-
Någon med erfarenhet av dessa olika husleverantörer? Berätta!
-
Svar på tråden Älvsbyhus, Smålandsvillan eller Björkliden?
-
Jag har bott i ett Älvsbyhus (byggt ca -95). Det är typ pappkartong och lyhört =)
-
Mammut och Papput skrev 2009-05-26 12:59:13 följande:Jag har bott i ett Älvsbyhus (byggt ca -95). Det är typ pappkartong och lyhört =)Haha! :) Så ni är alltså inte så nöjda med andra ord?
-
Det var när jag bodde med föräldrarna. Det var väl inget större fel på huset annars, men jag hörde mina föräldrar bläddra i en tidning på andra sidan huset. Sedan hade jag min tonårsbror på andra sidan väggen och där hörde man ju ett och annat.CTMT skrev 2009-05-26 13:06:37 följande:
-
Älvsbyhus har inte någon isolering i mellanväggarna vilket gör att det blir lyhört. Kvalitén är väl vad man kan förvänta sig, varken mer eller mindre. Det är ju inte platta på mark utan krypgrund = kallare golv.
Vet inte huruvida våra grannar är nöjda med sitt val men jag tror det. -
Jag är uppväxt i ett älsbyhus och jag har aldrig upplevt de problemet inte heller andra problem folk pratat om. När huset såldes efter att vi bott i huset i 18år så var de inga som helst problem som beskitningmannen hittat. Vet inte om kvaliteen förrändras genom åren men vårt hus från 79 är ett bra hus. Sedan har jag en kompis som bott i ett grann hus och deras upplevde jag som "sämre" handlar säkert om tillval osv.
-
Jag flyttade för en vecka sen in i ett Björklidenhus och hittils är vi nöjda
Till skillnad på älvsbyhus så har dessa hus en varm platta på mark. Det verkar smart tänkt med "skvaller-rör" som visar var ev vattenskador uppstått etc.
Tips är att åka runt på tillverkarnas visningshus och titta och känn in känslan. För några dagar sen ringde en familj på vår dörr och undrade om de fick komma in och titta runt, de funderade på att bygga just "vår" modell av Björklidenhus.
Lycka till! -
Krypgrund måste man ju ha i Norrland, annars kommer fuktskadorna som ett brev på posten =)Susanne905 skrev 2009-05-26 14:25:01 följande:Älvsbyhus har inte någon isolering i mellanväggarna vilket gör att det blir lyhört. Kvalitén är väl vad man kan förvänta sig, varken mer eller mindre. Det är ju inte platta på mark utan krypgrund = kallare golv. Vet inte huruvida våra grannar är nöjda med sitt val men jag tror det.
-
OT från ts tråd, men kan du vara snäll och förklara varför det måste vara krypgrund när man bygger i NorrlandMammut och Papput skrev 2009-05-28 09:04:15 följande:Krypgrund måste man ju ha i Norrland, annars kommer fuktskadorna som ett brev på posten =)
-
Diskutera på! Det är nyttigt :)
-
Roligt att se denna tråd för vi vill oxå bygga nytt, men vi kan inte heller välja vilket vi ska ha, smålandsvillan var ganska dyr ansåg vi, vi ska kika på älvsbyhus nu under veckan.
Men de är en stor marknad. -
Har tyvärr inget expertutlåtande på att det är så. Har bara mina få minnen från barndomen då mina föräldrar och släktingar byggde Älvsbyhus och hur de pratade om det =)mn75 skrev 2009-05-28 09:48:53 följande:OT från ts tråd, men kan du vara snäll och förklara varför det måste vara krypgrund när man bygger i Norrland
Norrland blir blött. Det är tjäle i marken en bit in i Juni månad. Med krypgrund får man bra ventilation under huset (finns krypgrunder med dålig ventilation också). Dessutom där jag kommer ifrån används en specialsand från gruvan som isolerar och dränerar särskilt bra vilket skapar en bra miljö i krypgrunden, men vad jag har förstått är detta lokalt. -
Ok, jag blev nyfiken i o m att vi har byggt med helgjuten platta, dock ej Ä-hus utan ett hus av storelement. Vårt hus finns i Österbotten i höjd med Umeå, så det blir väl Norrland för de flestaMammut och Papput skrev 2009-05-28 10:02:20 följande:Har tyvärr inget expertutlåtande på att det är så. Har bara mina få minnen från barndomen då mina föräldrar och släktingar byggde Älvsbyhus och hur de pratade om det =)Norrland blir blött. Det är tjäle i marken en bit in i Juni månad. Med krypgrund får man bra ventilation under huset (finns krypgrunder med dålig ventilation också). Dessutom där jag kommer ifrån används en specialsand från gruvan som isolerar och dränerar särskilt bra vilket skapar en bra miljö i krypgrunden, men vad jag har förstått är detta lokalt.
Men med bra grund- och dräneringsarbete och tillräckligt hög grund/sockel så borde ju inte fuktproblem bli riktigt många fastän det kommer en hel del snö -
Absolut. Det är ju kvalitet som räknas. Men jag tror att det är en del husleverantörer som inte är anpassade efter allt för kallt och blött klimat. Det är som tyska bilar. Det finns en anledning till att de knappt rullar i norrland där vid 20 minusgrader =)mn75 skrev 2009-05-28 13:47:20 följande:Ok, jag blev nyfiken i o m att vi har byggt med helgjuten platta, dock ej Ä-hus utan ett hus av storelement. Vårt hus finns i Österbotten i höjd med Umeå, så det blir väl Norrland för de flesta Men med bra grund- och dräneringsarbete och tillräckligt hög grund/sockel så borde ju inte fuktproblem bli riktigt många fastän det kommer en hel del snö