• Anonym (Snus)

Sluta snusa så blir du gravid(?)

Nu har jag & min sambo försökt få barn i över 3år. Vi har varit på otaliga kontroller & ätit tabletter. Jag har gjort allt som min gyn velat att jag skulle göra. På kontrollerna finns det inga fel, varken på mig eller min sambo. Jag har kämpat som en gris för att gå ner i vikt och har nu rasat 20kilo i hopp om att det var där felet satt. Väger nu 55kilo på mina 168cm. Gyn vill helst att jag går ner ännu mera men själv tycker jag att det räcker. Jag är så smal jag bara kan.. det går inge mera. Men inge barn heller

har gjort spolning och där var allt ok...

Nu på vårt sista möte säger min gyn att han nu tror att det är snusen det sitter i. Att jag måste sluta. Att det inte finns något annat hinder förutom den. (vilket han även sa om vikten) Men vad jag vet finns det inga bevis på att snus kan göra det svårare att bli gravid?
    Jag KAN verkligen inte sluta snusa, iaf inte nu sen jag gick ner i vikt och min snus är min "mat". Slutar jag snusa går jag upp i vikt igen.. tro mig, jag har provat.. flera ggr!

Men gyn säger att jag måste sluta snusa och att han inte kommer göra något mer så länge jag fortsätter snusa. Jag blir så arg & min sambo är arg på mig för att jag snusar. att det är mitt fel att vi inte blir på tjocken. Jag vill ha bevis på att det kan vara orsaken.
    För antingen går jag upp i vikt & är snusfri eller så är jag smal och snusar. Vad är bäst? I barnsyfte alltså, vet såklart att snusen inte är bra för kroppen. Så dum är jag inte :)

Jag blir så ledsen, jag har försökt sluta varje år men jag kan inte fokusera på annat än snusen. Höll upp i 3månader för 2år sedan och det enda jag tänkte på i 3mån var snus! Jag vill så gärna men jag tvivlar på att jag kommer bli gravid om jag slutar. Allt känns så hopplöst!

• Svar på tråden Sluta snusa så blir du gravid(?)
  • k girl

Ja, nikotin i såväl rök- som snusform sätter ned fertiliteten, med så mycket som upp till 30%.

• k girl

...skulle du gå ner ännu mer skulle du bli underviktig enligt BMI. Det är inte heller bra för fertiliteten, så varför läkaren tycker att du ska gå ner mer är för mig en gåta.

• 3barnsmor35

Men, det är väl ganska självklart att du måste sluta snusa?
    Rökning o snusning är ju inte ok när man är gravid o om ni nu har problem?
    Kom igen nu!

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilla Trean BF 090625
  • Southern Belle

För män kan till och med spermiekvaliteten förbättras med hela 100% om de slutar att snusa! Nikotin är en väldigt vanlig orsak till nedsatt spermiekvalitet. Har aldrig sett några siffror gällande den kvinnliga fertiliteten och snus däremot... Äggkvaliteten påverkas inte lika lätt av yttre faktorer.

Men, som läkare borde man veta att somliga par är och förblir oförklarligt barnlösa. Det vill sej inte trots att man inte kan hitta några fel. Därför tycker jag det är lite oproffsigt att enbart skylla på snuset.

Däremot gör han rätt som rekommenderar dej att sluta! Så fort du blir gravid blir nikotinet skadligt för ditt foster så förr eller senare måste du sluta. Lika bra att försöka ta tag i det nu! Klart du kan! Om du vill!

Lycka till!

• Anonym (mia)

Du väger 55 kilo till dina 168 cm, och din gyn vill att du går ner mer?! Blir du nästan inte lite underviktig då?

• k girl

Southern Belle skrev 2009-05-26 15:25:43 följande:

För män kan till och med spermiekvaliteten förbättras med hela 100% om de slutar att snusa! Nikotin är en väldigt vanlig orsak till nedsatt spermiekvalitet. Har aldrig sett några siffror gällande den kvinnliga fertiliteten och snus däremot... Äggkvaliteten påverkas inte lika lätt av yttre faktorer.
    Nikotin riskerar att göra så att äggen mognar alltför fort.
  • Anonym (Snus)

Enligt all fakta jag har kollat upp så finns det inga bevis på att snusen skulle ge sämre chans. Rökningen däremot.
    Hittade heller ingenting om att snusen skulle vara farligt för kroppen. Men det tror jag inte på =) Dom har inte hittat något om att snusen ska ha tagit "död" på någon så som rökningen gör. (cancer etc)

Nä, precis. Jag kan inte gå ner mer i vikt. Det är omöjligt! Min sambo trodde han skämtade när han sa det & sa då till gyn att "han var dum i huvudet". Han tycker jag är för smal redan nu liksom. Men gyn var helt allvarlig., så självklart börjar man fundera på att man kanske skulle iaf. Men min sambo kommer aldrig tillåta det :) Tur att han säger ifrån annars hade man väl försökt. Man vill ju så mycket.

Vi funderar på att byta gyn faktiskt. för det han säger stämmer liksom inte. Och vi har inte kommit någonstans.

Men det var snusen det var.. ja, nån som lyckats sluta? :) Om jag ska göra ett till försök så måste nog min sambo & jag separera ett tag.. jag blir en ond människa :)

• Anonym (Snus)

Mia - Svaret på din fråga är ett stort JA! Om vi nu skulle bli barnlösa så kommer jag självmant gå upp i vikt igen. Jag gillar inte att höftbena eller nyckelbena syns. Det är äckligt! :) Men det var värt ett försök. Man kan liksom aldrig veta

• Anonym (Snus)

belle - Jag tror att det blir skillnad den dagen jag blir gravid. Då är det inte bara mig själv jag förstör & skulle aldrig snusa om jag visste att jag är gravid. Det är svårt att förklara men jag är 100% säker på att jag kommer sluta tvärt. Ingen fråga om saken..
    Just nu känns det som om snusen är allt jag har.. Jag blir lugn o harmonisk & glömmer alla bekymmer :) Och ja, det är en typ av drog.. att man inte fattade det när man började.

Men som du skriver, killar finns det bevis på & min sambo varken snusar eller röker så just nu är det väl mig det sitter i.

Ja, vår gyn känns inte så proffsig för tillfället men han kanske är lika frustrerad som oss. Något fel måste det liksom finnas :)

Jag vill men kan inte........ :(

• Anemia

Herregud! 55 kg till 168 cm, och de vill att du ska gå ned mer??? Tror snarare sagt tvärt om, att du kanske inte blir gravid för att du är så smal, inte fanken beror det på att du väger för mkt iaf!!
    Om du ersätter snus med mat finns ju risken att du inte får i dig tillräckligt med närignsämnen med, så därför kanske inte kroppen vill bli gravid.

Och sluta snusa, jodå, det går! det svåra är att inte börja igen!!!
    Jag slutade tvärt när jag såg mitt plus. Det underlättade att sluta med snuset genom att jag mådde så illa med och inte var sugen heller. Men mitt jävla nöt började ju sen igen efter graviditeten. Och nu håller jag på att sluta- igen. Skam den som ger sig.

Visst på verkar snus changsen att bli gravid, men den förklaringen ni har fått av gyn låter ju lite lam. Tycker att ni kanske ska gå till en annan läkare för att få en second opinion.

Svar på tråden Sluta snusa så blir du gravid(?)