att barnet är prematur!?

• Svar på tråden inte värd en barnFörsäkring!!!
  • mammasgullar

Vi har provat hos trygghansa och vi får försöka igen då sonen är 5½ år gammal, alltså om 4½ år.

Har hört talat om någon försäkring, som man inte behövde skicka visa sjukintyg, vet inte om vi pratar om samma, kommer inte ihåg vad den hette , men har aldrig hört talas om den tidigare, så vet inte riktigt om man vågar lita på det iallafall.

Alltså det sjuka är ju att man ska ha en försäkring, som nödfall om barnen blir sjuka, men de enda barn som får en försäkring är de barn som troligtvis aldrig blir sjuka eller lider av någon sjukdom.

Försäkringsbolagen är ju helt störda. De väljer ut barn de antar aldrig kommer behöva pengar, för att själva behålla pengar.
    Och jag förstår inte varför detta inte blir uppmärkssammat, de har stått om det i tidningar osv, men ingen gör något åt detta. VARFÖR!?

• mammasgullar

katten korven skrev 2009-05-28 07:50:42 följande:

Men det är väl inte så konstigt att man får svårare att försäkra riskgrupper? försäkringsbolagen är ju privata bolag med ett vinstintresse, skulle de försäkra alla till samma vilkor så ökar ju risken att de får betala ut ersätttning, alltså minskar deras vinster. Samma är ju för vuxna som tecknar försäkring, de får ju ofta undantag för sjukdommar man redan hunnit skaffa sig. Är man prematur så finns ju en markant ökad risk för vissa problem/sjukdommar. klart de vill vänta och se att dessa problem inte uppstår?
    Ja men det är inte så det ska vara, en försäkring ska vara till dom som behöver den. Men de enda människor som får en försäkring är de som troligtvis aldrig kommer kräva pengar, som troligtvis kunde leva livet precis lika bra utan att ens ha en försäkring.

Varför ska de finnas försäkringsbolag om de vägrar försäkra de som faktiskt behöver!
  • mammasgullar
    mina12 skrev 2009-05-28 18:16:44 följande:
    Ja, visst är det supersurt att vi inte kan försäkra våra småttingar. Jag har en dotter född 24+0 och 620gram. Det blir bara olycksfallsförsäkring på henne tillsvidare. MEN jag förstår ju varför - försäkringsbolagen är väl företag som vill gå med vinst som vilket företag som helst och det är ju inga välgörenhetsorganisationer. Som sagt, jag tycker också att det är hemskt, men kan förstå varför.
    Jag kunde förstå dom, tills man tänker på varför man har en försäkring, man har en försäkring för att människor ska få stöd ifall att något händer.

Händer någon min son, får han epilepsi eller liknande, så får inte han ut något från försäkringen. Det är meningen att försäkringar ska finnas för oss människor,
    men jag har haft en försäkring så länge jag kan minnas, men jag har aldrig haft behov för den, och visst jag är ännu bara 20 år, men jag har mer nytta av en olycksfalls försäkring.

Min son däremot kan komma att ha behov av en försäkring.
    Men vem vet, han kanske aldrig kommer behöva. Ordet prematur sätter barnen i såna fack, att man är inte värd lika mycket som andra barn. Man har inte lika stor rätt till ersättning eller liv, för att man vägde för lite för man föddes.

Det är tragiskt när jag tänker på att det är i en sån värld jag ska uppfostra min son i, en värld där han inte är värd lika mycket förän han är 5½ år gammal, å vem vet, kanske inte ens då.
Svar på tråden inte värd en barnFörsäkring!!!