• penapöna

Kostar minnesannonser något?

Dagen för min sons döds- och födelsedag närmar sig och jag har nu börjat fundera på en minnesannons. Men kostar det något? Jag har inte orkat höra av mej och fråga tidningarna. Är det någon som vet?!

• Svar på tråden Kostar minnesannonser något?
  • Brodsmulan

Hej Helena.. kollade lite hur vår tidning gör och på deras webbsida står det:

En vän till mig har gått bort och jag vill skriva några rader. Hur ska jag göra?

- Då kan du skriva ett minnesord. Där kan du berätta om personen och vad han eller hon har gjort i livet. Det är några regler som gäller för minnesord:

Skriv inte i Du-form. Texten ska inte vara riktad till personen som avlidit utan handla om honom eller henne.

Minnesordet måste vara undertecknat med både för- och efternamn. Man kan skriva Vännerna i studiecirkeln men måste då också ha ett fulltsändigt namn. Vi behöver också ha ett telefonnummer till personen som skrivit minnesordet i fall det är något vi behöver fråga om.

Vi tar inte med dikter eller verser i minnesordet.

Försök att skriva kort, max 2500 tecken, ungefär ett handskrivet A4-papper. Vi på familjeredaktionen kortar om vi måste. Vi kan också ändra och rätta i texten om vi tycker det behövs.

Att sätta in minnesord är gratis och skickas till familjeredaktionen, helst med e-post, annars fax eller per brev. Vi tar emot minnesord skrivna för hand men tänk då på att skriva läsligt.

Om man vill kan man skicka med ett foto på den avlidne.

• penapöna

Men då är det ju ett sånt där minnesord där det står vad människan har gjort för underverk under sin levnadstid. Det går ju inte direkt att skriva. För vad ska man då skriva -Jo Eric sparkade ordentligt, speciellt på hans mammas lektioner på universitetet. Han sparkade även läkaren som sa att han var dömd att dö.

Det går ju inte, men jag brukar se att det står sådana där små annonser, typ 1 år utan dej pappa, vi saknar dej.

• Vill Bli Tre

i lokaltidningen kostar det nog inget, alla andra likande såna annonser är ju gratis. men om man vill ha den i DN eller likande är de rätt dyrt.. min förlovningsannons kostade 450kr o de va 2 rader...de e 3år sen...

• Brodsmulan

Jo, men alltså.. i deras text, oavsett hur du väljer att skriva så står det ju att det är gratis, det var väl mest det jag menade Sen går det faktiskt att berätta om hur väntad- älskad och saknad han är, det var jag helt förvirrad över när vi hade begravning.. vad i hela friden skulle prästen prata om, men hon pratade om oss, om hur vi väntat och sett fram emot honom, hans historia innan han föddes och for vidare.

• Jefa

I minnesannonserna (där man skriver om personen) får väl bara skrivas av tex arbetskompisar, någon förening osv.
    De vanliga annonserna som är insatta av anhöriga är jättedyra. Räkna med 1000 kr för en liten.

• Brodsmulan

Ja, vi gav 1500:- för vår dödsannons och då gick den 'bara' ut i vår lokaltidning.

• Vivvi

Du får nog kontakta den tidning du vill skriva i. När vi satte in minnesannons till årsdagen för Sammys dödsdag så fick vi betala för antal rader. Vi hade först text, typ "Till minnet av" sen namn och en bild (nalle). Sen hade vi en liten vers och så alla namn. Jag tror vår gick på 2400:-

• penapöna

Fy vad dyrt det är, att de vågar ta ut så mycket pengar från sörjande

Har mejlat aktuell tidning, får väl se om de svarar.

Tack för era svar!

• Jefa

Men de tjänar ju sina pengar på just annonserna

Svar på tråden Kostar minnesannonser något?