• Amandass

Mittelspitz/Japansk Spets-blandning = Bra eller dålig?

Har lite bråttom nu så jag får gå rakt på sak,
    hur tror ni en Mittelspitz/Japansk Spets-blandning skulle bli?
    Både vad det kommer till hälsa, temperament m.m.

Kommer ha en Japansk Spets-valp till sommaren och funderar på att kanske para henne om några år. Då är egentligen en hane av samma ras det ultimata, antar jag.
    Men jag är såå kär i Mittlar, och jag har fått intrycket av att de är ganska lika både till utseendet och temperamentet.
    Vad tror ni?

• Svar på tråden Mittelspitz/Japansk Spets-blandning = Bra eller dålig?
  • hmcc

2 trevliga raserblir automatiskt inte en bra blandning.

Nu kan jag inte just DESSA 2 raser men om du skulle ställa denna frågaren till uppfödaren skulle du förmodligen inte få köpa din japan.

Uppfödaren har säkert hållt på med detta några år, åkt land och rike runt för ett få fram den ultimata japanen så kommer nån och späder ut den välplanerade valpen med annan ras.

Tänk på att du ska ha valpköpare till alla valpar, dom mest seriösa hundägarna köper vanligtvis renras och man får vara glad om man hittar ETT bra hem i en blandiskull.

Detta är inte en så extremt eftertraktad blandning heller så köparna kommer förmodligen inte att stå i kö och då får man till slut vara glad om man blir av med dom och då blir det pengatänk och det är lite fel anledning till att para hund.

Köp istället en mittel OCKSÅ så får du ju en av varje.

• Amandass

hmcc - Det har du rätt i faktiskt! Jag tvivlar på att JAG överhuvudtaget skulle klara av att föda upp en kull med allt vad det innebär, så det är nog bra mycket bättre att jag, som du sa, köper en Mittel i framtiden istället.

• hmcc

Åh, klart du skulle klara, med lite hjälp så.
    Skulle du få för dig att ta en kull på nån av dom renrasigt så finns det massor av hjälp at få via SKK.

Svar på tråden Mittelspitz/Japansk Spets-blandning = Bra eller dålig?