• sär skriven

Rosacea

Har du också rosacea? Kanske vi kan dela med oss av tips och råd?

Själv fick jag diagnosen i vintras och hade ett riktigt helvete under en period, då jag inte kunde ligga ner på sidan av svullnad. Kämpade på med en salva i 6 veckor, som inte hjälpte alls, sedan fick jag Tetralysal och blev bättre.

Läste på Aftonbladet att de hade tips där mot olika hudåkommor, MEN det fick man bara läsa om man var plusmedlem vilket jag inte är! Kanske någon annan vet mer?

• Svar på tråden Rosacea
  • HelenaMaria

Jag har rosacea men tyvärr inget tips att ge dig. Undvik solen, varma drycker, orosmoment, blåst, värme osv.. Ja, du hör att det låter orimligt, men det är i alla fall sådant som påverkar min hud. Ibland kan det vara något man inte tål eller en underliggande allergi eller sjukdom.

Blev du helt bra med Tetralysal eller? Jag funderar att be att få det utskrivet till hösten då man inte kan de dem med all sol på sommaren.

• sär skriven
    HelenaMaria skrev 2009-05-26 09:53:18 följande:
    Jag har rosacea men tyvärr inget tips att ge dig. Undvik solen, varma drycker, orosmoment, blåst, värme osv.. Ja, du hör att det låter orimligt, men det är i alla fall sådant som påverkar min hud. Ibland kan det vara något man inte tål eller en underliggande allergi eller sjukdom. Blev du helt bra med Tetralysal eller? Jag funderar att be att få det utskrivet till hösten då man inte kan de dem med all sol på sommaren.
    Nej, inte riktigt helt bra men snudd på. Jag hade ett litet område kvar under underkäken som fortfarande var svullet, när jag slutade med medicinen. Jag slutade just pga. solen, för jag vill verkligen kunna vara ute i solen och min läkare säger att solen kan vara nyttig för huden (tydligen olika bud?). Rodnade från den episoden är kvar, och blir det inte bättre efter sommaren kommer jag att beställa en laserbehandling för att se om det blir bättre.

Vad använder du för smink? Jag kan tydligen inte använda någon billigare foundation, utan det är Clinique och liknande som gäller för min del. Nu har det blivit så att jag inte använder foundation alls ett tag då den tog slut och jag har inte orkat ge mig in till affären.
  • pimpim3

Hej jag har också rosacea. Sedan jag fick tetralysal för några år sedan har det kommit tillbaka ytterst sällan och när det gjort det har jag kunnat ta tabletter några dagar och sedan försvinner det. Nu är jag gravid och det har kommit tillbaka, men ganska lite. Är livrädd att det ska blossa upp helt, men peppar peppar än så länge bara några få blåsor.
    När mitt var som värst (hade på kinderna) var jag i utomlands i två månad. Solen hjälpte INTE mig, utan det blev snarare värre. När utbrotten varit mindre har jag dock inte märkt ngn skillnad om jag solat eller inte. Tror att man ska se till att inte bränna sig. Det som varit svårt har varit att hitta en solkräm som inte irriterar.
    När det gäller hudkrämer och smink så har märket Lumene funkat bra för mig - tror överlag att det blivit striktare med innehåll i all kosmetika & dyl. för jag reagerar inte alls lika ofta på produkter som för 6-7 år sedan.
    Citrusfrukter påverkar mig negativt, men det verkar ju så olika vad som triggar ett utbrott...

• sär skriven
    pimpim3 skrev 2009-05-26 10:12:28 följande:
    Hej jag har också rosacea. Sedan jag fick tetralysal för några år sedan har det kommit tillbaka ytterst sällan och när det gjort det har jag kunnat ta tabletter några dagar och sedan försvinner det. Nu är jag gravid och det har kommit tillbaka, men ganska lite. Är livrädd att det ska blossa upp helt, men peppar peppar än så länge bara några få blåsor.När mitt var som värst (hade på kinderna) var jag i utomlands i två månad. Solen hjälpte INTE mig, utan det blev snarare värre. När utbrotten varit mindre har jag dock inte märkt ngn skillnad om jag solat eller inte. Tror att man ska se till att inte bränna sig. Det som varit svårt har varit att hitta en solkräm som inte irriterar.När det gäller hudkrämer och smink så har märket Lumene funkat bra för mig - tror överlag att det blivit striktare med innehåll i all kosmetika & dyl. för jag reagerar inte alls lika ofta på produkter som för 6-7 år sedan.Citrusfrukter påverkar mig negativt, men det verkar ju så olika vad som triggar ett utbrott...
    Usch jag som bränner mig så lätt. Räcker jag tittar på ett vykort så har jag soleksem och blåsor... Det här blir första sommaren med rosacea, så jag lär behöva era tips och råd!

Skönt att det försvunnit för din del. Kanske skulle plocka ut tetralysal på apoteket och ta några dagar när man känner att det är på G då?
  • Felidae

Så här stod det i Aftonbladet:

Behandling:
    Antiinflammatorisk medicin (finacea). Verkar lugnande på kärlen.

Antibiotika. Tors dämpa inflammationen, men det är oklart hur.
    Både kräm- och tablettform.

Laser. Behandlar själva rodnaden i huden genom att bränna av de kärl som är utvidgade. Görs i kosmetiskt syfte och kostar från 1000 kronor per behandlingstillfälle på laserkliniker.

• sär skriven
    Felidae skrev 2009-05-26 10:32:57 följande:
    Så här stod det i Aftonbladet:Behandling:Antiinflammatorisk medicin (finacea). Verkar lugnande på kärlen.Antibiotika. Tors dämpa inflammationen, men det är oklart hur.Både kräm- och tablettform.Laser. Behandlar själva rodnaden i huden genom att bränna av de kärl som är utvidgade. Görs i kosmetiskt syfte och kostar från 1000 kronor per behandlingstillfälle på laserkliniker.
    Tusen tack!! =0)
  • sär skriven

Någon som testat laserbehandling mot rodnaden?

• Videli

sär skriven skrev 2009-05-29 08:20:11 följande:

Berätta gärna mer!! Har du använt den? Fungerade den? Hur lång tid tog det?
    HelenaMaria skrev 2009-06-08 14:54:20 följande:
    Jag vill också veta mer! Passar den bra för torr hud?
    Jag har jobbat med den krämen. Absolut det bästa för en irriterad hud som samtidigt är torr, men fettkänslig.
    Allt beror ju på hur illa rosacea är, rosacea kommer i skov och är bättre och sämre visa tider. Men krämen håller huden lugn och man känner rätt snabbt en förändring i huden.
  • guyver

Som många andra råder en att göra: kontakta hudläkare, inte nödvändigtvis för att de alltid vet hur man får bukt på problemet, men de kan åtminstone skriva ut receptbelagd medicin såsom , tetracyklin, roaccutan och det mildare Ery-max som jag själv använder till och från, det sistnämnda kan man vistas i solen med tillskillnad från de starkare förstnämnda. Men kvinnor måste se upp i samband med graviditet etc, allt står i innehållsförteckingen=)

Jag tycker helt klart att man måste prova någon typ av tablettform även om det ger en del biverkningar, men de bekämpar kvisslor och varblåsor effektivt. Krämer som Rozex kan vara bra och smörja in morgon och kväll. När man måste vistas i solen så tycker jag att Id-produkterna är rätt bra, de täcker och har viss solfaktor i sig och innehåller inte en massa kemiska ämnen som retar upp en redan retad hud, dock kan jag känna att överdriven användning av täckande foundation och allt vad det heter täpper till hudens porer till sist och kvisslorna dyker upp lättare, så varsam användning är nog bäst. Men som sagt det täcker mot sol bra.

ipl-laser är ett måste att prova om man får remiss till det, läkare brukar ha det som sista utväg men tar ens problem gärna inte så seriöst och då får man kanske hjälpa rosacean på traven och reta upp huden lite inför en konsultation med läkaren så att de tar en på allvar om ifall rosacean trots allt skulle vara lugn just vid det tillfället, för vissa läkare verkar inte ha fattat att det går i skov och växlar under dagens lopp.

Själv är min rosacea centrerad på bara näsan, och eftersom jag plågas av en annan okänd diagnos i näsan som gör att jag ständigt är snorig och täppt så förvärras rosacean avsevärt, de båda tillstånden går hand i hand med varandra dessvärre.
    Täpphet och snuva alstrar värme och eldar upp rosacean ännu mer, likaså en vanlig virusinfektion/förkylning. Just att hålla huvudet högt och något bakåtlutat verkar få blodflödet i kärlen att sjunka och minska rödheten. Detta kanske låter dumt men jag har märkt att brun utan sol-spray som smörjes in i hela ansiktet UTOM det rosaceadrabbade området avleder värmen något (ibland mycket) från näsan som i mitt fall är drabbat och ut till de "friska" delarna av ansiktet, detta gör att rödheten minskar just för att värmen tycks förflytta sig ut till det smörjda området, väldigt enkel matematik. Sen så syns det röda även mindre ifall man är brun i hyn än om man vore blek, även om man inte smörjer/solar de drabbade ormådena (vilket man inte bör göra ändå).

Alla nämner att man ska hålla sig borta från kryddad mat, hetta etc, men även datorbildskärmar tycks för vissa irritera rosacea. Hoppas detta hjälpte lite, är bara så trött på samma gamla inlägg från folk och tänkte sprida lite nytt ljus över problemen.

• LadyAqua

Någon som har msn och vill prata om detta problem?

MVH

• Kludd

Hur har det gått för er?

Kan eran Rosacea bara blossa upp ena dan för att nästa dag vara helt borta??

Kan se förjävlig ut rent ut sagt vissa dagar, knallröd och det kryper som fan och jag blir även svullen runt ögonen.... för att nästa dag inte ha ett enda spår av någon "rosacea"..!

Själv tycker jag att det ser ut som SLE (fjärilsmärke)  när jag får dessa anfall... kan vara ritkigt markanta kanter i det röda..

Fick diagnosen Rosacea av ett flertal läkare för nån månad sen... fast de tittade knappt på mig eller lyssnade på mina symptom.. men fick diagnosen eftersom att min mamma har Rosacea och det är ju ärftligt...

Var hos en ny läkare på en helt annan hudmottagning för 1 vecka sen och han säger att det absolut inte ser ut som Rosacea...  Jobbigt när alla säger olika o alla ger en olika salvor o piller :S

Efter dessa anfall så är huden supertorr och eksemig.. men det hjälper inte att smörja :(

Svar på tråden Rosacea