• SB09

Förlossningen USÖ (Örebro)

Hej! Jag skulle vilja höra från par som nyligen fött barn på Universitetssjukhuset i Örebro, efter att de infört hemgång efter 6 timmar om barn och mamma mår bra...
    Hur kändes det? Var de på en och frågade när man skulle åka hem så att man känner sig stressad? Verkar det vara svårt att få stanna kvar om man önskar?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Förlossningen USÖ (Örebro)
  • Hallongrottan

Herreugd när ändrades detta? Blev lite chockad. Kommer ihåg 2007 att man fick stanna....

Är detta ett måste? Är så glad att jag stannade på bb med tanke på att min dotter fick svårt att andas på morgonen. Hade slem i hela halsen så det blev ett springande till akut rummet...

Är detta något som man måste göra? alltså 6 timmar efter hemgång eller får man bestämma själv?

• LisaLuck

Vi födde där den 13 maj, men vi ville ju verkligen åka hem fort, kändes skönare att få komma hem och till ro liksom, tyvärr så hann inte doktorn med oss där på kvällen så jag var tvungen att sova kvar på bb, vilket kändes uruselt, dom bara lämnade mig där på rummet, ingen info om nåt frågor om hur det går med amning eller nåt..på förlossningen var dom däremot helt underbara och kom in o kollade till oss hela tiden under dom där 6 timmarna vi satt och väntade på doktorn. Upplevde inget tjat om hemgången utan dom berättade mera om hur det funkar det nya systemet att om man mår bra och det inte är komplikationer så får man gå hem. Du kan ju alltid kontakta dom på telefon när du vill och dom ringer ju och gör hembesök.

• SB09

Tack för ditt svar LisaLuck! Lycka till med er bebis!

Hallongrottan; Japp, det är alldeles nytt. Infördes i början av maj tror jag. Det är ett led i besparingarna om jag inte fattat fel och om mamma och barn båda mår bra är målet att man går hem efter 6 timmar direkt från förlossningen!
    Jag tycker det känns lite stressande men man får väl tro att bedömningen görs från fall till fall... Skönt för er att ni var kvar när ni fick barn! Det är ju precis sånt som man tänker på när man vet att de vill att man ska gå hem tidigt...man är ju liksom helt grön på området första barnet!

Svar på tråden Förlossningen USÖ (Örebro)