• Sofia 1983

Muslimska namn som passar i Sverige?

Hej,

Jag har startat ett antal liknande trådar redan, och känner att jag egentligen börjar bli ganska tjatig;) Men jag och min man har så förbaskat dålig fantasi och jag behöver verkligen er hjälp!

Så, snälla, ge oss förslag på namn som passar både i Sverige och Irak, inom kristendom och islam.

Ni som har barn och lever i ett förhållande där den ena parten är kristen och den andra muslim, vad heter era barn och hur har ni tänkt?

Ös på bara!:)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-04 13:37
    Vilknen trevlig utveckling den här tråden fick:) Jättekul att det har kommit in så många förslag, och jag och maken känner oss väldigt tacksamma för den hjälpen det har gett! Vissa av förslagen har varit ganska omdiskuterade, dvs. huruvida de verkligen är muslimska, eller huruvida de "passar" i Sverige. Men, i alla fall, här kommer hela listan:)

Flicknamn:
    Lena
    Nora
    Selma/Salma
    Annika/Anika
    Elma
    Lorin
    Fatima
    Jasmine/Jasmina
    Maryam/Maria
    May
    Maya
    Mirah
    Leonora
    Mergim
    Lina/Alina
    Inga
    Aisha
    Noela
    Malina/Melina
    Alisia
    Mona
    Sara
    Nina
    Nadja
    Sofia
    Sabrina
    Alma
    Sonia/Sonja
    Hanna
    Camilla/Kamila

Pojknamn:
    Jakob
    Haron/Aron
    Isak/Ishak
    Adam
    Aidan
    Harry
    Emin
    Alan
    Alem
    Josef
    Robin
    Adrian
    David
    Mikael
    Elias
    Noa
    Enok
    Johannes
    Ibrahim/Abraham
    Mohammed
    Ali
    Amir
    Eman

Fortsätt gärna diskutera och berätta när ni har bestämt er/när bebisen kommer!:)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-18 21:37
    Nya på listan:
    Tarkek
    Walid

• Svar på tråden Muslimska namn som passar i Sverige?
  • Bonbon

Jag tycker att Fatima är ett vackert namn. Jasmine,Mayram.

• Majm78

:) vårat barn har inte kommit än men diskuterat massor men för oss är de inte så mycket muslimskt eller kristet utan mer namn som passar från båda länder,asså albansk o svenskt :D
    de vi funderar på är leonora och Mergim :)

• Saaaraa

Min man är muslim och jag är kristen. Dottern heter Mariam :)
    Hon är namngiven efter jungfru Maria, men den arabiska motsvarigheten är Mariam(kan stavas olika, men vi tyckte att just vår stavning passar bäst i Sverige)

• Sofia 1983
    Majm78 skrev 2009-05-25 19:44:37 följande:
    :) vårat barn har inte kommit än men diskuterat massor men för oss är de inte så mycket muslimskt eller kristet utan mer namn som passar från båda länder,asså albansk o svenskt :D de vi funderar på är leonora och Mergim :)
    Leonora är väldigt fint! Det har jag inte tänkt på förut:) Vet ni att det är en tjej?
  • Mamma 2b

Killnamn då? Det är ju lite klurigare av någon anledning.

• Majm78

Sofia 1983 skrev 2009-05-25 19:48:18 följande:

Leonora är väldigt fint! Det har jag inte tänkt på förut:) Vet ni att det är en tjej?
    nej,vet inte könet men blir de en flicka blir de nog leonora hon får heta :)
  • Sofia 1983

Mamman utan barn skrev 2009-05-25 19:51:20 följande:

Killnamn då? Det är ju lite klurigare av någon anledning.
    Tjenis! Så du har hittat till min 110:de namntråd? Hahaha! Ja, killnamn är svåra: Som du vet har vi ju bara Jakob på listan (än)...

Men tjejnamn är inte heller lätta! Min man har börjat tvivla på Alina, han känner sig inte riktigt "hemma" med det namnet, så nu är det väl bara till att fortsätta leta:)
  • destino

eheheh
    sitter i samma sits
    har en dotter Leila
    så nu väntar jag pojke
    hade tänkt
    Haron,
    Ishak,
    Adam,
    Aidan,
    Harry
    Emin
    osv...

obbigt men svårt att hitta..
    just nu favo Aidan!!!!!

• Sofia 1983
    Majm78 skrev 2009-05-25 19:53:44 följande:
    Sofia 1983 skrev 2009-05-25 19:48:18 följande:
    nej,vet inte könet men blir de en flicka blir de nog leonora hon får heta :)
    Spännande:) Hur kommer ni att göra med eventuellt andranamn och efternamn?
  • Hemligalåda
    Majm78 skrev 2009-05-25 19:44:37 följande:
    :) vårat barn har inte kommit än men diskuterat massor men för oss är de inte så mycket muslimskt eller kristet utan mer namn som passar från båda länder,asså albansk o svenskt :D de vi funderar på är leonora och Mergim :)
    Mergim är inte det den där skäggiga saken i Sagan om ringen?
Svar på tråden Muslimska namn som passar i Sverige?