• penapöna

Kostar minnesannonser något?

Dagen för min sons döds- och födelsedag närmar sig och jag har nu börjat fundera på en minnesannons. Men kostar det något? Jag har inte orkat höra av mej och fråga tidningarna. Är det någon som vet?!

• Svar på tråden Kostar minnesannonser något?
  • Linda77

Hej!

Jo visst ska tidningarna tjäna pengar.

Fast jag tycker att det är sjukt att får du ett levande barn då får du ett färgkort publicerat i tidningen gratis men dör ditt barn då får man betala en dyr annons. Tycker bara att det är lite dåligt...

Linda

• penapöna

Linda77, precis det skrev jag i mejlet till tidningen.

• Jefa

Visst är det konstigt, men samtidigt är inte nyfödda-bilderna något som tidningarna måste göra. Utan något de själva väljer att ha med gratis.

Priserna på annonser är svindyra! Men de vet att folk sätter in dem.

• Susanne1981

Jefa men visst är det underligt att tidningarna väljer att låta nyfödda var med på bild gratis i en födelseannons medan barn som dött deras föräldrar måste betala väldigt mycket pengar. Jag undrar varför de har gjort så?

• krakel

usch ja gumman det är inte klokt,, det blir ju aktuellt för oss att sätta in en annons snart,,,

men va gör man inte för de små liven....

kram

• Ina 67

Ja, ta betalt kan de visst alla göra, vi hade dödsannons i två tidningar som tog ca 1400 var. Sedan begravningen ca 9000, och då fixa vi fikat själva och vi var bara 11 pers. Och nu ska vi kolla gravsten och det kostar. Så nog kan man ta betalt för våran sorg. Vi borde ha samma rätt att få in en text med några ord som minne av vårt barn som de som får ett levande barn. Blir faktiskt lite arg, känns rätt bra i all sorg.

• Dharma

Jag har ringt vår lokala tidning och sagt att jag tycker det känns fel att ta massa pengar för en dödsannons då ett barn är dött. Och att föräldrar som får ett levande barn får sätta in en bild gratis. De tog aldrig upp det till diskussion. Avstår från att prenumerera för att de ska veta att det är fel. De kan ju åtminstånde ta halva priset, som barn får betala när de åker buss..
    De sa att det alltid varit på det här viset. Urdåligt argument tycker jag!

• Sessie70

Penapöna: Fick du något svar på frågan när du mejlade tidningen?

Jag ville gärna sätta in en annons för vår Moa i DN.. men det skulle kosta 3000-4000, med gravsten och andra kostnader hade vi inte råd. Jag satte in i lokaltidningen i den stad jag ursprungligen kommer från och där mina föräldrar fortfarande bor. Gick ändå på 1200:- , men jag ville så gärna ha en annons, Lilla Moa var ju en person som var önskad och älskad.

• SYLO

Fy för att ta ut så mycket pengar kan du inte bara skriva typ något i stil med

Namn
    F XXXX + XXXX

X år av oändlig saknad
    du fattas oss.

Mamma & Pappa

Men nog måste man få skriva i du form om de tar betalt ska man få skriva vad man vill man betalar ju för det. Hoppas att de ger dig vettigt svar vännen. Tänker på dig! KRAM

• Jefa

SYLO
    När du skriver att hon borde få skriva i "du-form" tror jag du menar de skrivna annonserna. Inte de vanliga som du nämner innan. En sån får man bara sätta in från tex jobbet, någon förening som den döde vart med i osv. Alltså inte från familjen

• SYLO

JEFA - Vi skulle skriva en minnes annons då så sa de inte du form
    Lite luddigt tycker jag inget direkt bra uttryck men det kanske skiljer sig tidning till tidning? Men man blir ändå inte klok att de ska ta så mycket betalt det är det värsta med detta tycker jag.

• krakel

Har precis mailat iväg mitt förslag på vår minnesannons.. återkommer så fort jag fått veta priset...

sanna

• krakel

Så nu har jag fått svar....
    Det ska stå

TOMMI
    *+ 23/9 2004

1 år av saknad

mamma xxx
    Pappa xxx

Du somna i mammas mage nu får du leka i himlens hage
    Vi ses i nangiala

Den trodde hon på tidningen skulle kosta ca 700 kr

• Jefa

SYLO
    Okay, för så är det på "vår" tidning iaf...
    Och då tror jag inte de kostar något om jag inte har helt fel!

• penapöna

Såhär skrev jag:

Årsdagen för min sons döds- och födelsedag närmar sig. När han dog hade vi inte råd att ha dödsannons och därför undrar jag nu om det kostar något att ha en minnesannons. Tycker ju verkligen att det inte borde göra det, speciellt när det gäller bebisar. Hade han överlevt hade han ju fått annonserats gratis men nu dog han ju under förlossningen och vi har tyvärr inte många hundralappar över att lägga på annons.

Tacksam för snabbt svar

Följande svar fick jag:

Hejsan!
    Jag har nu mottagit din förfrågan och det är jätte svårt att säga extrakta priset på denna.
    Men det rör sig om ca 500 -1000 kr ex moms.
    Du är varmt välkommen att höra av dig igen om detta skulle vara intressant!

Soliga sommarhälsningar

Hon skickade svaret utan ämne i ämnesraden, hennes namn kände jag inte igen, då jag melade en allmän adress. Höll ju på att inte ens öppna mejlet. Urdåligt.

Det blir nog ingen annons, vi har helt enkelt inte råd, jag har just blivit arbetslös och det kan dröja innan pengar börjar rulla in igen tyvärr.

• SYLO

Åh vännen har ni inte någon lokal tidning? Något blad? Nu blev jag så ledsen för eran skull! Varför ska det kosta så mycket? Inte kul alls. Hoppas du finner en väg vännen att få din annons....Många kramar Jessica

• hennapenna

penapöna: Vår lokaltidning har ungefär samma priser... De tar ut pris efter hur mycket spaltmeter annonsen tar plats. Vår lilla ganska korta dödsannons gick på 1200 kr. Så en liten minnesannons kommer säkert att kosta 500-1000 kr här med.
    Tröstkramar till dig!

• penapöna

674 kr inkl moms för en annons jag skrev ihop. Hans namn, datum, en dikt på 4 rader jag skrivit och så står vi nederst förstås.

Från den andra tidningen har vi inte fått svar än, fast där vill jag inte ha dikten utan istället en rad, annars likadant.

SYLO, jag tänkte den lilla annonsen i lokaltidningen, du vet vilken, den andra annonsen blir i en rikstäckande tidning, dock inte så stor.

Jag klarar inte av att låta bli, vi vill så gärna ha annons, det får väl kosta helt enkelt, får väl ta av krediten.

Usch, tänk att pyssla med sånt här istället för att planera barnkalas.

Svar på tråden Kostar minnesannonser något?