CRP på 108, normalt?
jag var hos läkaren idag och de tog crp och den var på 108. Ska inte den vara på under 10 om allt är som det ska? Läkaren sa att det såg normalt ut gällande sänkan.
Känner mig förvirrad, vad gäller?
jag var hos läkaren idag och de tog crp och den var på 108. Ska inte den vara på under 10 om allt är som det ska? Läkaren sa att det såg normalt ut gällande sänkan.
Känner mig förvirrad, vad gäller?
Fröken Juni skrev 2009-05-26 00:28:48 följande:
Fröken Juni skrev 2009-05-26 01:05:36 följande:
men jag antar att du menar crp, för det är det som används mest numera, den ska ligga på under 5, så att din läkare sa att 108 är normalt förstår jag inte.... över 50 brukar påvisa bakteriell infektion, har du andra symtom?
CRP kan gå över 100 även vid en virusinfektion, om man varit sjuk mer än ett par dagar.
CRP kallas ju också för snabb-sänkan lite slarvigt, men det finns ett prov som kalla enbart "sänka". Om det sistnämnda är 108 så är det inte bra.
om crp är 108 och du har en rejäl virusinfektion/ lindrig bakterieinfektion så stämmer det bra.
Här kan du läsa lite själv om CPR och värden...
www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
det var snabbsänka som var på 108 och läkaren sa att jag är rätt så säker på att du har en bakteriell infektion.
efter resultatet så var det virus inget att göra så han.
Snabbsänka med stick i fingret har gränsen 8. Är du säker på att du hörde rätt? Det kanske var 8 han sa och inte 108!?