Som många andra råder en att göra: kontakta hudläkare, inte nödvändigtvis för att de alltid vet hur man får bukt på problemet, men de kan åtminstone skriva ut receptbelagd medicin såsom , tetracyklin, roaccutan och det mildare Ery-max som jag själv använder till och från, det sistnämnda kan man vistas i solen med tillskillnad från de starkare förstnämnda. Men kvinnor måste se upp i samband med graviditet etc, allt står i innehållsförteckingen=)
Jag tycker helt klart att man måste prova någon typ av tablettform även om det ger en del biverkningar, men de bekämpar kvisslor och varblåsor effektivt. Krämer som Rozex kan vara bra och smörja in morgon och kväll. När man måste vistas i solen så tycker jag att Id-produkterna är rätt bra, de täcker och har viss solfaktor i sig och innehåller inte en massa kemiska ämnen som retar upp en redan retad hud, dock kan jag känna att överdriven användning av täckande foundation och allt vad det heter täpper till hudens porer till sist och kvisslorna dyker upp lättare, så varsam användning är nog bäst. Men som sagt det täcker mot sol bra.
ipl-laser är ett måste att prova om man får remiss till det, läkare brukar ha det som sista utväg men tar ens problem gärna inte så seriöst och då får man kanske hjälpa rosacean på traven och reta upp huden lite inför en konsultation med läkaren så att de tar en på allvar om ifall rosacean trots allt skulle vara lugn just vid det tillfället, för vissa läkare verkar inte ha fattat att det går i skov och växlar under dagens lopp.
Själv är min rosacea centrerad på bara näsan, och eftersom jag plågas av en annan okänd diagnos i näsan som gör att jag ständigt är snorig och täppt så förvärras rosacean avsevärt, de båda tillstånden går hand i hand med varandra dessvärre.
Täpphet och snuva alstrar värme och eldar upp rosacean ännu mer, likaså en vanlig virusinfektion/förkylning. Just att hålla huvudet högt och något bakåtlutat verkar få blodflödet i kärlen att sjunka och minska rödheten. Detta kanske låter dumt men jag har märkt att brun utan sol-spray som smörjes in i hela ansiktet UTOM det rosaceadrabbade området avleder värmen något (ibland mycket) från näsan som i mitt fall är drabbat och ut till de "friska" delarna av ansiktet, detta gör att rödheten minskar just för att värmen tycks förflytta sig ut till det smörjda området, väldigt enkel matematik. Sen så syns det röda även mindre ifall man är brun i hyn än om man vore blek, även om man inte smörjer/solar de drabbade ormådena (vilket man inte bör göra ändå).
Alla nämner att man ska hålla sig borta från kryddad mat, hetta etc, men även datorbildskärmar tycks för vissa irritera rosacea. Hoppas detta hjälpte lite, är bara så trött på samma gamla inlägg från folk och tänkte sprida lite nytt ljus över problemen.